BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd: bacon

 

Hitman

Sprokkelaar
Berichten
49
Na een paar how to's en projecten te hebben doorgelezen wilde ik wat meer doen met m'n primo dan grillen.

Omdat ik nog buikspek in de vriezer heb liggen naar de slager gegaan voor colorozozout.
Buikspek volgens het 'standaard' bacon recept behandeld en in de koelkast gelegd.

De enige twijfel die ik heb is het punt dat de buikspek uit de vriezer komt.
Ik weet niet hoe het precies met de houdbaarheidsdatum zit nu.

Kunnen jullie hier wat meer over zeggen?
 
Geen probleem, als je het maar in de koelkast laat ontdooien.
 
Ja het is ingevroren voor verstrijkken THT en ontdooit in koelkast. Dat de THT nu verstreken is kan geen kwaad dus?

Verder heb ik hem goed ingesmeerd met het zout-suiker mengsel en in 2 zakken gedaan.
Het zout-suiker mengsel wat nog op m'n handen zat ook in de zak gedaan. Heb ik dat ook goed gedaan?

Verder een vraag over het roken. Is kersen hout geschikt?
 
Tot nu toe is alles goed gedaan ;)
Kersenhout kan, geeft een wat milde rook.
Handig want dan rook je het niet zo snel te sterk.
 
Mijn dank is groot! Dan gaan we verder waar we gebleven waren!
 
Nog een vraag:

Ik heb de buikspek bij ontbreken van een ziplock in een plastic zakje gedaan.
Moet er door het zout-suiker mengsel niet wat vocht vrij komen? In het zakje zit nu nog geen vocht. Ligt toch al vanaf woensdag in de koelkast.
 
het ligt er een beetje aan hoe groot het stuk is. Waarschijnlijk is er tijdens het ontdooien ook al wat vocht ontsnapt. En als je vlees niet gevacumeerd in de vriezer bewaart verliest het ook vocht. Dus wellicht dat het daaraan ligt.
 
Stuk is een kleine 800 gram. Vacu?m apparaat heb ik wel. Ligt in een doos, boven, op de zolder van de garage :( zijn nog aan het verbouwen. Is toen naar zolder verhuist als niet perse nodig apparaat haha.
 
Dat vacuum apparaat leer je waarschijnlijk nog wel waarderen als je hier voldoende rond blijft hangen ;)
Maar uit 800 gram zal inderdaad niet veel vocht komen.
Ik doe lappen van 3 tot 4 kilo en daar komt wel een kopje vol vanaf na een week.
Pekelen lukt ook heerlijk in een vacuumzak trouwens :)
 
Ja ik begin hem ook steeds meer te missen. Gebruikte hem altijd al voor het marineren.
Krijgt straks ook een makkelijk te bereiken plek.
 
ik had bij de eerste keer bacon een stuk buik van kilo, daar kwam na een week ongeveer een ruim borrelglas vocht uit de ziploc, maar dat kan meer of minder zijn afhankelijk van het stuk vlees
 
El Fumarole zei:
Pekelen lukt ook heerlijk in een vacuumzak trouwens :)

Bedoel je dat je het dan ook gevacumeerd heb, en zo in de koelkast legt?
Zijn er dan nog dingen waar je extra op moet letten?
 
Ben benieuwd!! :D
 
ThrowonD zei:
El Fumarole zei:
Pekelen lukt ook heerlijk in een vacuumzak trouwens :)

Bedoel je dat je het dan ook gevacumeerd heb, en zo in de koelkast legt?
Zijn er dan nog dingen waar je extra op moet letten?

Ik vacuumeer hem grotendeels, maar niet volledig. Ik laat een klein beetje lucht zitten. Als er dan sap uit het vlees begint te komen is het wat makkelijker om dat rond het vlees te laten 'mengen'.
Verder is dat eigenlijk alles wat ik doe. En dan elke dag ??n keer omdraaien gedurende de pekelweek.
 
Nou vandaag was het moment om de buikspek af te spoelen met water. Ik vind er alleen een aparte lucht om heen hangen. Ergens vertrouw ik het niet helemaal. Heb foto's gemaakt. Wat vinden jullie?



 
tja...Ziet er niet raar uit.
Heb je ook een foto van de geur? ;D
 
Haha nee die was me te snel. Geur zou eventueel van de pekel kunnen komen.
Ligt nu te drogen in de koelkast. Ga morgen nog eens ruiken.
 
Hitman zei:
Haha nee die was me te snel. Geur zou eventueel van de pekel kunnen komen.
Ligt nu te drogen in de koelkast. Ga morgen nog eens ruiken.
Zo'n stuk buik ruikt na een week in de pekel altijd naar 'iets'. Ik vind het zelf een wat zoet-wee?ge lucht (hangt wschl ook van je pekel samenstelling af), maar niet bedorven. Dat is echt goor en ruik je meteen. Dat is echt ranzig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan