BasBQ
Beef en Steak

Action BBQ lighter, iemand ervaring mee?

Ik denk een minuut of 2 voordat je een redelijk brand punt hebt. Na een minuut gloeit er al wel wat alleen daarna moet je het nog verder aan blazen. Marabu van dammers knettert bij mij wel echt gigantisch en vliegt mij letterlijk om de oren.
Flames en flavour marabu ook en Welkoop bij mij ook.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
ik vind ze ook heel goed werken wokkels, dat is t punt niet, maar heel de buurt krijgt tot de wokkel verteerd is wel behoorlijk veel rook. Veel meer dan van de chunks wood die ik nadien voor rook toevoeg. Daarom is momenteel die looft lighter , action merk dan wel , mijn persoonlijke favoriet.
 
Ik heb daar dus nog nooit op gelet en de buren klagen niet. Die nodigen zich vooral altijd zelf uit :D
Kan natuurlijk ook het probleem zijn
Bij mij is de rook niet problematisch.
Gebruik dus wokkels en looflighter door elkaar.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Marabu met wokkels gaat mij ook teveel roken. Black wattle gaat prima. Heb wat van die zeurburen.
Ik maak de Q de laatste tijd aan met een oude verfstripper.
Lag hier toch te liggen.
Binnen 2 á 3 min. Al een voldoende resultaat zonder rook.
 
Verplaatst van de rookkamer naar materiaal, hier komt hij beter tot zijn recht
 
Wokkels legt men niet onder de kolen maar tussen de kolen.
De kolen branden altijd naar onderen omdat daar de zuurstof vandaan komt, je wokkels onder de kolen begraven heeft dus totaal geen nut.
Ja veel rook.
Bovenop in een klein kuiltje naast/tussen de bovenste laag kolen, zonder kolen erop te leggen! Aan de bovenkant moeten ze dus vrij liggen.
Je zult zien dat ze dan ook nagenoeg niet roken.
 
Ik gebruik zo'n goedkope onkruidbrander van Hubo, 10€ of zo, met gasflesje dat interchangeable is.
- draagbaar
- verplaatsbaar zonder kabel
- goedkoop, want looftligher X (zonder kabel) kost rond de 300€
- werkt net zo good als het dure materiaal zoals looftlighter
 
Ik gebruik zo'n goedkope onkruidbrander van Hubo, 10€ of zo, met gasflesje dat interchangeable is.
- draagbaar
- verplaatsbaar zonder kabel
- goedkoop, want looftligher X (zonder kabel) kost rond de 300€
- werkt net zo good als het dure materiaal zoals looftlighter
Ik heb een onkruidbrander van de action ook voor 10€. De bussen gas kosten bij de action rond de 1 euro. Ik kan zeker rond de 20 keer keer m'n big joe aansteken met een bus.
Dus nog goedkoper dan wokkels ook.
Voor m'n Bastard compact en Weber gebruik ik een flinke crème brulee brander met de zelfde gas bussen. Deze brander is compacter en brand een stuk harder.

Door de hoge hitte van branders en looftlighters heb je inderdaad wat meer geknetter bij sommige houtskool soorten.

Een looftlighter is wel ietsjes sneller omdat die ook gelijk verse zuurstof mee blaast. Echt veel scheeld het ook niet.
 
Interessant om dit even te volgen..

Een looflighter heb ik niet, ik heb alleen voor mijn Weber 47 cm WGA een Action brikettenstarter, daaronder gaan 2 tot 3 wokkels afhankelijk van de hoeveelheid briketten en dan in de starter de briketten ( momenteel Welkoop kokos briketten ) de wokkels koop ik bij de Jumbo, die steek ik aan en ze roken misschien 30 seconden, zijn de wokkels op dan branden de onderste briketten al voldoende om zonder echt veel rook de rest aan te steken..

Mocht ik geen wokkels hebben dan gebruik ik de bruine aanmaakblokjes van de Jumbo, Vomar of de Action, de verpakking verschilt iets maar de inhoud volgens mij niet, ze roken even maar je steekt iets in brand dus dat gaat haast niet anders denk ik?
 
Grappig. Ik liet het gisteren, na het lezen van dit topic, ff vallen bij mijn vrouw.

Krijg net een foto door :D

Kan ik van het weekend eens testen dan.

13AE7D5A-F59E-4417-83F7-9E4B0216AAAF.jpeg
 
Heb er ook maar eentje opgehaald, ben benieuwd.
 
Interessant om dit even te volgen..

Een looflighter heb ik niet, ik heb alleen voor mijn Weber 47 cm WGA een Action brikettenstarter, daaronder gaan 2 tot 3 wokkels afhankelijk van de hoeveelheid briketten en dan in de starter de briketten ( momenteel Welkoop kokos briketten ) de wokkels koop ik bij de Jumbo, die steek ik aan en ze roken misschien 30 seconden, zijn de wokkels op dan branden de onderste briketten al voldoende om zonder echt veel rook de rest aan te steken..

Mocht ik geen wokkels hebben dan gebruik ik de bruine aanmaakblokjes van de Jumbo, Vomar of de Action, de verpakking verschilt iets maar de inhoud volgens mij niet, ze roken even maar je steekt iets in brand dus dat gaat haast niet anders denk ik?
Voor hot&fast op de weber gebruik ik ook nog regelmatig de kolen/brikettenstarter met wokkels eronder. Vind ik makkelijker om een grotere hoeveelheid kolen aan de gang te krijgen.

Ik let wel altijd op wat ik gebruik.. Ik probeer wokkels zonder parafine te gebruiken. Bij sommige wokkels zit er een dun laagje parafine op. Nu zal het op zich wel meevallen met parafine wanneer ze helemaal zijn opgebrand. Swissflame claimt geen parafine te gebruiken.
De bekende witte chemisch ruikende aanmaak blokjes mijd ik als de pest.
 
De bekende witte chemisch ruikende aanmaak blokjes mijd ik als de pest.
Heel lang geleden heb ik die ooit eens gebruikt, dat was eens maar nooit meer.. de Jumbo wokkels hebben inderdaad een laagje 'was' maar daar proef ik eigenlijk niets van terug, en verder gebruik ik eigenlijk altijd de brikettenstarter ik vind het een makkelijk ding.
 
Wokkels legt men niet onder de kolen maar tussen de kolen.
De kolen branden altijd naar onderen omdat daar de zuurstof vandaan komt, je wokkels onder de kolen begraven heeft dus totaal geen nut.
Ja veel rook.
Bovenop in een klein kuiltje naast/tussen de bovenste laag kolen, zonder kolen erop te leggen! Aan de bovenkant moeten ze dus vrij liggen.
Je zult zien dat ze dan ook nagenoeg niet roken.
Ewald dan denk ik toch dat het aan het soort wokkels ligt.
Als ik een opengedraaide wokkel aansteek zonder dat er kolen in de buurt zijn komt daar toch aardig wat rook vanaf.
Niet genoeg om de buren op de kast te krijgen maar toch......:unsure:
 
Blij dat ik dit topic gestart ben. Dank voor de vele reacties en inzichten. Heb inmiddels de bbq lighter gehaald

27643FAC-77BE-4670-BE89-8F0F8D7F33E0.jpeg
 
Dani: vergeten te vermelden maar bijvoorbeeld eiken brand echt veel sneller dan de marabu die ik gebruik.
Ik heb nu wat acacia staan maar die mag ik van mezelf pas gebruiken als mijn marabu op is
 
Terug
Bovenaan Onderaan