BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd, bbq-beginner met kamado?

Robin82

Tondelzoeker
Berichten
5
Hallo,

Onze barbecue is overleden dus we zijn op zoek naar iets nieuws. We hadden een landmann black taurus 660. Groot oppervlak om te grillen en ook makkelijk iets opzij kunnen leggen voor indirect.

We zijn inmiddels wat winkels afgeweest en zijn onder de indruk van de kwaliteit van de betere merken kamado's. Nou is dat nogal een verschil met onze oude barbecue, omdat we deze alleen gebruikten om op zomerse dagen te grillen. Doordat we een kamado wel heel erg tof vinden willen we ons meer gaan verdiepen in het low&slow, een keer een bavette, picanha, een kippetje, dat soort dingen. Ook pizza's bakken lijkt ons erg leuk en lekker.

Uiteraard hebben we ook gekeken naar een weber 57 omdat iedereen hier daar super enthousiast over is. Als we daarvoor zouden gaan zouden we wel de 5775 willen vanwege de deflector/plate setter. Toch vinden we de weber een stuk minder aantrekkelijk om daarmee te gaan experimenteren, ik denk niet dat ik snel een pizza zal gaan bakken daarop.

Dus de vraag is nu, wat moeten we doen? Ik ben bang dat we met de weber 2x low&slow gaan doen en dat het dan tegenvalt en hij daardoor niet meer zo vaak gebruikt gaat worden. Aan de andere kant vind ik het lastig om direct 1200 euro uit te geven, ons oog is gevallen op the bastard large, terwijl we nog bbq-beginners zijn. Het geld is niet echt een issue maar het is wel zonde als we een kamado hebben staan en er alleen hamburgers en sate op bakken.

Voor de volledigheid we zijn een gezin met 2 kinderen van 10 en 12.
 
Met de weber kan je zeker low en slow, maar ook pizza's bakken, er zijn pizza ringen te krijgen waardoor het deksel wat hoger komt te liggen en je er als een echte pizza oven mee kan werken. De weber kan ook zeker de temperaturen aan die daarvoor nodig zijn. Ik heb naast mijn weber 57 sinds enige maanden ook een weber kamado staan en gebruik ze allebei evenveel. Als je de stap wilt gaan maken om meer te gaan experimenteren kan ik de 5775 zeker aanbevelen. Voor die prijs koop je iets wat jaren mee gaat zonder veel onderhoud en alles kan wat een kamado ook kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Zou inderdaad eerst met een weber beginnen, en als je de virus te pakken hebt kun je altijd nog een kamado doen.
Tenzij je vrouw nu zo ver is dat ze een kamado wil en misschien dan niet meer šŸ˜œ
 
Ik heb zelf ook de Weber 57 met deflector plate. En ik zit ook wel naar een kamado te kijken, maar ik kan eigenlijk alles wat ik wil op die Weber. Die kamado komt er dus nog niet.

Ik heb de tip hier al vaker voorbij zien komen en ik herhaal hem graag: Als je nog niet weet wat je allemaal wil doen met je Bbq, koop dan op Marktplaats een tweedehands Weber 57. Kost niet veel.
Een deflector plate heb je eigenlijk niet eens echt nodig. Door een snake te leggen kun je je gerechten prima,misschien zelfs beter, low & slow bereiden.

Maar zoals @Hein en @Rdj zeggen, nu is je kans! Daar hebben ze wel een punt. šŸ¤£
Als ik de Weber niet had gehad, dan zou ik een kamado kiezen!
 
Gewoon marktplaats afstruinen voor een Weber 57 one touch met zo'n asbak er onder das handig (voor pakweg ā‚¬ 100,00)

Ik steek de Weber al een jaar of 5/6 zeker 1x per week aan soms l&s een andere keer h&f, kan allemaal!

De deflector bij een Weber kettle is echt overrated in mijn beleving.
 
Ik ben dit jaar overgestapt van een Weber 57 mt naar een kamado joe. Heb eerst een jaar of 7 met heel veel plezier op de Weber gekookt en kan idd alles wat een kamado ook kan.

Enige reden dat ik over gestapt ben is dat het tijd was voor een nieuw speeltje en zeker niet dat ik iets miste aan mijn Weber.

Als je niet zeker weet of het echt wat voor je is zou ik voor de Weber gaan.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik neig nu wat meer naar de weber. Vandaag weer wat filmpjes gekeken en nu twijfel ik of we niet beter een losse deksel kunnen hebben dus de 5750. Ivm zelf kunnen bepalen waar je ventilatiegaten zitten ten opzichte van je kolen. Het rvs rooster en gietijzeren sear grate bij de 5775 lijken me wel pluspunten.
 
Het losse deksel is wel een handig inderdaad, hoewel je op de 5775 leert om de bbq in te delen zodat de ventilatie aan de gewenste kant zit. Als je de veren van het scharnier omdraait sluit hij ook beter (zie filmpje van Noskos hierover )
Het deksel van de 5775 is ook binnen 2 tellen los te maken en te verwijderen trouwens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Bedankt voor alle adviezen. Ik kon het toch niet goed verantwoorden voor mezelf om direct een kamado te kopen dus ik heb zojuist een weber 5775 gekocht! Als het goed is komt hij morgen binnen, zin om ermee aan de slag te gaan, het weer doet in ieder geval leuk mee.
 
Dat ga je geen spijt van krijgen!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Mooie aankoop! En als je er mee aan de slag gaat, graag ook delen, want dat vinden wij dan weer leuk! Veel plezier ermee
 
Goed werk. Eerst eens goed leren bbq-en met de W57. Ga je geen spijt van krijgen.
Naast mijn BGE gebruik ik mijn webers nog zeer veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan