BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd: bereiding kilo Entrecote aan één stuk versus dikke steaks.

 
 
 

EasywoodsQ

Pitmaster
Berichten
753
Voordat ik nou maar weer wat ga doen wil ik graag wat meningen / advies betreffende een mooi stuk Entrecote wat ik weliswaar voordelig heb kunnen scoren omdat het tegen de verkoop datum aan loopt.

Het stuk is net geen kilo van een dikke 6 vingers breed. Ik kan er dus 2 hele dikke of 3 gemiddelde steaks van snijden maar in z'n geheel is misschien ook wel leuk....

Voor beide opties dacht ik aan indirect op een temperatuur van 180 graden, blokje eikenhout erbij, tot een kerntemperatuur van 60 graden en daarna nog even kort direct tot 66 graden (medium doorbakken).

Alle meningen zijn meer dan welkom en bij voorbaat dank ;) (y)

IMG_1997.jpeg


IMG_1999.jpeg
 
Ik zou m in 2en bereiden op een lagere temperatuur. Rustig roken op een temp of 110 met een klein blokje eiken. Ik zou m tot max 56 graden laten komen, dan even goed laten rusten, daarna pas grillen. Niet te lang, dan schiet je alsnog door.

Ik laat m bewust voor het grillen rusten zodat de temperatuur niet meer doorschiet en de garing dus blijft wat hij was, grootste voordeel is dat je meer controle hebt en doorschieters eigenlijk niet meer voorkomen. Na het kort grillen hoeft hij in principe ook niet heel lang mee te rusten. Ik houd altijd nog een minuutje of 5 aan.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur zo uitgaan naar 2 dikke steaks. Daarnaast zou ik voor iedere bereiding van entrecote 66 graden kerntemperatuur te hoog vinden. Voor de meeste soorten rundvlees mik ik op 54/55 graden.
 
Wat ik iig zou doen is
- de zeen, onder de huid/vet weghalen.
- huid iets kerven/insnijden en voorzien van zout.
- het vlees voorzien van zwarte peper. (40 min voor het de Q op gaat.)
- Indirect (rookhout kan ook hickory zijn) tot een kern van 50c max bij Max150c
- Daarna vlees afdekken met alu, Q opstoken naar 225c -250c en afgrillen tot gewenste haring. Let op de temperatuur van je Q zal blijven oplopen houd je vlees temperatuur dus goed in de gaten)

Succes straks
 
afhankelijk van je gezinsgrootte in 2 of 3 steaks snijden indirect met eiken of hickory en lekker afgrillen.
pezo erop, frietjes, zelfgemaakte mayo en stoofpeertjes erbij 👊
niets meer aan doen

daarna een irish koffie gevolgd door een lekker tukje in de bank
 
Leuk om te zien dat iedereen zo z'n eigen voorkeur heeft ontwikkeld om hetzelfde stuk vlees te bereiden (y)

Bedankt iedereen zover voor jullie input, ik ga over alle suggesties nadenken ;)
 
Ik gooi regelmatig een entrecote van een kilo erop, maar vraag altijd aan de boer deze op 4cm te snijden. In jou geval zou ik hem dus ook in 2 doen. En zoals al aangehaald, gewoon een reverse doen.

Zo een 30 a 40 min ervoor het zout erop en op kamertemperatuur laten komen.
Ik zelf doe hem op 100°C dome totdat de kern 45° is met een blokje rookhout erbij en daarna ff eraf en de BBQ opstoken naar 230 à 250° en aan elke kant nog 2 min grillen (voordat hij erop gaat, ff het vocht afdeppen met papier). Dan nog 10 min onder losse alu folie laten rusten en daarna in plakjes snijden. Dan is hij medium rare. Als je hem liever medium hebt, moet je eerst wat verder gaan.

