BasBQ
Beef en Steak

Advies benodigd! WSM, Kettle of toch een Kamado?

D

driverj

Gast
Sinds 07.30 vanochtend zit ik op dit prachtige forum te kijken naar lekkere gerechten, fine-ass recepten, maar ook naar mijn toekomstige bbq.
Ik heb al een aantal jaar een smokey joe 37cm, waar ik bijzonder veel mee doe. Grillen, zelfs een pulled porkje smoken en ook ribs.

Maar je raadt het, ik wil de overstap gaan maken naar het echte werk. Een buitenkeuken op gas vind ik niks aan, het is superhandig, snel, maar jullie weten als experts. De smaak is toch echt anders ;)

Aangezien ik nu een gezin heb en mijn gasten hebben inmiddels ook de (rook)smaak hebben ontdekt. Wil ik een grotere BBQ erbij nemen.
Maar de hoeveelheid smokers die er op dit moment zijn maken de keuze erg lastig. Ook de nadelen die je leest bij offset smokers (te dunne wanden, lekkages etc).

Wat wil ik doen en hoe wil ik het gaan gebruiken:
- Roken vis (paling en zalm)
- Roken vlees (ribs, pork)
- Bij voorkeur ook kunnen grillen

Budget 500 euro. 47cm a 57cm

Selectie waar ik nu dus naar kijk, hopelijk kun jullie mij verder adviseren:

  • Landmann Smoker barbecue (GRAND TENNESSEE SMOKER 11093): 379 euro (alleen op het forum is landmann niet echt populair merk, en ik heb hier nog steeds mijn vraagtekens mij, zo goedkoop is dit model namelijk niet).
  • WSM 57 (nu 479 bij Gamma) - Prachtig ding, maar grillen gaat hem niet worden.
  • Offshore BBQ: http://www.oklahomabbq.nl/oklahoma/basic/21inch_smoker.htm (maar geen idee wat de kwaliteit hier van is)
  • Barbecook XL
  • Keramische bbq, ben ik ook erg gecharmeerd van. Voor mijn budget moet ik het dus doen met een merk uit China. Dit hoeft beslist niet slecht zijn, maar wel een beetje met goede garantie


 
ja, dan zou voor mij de keuze zijn, een 57 bbq en een WSM, kom je misschien wel iets boven je budget uit, maar begin eens met bijv een weber 57, en dan even doorsparen voor een WSM erbij. of gelijk voor een goede kamado gaan  :)

zou je jezelf misschien ook nog even voor willen stellen?
 
is een pracht van een bbq, en kun je zeker de eerste tijd heel goed mee vooruit, hier kun je ook low & Slow op doen, moet je maar even zoeken hier op het forum.
 
Leo zei:
is een pracht van een bbq, en kun je zeker de eerste tijd heel goed mee vooruit, hier kun je ook low & Slow op doen, moet je maar even zoeken hier op het forum.

Ja wat mij dus opvalt, hij wordt weinig gebruikt voor low & slow.
 
dat klopt, dit soort bbq's is in principe voor High & Fast, lekker hoge temperaturen en gaan.
Maar je kan er ook heel goed een pp, spareribs en dat soort gerechten op maken.
Als dat eenmaal bevalt is een WSM een volgende optie, die zijn er speciaal voor Low & Slow
 
Hi, dit zijn altijd lastige vragen om te beantwoorden. Zoveel mensen zoveel smaken voor BBQ's.
Zelf heb ik al jaren een Weber  57 , sinds een paar jaar een WSM 47 en sinds een jaar een Large Black Bastard kamado.

Ik moet eerlijk bekennen dat sinds ik een kamado heb de de andere twee veeeel minder in actie komen.
Doorgaans doe ik het meeste met de kamado, hij is snel aan en je kan er makkelijk op grillen en roken.
Dus met de kennis van nu had beter meteen voor een kamado kunnen gaan.

Ik denk dat het wel handig is om te kijken wat je het het meest gaat doen. Ga je vooral vis roken (ophangen) dan is een WSM handig (47cm vind ik overigens groot genoeg), ga je veel grillen en af en toe roken dan is een kettle misschien toch handiger en houdt je wat geld in je zak voor goed vlees ;)

Maar met ?500 en een beetje zoeken kun je best goed uitkomen en scoor je misschien wel een WSM en kettle binnen budget. En een Chinese kamado is volgens mij ook prima te doen binnen budget.

Succes en ben erg benieuwd waar je voor gaat.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
roken is een tijdrovende, maar passievolle klus.
Met een baby van 1, krijg ik weinig de kans hahah!

Waar ik wel benieuwd naar ben, is de uiteindelijke smaak. Waarschijnlijk heb jij gerookt op je kettle, wsm ?n black bastard.

Klopt mijn aanname dat je eindresultaat qua smaam hetzelfde is, maar dat de bastard en de wsm voor roken eenvoudiger in gebruik is?

Ben trouwens benieuwd of iemand deze kamado kent:
http://hgb-trading.nl/Kamado-Pizza-Ovens/Kamado/The-Real-Egg/The-Real-Egg-Large-23-Inch.
 
driverj zei:
roken is een tijdrovende, maar passievolle klus.
Met een baby van 1, krijg ik weinig de kans hahah!

Waar ik wel benieuwd naar ben, is de uiteindelijke smaak. Waarschijnlijk heb jij gerookt op je kettle, wsm ?n black bastard.

Klopt mijn aanname dat je eindresultaat qua smaam hetzelfde is, maar dat de bastard en de wsm voor roken eenvoudiger in gebruik is?

Ben trouwens benieuwd of iemand deze kamado kent:
http://hgb-trading.nl/Kamado-Pizza-Ovens/Kamado/The-Real-Egg/The-Real-Egg-Large-23-Inch.

Tja de tijd moet je maken en eten bereiden moet sowieso gebeuren.
Roken kost inderdaad wat tijd maar zeker met een kamado kun je die gemakkelijk stabiel houden zodat je ook tijd hebt voor je kindje ;) meteen een goed argument voor je partner.
Ik zou wel een Q kiezen waar je een tijd mee vooruit kan dus misschien rook je nu wegens tijdgebrek minder maar over een tijd weer meer.

Wat betreft het het verschil in smaak valt dat wel mee. In de kamado gebruik ik uitsluitend houtskool wat toch wel een klein verschilletje in smaak met zich meebrengt naar mijn beleving. Zowel bij roken als grillen. Er zijn wel een aantal forumleden die vergelijkingen hebben gemaakt met stukken vlees op verschillende Q's.
Maar voor de smaak zou ik niet de een boven de ander kiezen.

De kamado van HGB Trading ken ik verder niet maar volgens mij is het wel een gerenomeerd bedrijf. Dat kan handig zijn mocht er in de toekomst iets zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ceriel zei:
Woodpecker zei:
Of een weber otp en een UDS
+1  ;)
+2

En als je een rekening bij ING bank heb, kan je in de rente punten winkel voor 162,95 een otp 57cm kopen.
Of anders een kennis of familielid die bij ING bank zit en bereid Is voor jou deze prachtige q te bestellen.
 
Als je een WSM overweegt zou ik ook eens naar de proQ Excel kijken. (om het kiezen nog even wat moeilijker te maken  :p)

http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/ELITE50--proq.html?_globalsearch=proq

Qua prijs en formaat sluit het aan bij je wensen, en het voordeel van de proQ is dat je de ringen kan verwijderen waardoor je een kogel krijgt voor high & fast.

Succes!
 
Mijn maat zit nu met hetzelfde dillemma, Als je begint en geld geen probleem is (wat helaas niet altijd het geval is) zou ik voor een kamado type gaan. Hier heb je een goede alleskunner mee in huis. Met de Weber kettle kan je ook low and slow-en, maar het is allemaal wat behelpen. (respect voor diegene, die dit goed onder de knie hebben).
Dus als je het budget wil verhogen, zou ik voor een kamado type cooker gaan. de 2e keus is zeker niet slechter, maar er zijn nu eenmaal wat meer beperkingen

De combinatie Kettel en UDS is met je budget goed te doen, mits je zelf wat  handig bent om de UDS te maken.
Als basis is een Weber kettle gewoon een hele goede BBQ, met veel accesoires om alle kanten op te kunnen gaan.
1 waarschuwing !, voor je het weet ben je ook een schuurtje aan het bouwen om al je materiaal op te bergen  :D
 
Die keuze heb ik ook moeten maken. Ben begonnen met een Weber OTP (met aspan) en heb deze in een tafel ingebouwd. Na drie low-and-slow-sessies toch maar een Auplex aangeschaft voor dat budget (garantie was overigens bagger). Toen ik die Auplex eenmaal had, werd de Weber niet meer gebruikt. Voor het grillen gebruikte ik de WGA.

Echt advies kan ik je niet geven, in mijn geval was keramisch een goede aankoop. Maar ik steek deze dan ook zo'n 150 keer per jaar aan. Vergeet trouwens niet dat je misschien bij een kamado nog geld moet uitgeven voor accessoires. En anders misschien een WSM met een WGA?
 
Terug
Bovenaan Onderaan