Soms leg ik hem op een bedje van rucola en snij ik hem dan in plakjes om daarna wat parmezaanschilfers er tussen te doen :) Tagliata di Manzo is namelijk één van mijn favorieten :geek:

Veel plezier ermee en laat het smaken.
 
Ik lees even mee, heb aankomend weekend een project met een entrecote van 1,3 kilo. Zat zelf te denken aan een reverse sear. Maar sta voor leuke andere suggesties open...
 
Ik lees even mee, heb aankomend weekend een project met een entrecote van 1,3 kilo. Zat zelf te denken aan een reverse sear. Maar sta voor leuke andere suggesties open...

Ofwel in 2 snijden en beiden reverse sear met chunk rookhout tot 45° kern. Na het opstoken Van de bbq 1 deel op de rooster afgrillen en het andere deel een mayosear op de plancha of skillet. Dan heb je 1 entrecote, 2 verschillende smaken. Schrik niet van de naam, want het gaat niet om de mayonaise, maar om het effect.
 
Na het opstoken Van de bbq 1 deel op de rooster afgrillen en het andere deel een mayosear op de plancha of skillet. Dan heb je 1 entrecote, 2 verschillende smaken.

Dat is ook een leuk idee...... dat gaan we er straks mee doen.... nog een uurtje en dan gaat op het gemak de Q aan en gaan we er aan beginnen :love:
 
Dat is ook een leuk idee...... dat gaan we er straks mee doen.... nog een uurtje en dan gaat op het gemak de Q aan en gaan we er aan beginnen :love:

Ik kreeg gisteren te horen dat ik zondag bezoek krijg. Mijn vader en zijn vriendin moeten nog iets komen brengen voor de verjaardag van ons zoontje en door die corona heb ik hen al niet meer gezien van kerstavond :oops: Dus al een Tomahawk en een zesrib uit de diepvries gehaald. Totaal 2,7kg waarvan een 400 à 450gr been :geek: Hopelijk heeft pa honger.
 
Ofwel in 2 snijden en beiden reverse sear met chunk rookhout tot 45° kern. Na het opstoken Van de bbq 1 deel op de rooster afgrillen en het andere deel een mayosear op de plancha of skillet. Dan heb je 1 entrecote, 2 verschillende smaken. Schrik niet van de naam, want het gaat niet om de mayonaise, maar om het effect.
Dat klinkt goed, dat is zeker een optie voor morgen!
thanks
 
Dat is ook een leuk idee...... dat gaan we er straks mee doen.... nog een uurtje en dan gaat op het gemak de Q aan en gaan we er aan beginnen :love:

Oh ja, desondanks de tip van die mayosear, heb ik het nog nooit gedaan :ROFLMAO: . Staat vooral op mijn wishlist, maar ben er nog niet aan geraakt. Dus laat me vooral weten hoe dat de mayosear je bevallen is.
 
Zo is het geworden; twee stukken van gemaakt en indirect rond de 110 graden naar een kern temperatuur van 45 graden. Eén helft met mayosear en de andere direct boven de kolen afgegrild. Ik heb ze iets verder laten gaan tot ze medium waren omdat ik dat lekker vind :D

Het verschil in smaak is duidelijk aanwezig; de afgegrilde heeft een uitgesproken bbq smaak met een lekker korstje. De mayosear heeft ook een lekker korstje maar de bbq smaak is veel milder.

Wat lekkerder is kan ik niet zeggen, bovendien is dat natuurlijk persoonlijk maar beide zijn als je ze blind zou proeven makkelijk uit elkaar te houden.

En dan de plaatjes.... op de onderste foto ligt de mayosear rechts.

IMG_2010.jpeg


IMG_2011.jpeg


IMG_2013.jpeg


IMG_2014.jpeg


IMG_2015.jpeg


IMG_2017.jpeg
 
Ah ja, als je medium wilt, kun je voorheen naar ker 50° gaan. En daarna 2 min aan elke zijde docht schroeien
 
Terug
Bovenaan Onderaan