Beef en Steak

Accessoires advies

Grasshopper

Kooltjesharker
Al langer voornemens om een BGE-L te kopen, nu het meubel/tafel daarvoor is besteld is er geen weg meer terug :)

Het zit in mijn aard om alles van goede kwaliteit te kopen, met de aanschaf van de BGE is dat mij inziens wel gelukt, alleen op de accessoires kan ik het eea besparen denk ik.
Ik wil jullie daarom vragen om onderstaand lijstje eens te bekijken en mij te adviseren in wat ik nog mis, of wat ik wellicht niet nodig heb. Daarnaast waar ik op kan besparen of wat ik origineel/duurzaam "moet" kopen.

Dus een BGE L, met tafel en:
  • Conveggtor
  • Conveggtor lifter
  • Grid lifter
  • Houtskool starter
  • As pook
  • Pizza steen
  • Thermometer  (igrill 2 of Maverick?)
  • Pizza schep
  • Houtskool
  • Marinade spuit
  • Thermische handschoenen
  • Nest
  • Afdekhoes
  • Dutch oven
  • Ribs rekje
  • Marinades/rookhout/aanmaakblokjes

Persoonlijk denk ik dat ik op de keramische delen (conveggtor en pizza steen) niet moet besparen.
Wat is jullie mening?

De platesetter en een paar lashandschoenen zijn onmisbaar.
Als thermometer voldoet een Fantast van Ikea om mee te beginnen. Ook voor een ribrekje ga je naar het Zweedse woon-warenhuis.
Houtskool is geen accessoire, maar een must. Ik gebruik zelf VuurenRook Dammers.

Lijstje is vrij compleet volgens mij. Alleen een houtskool starter?

aanmaakblokjes, die bruine en een aansteker of creme brulee brandertje voldoet.

Ceriel zei:
Als thermometer voldoet een Fantast van Ikea om mee te beginnen. Ook voor een ribrekje ga je naar het Zweedse woon-warenhuis.
Houtskool is geen accessoire, maar een must. Ik gebruik zelf VuurenRook Dammers.

Het Zweeds woon-warenhuis ga ik zeker bezoeken :).
Eens, houtskool is een must en geen accessoire. Ik zal de Dammers in mijn achterhoofd houden.

Rob65 zei:

Thanks voor je advies!
Ik dacht dat ik zeker een starter nodig zou hebben.
Hoe zit het qua tijd: aanmaakblokje+aansteker/brander versus starter?

Nest? Bedoel je een nesthandler? Waarmee je met je ei kunt rijden? Dat lijkt me overbodig als je al een meubel besteld hebt. En ook een afdekhoes hoeft niet perse. Daar gaat alleen maar condens onder vormen. ( lees schimmels ontstaan).
Grid lifter heb je alleen nodig als je ook een gietijzeren rooster hebt.

Grasshopper zei:
Ceriel zei:

Het Zweeds woon-warenhuis ga ik zeker bezoeken :).
Eens, houtskool is een must en geen accessoire. Ik zal de Dammers in mijn achterhoofd houden.

Rob65 zei:

Thanks voor je advies!
Ik dacht dat ik zeker een starter nodig zou hebben.
Hoe zit het qua tijd: aanmaakblokje+aansteker/brander versus starter?

Ik heb zelf geen keramische bbq maar om houtskool met een starter aan te steken lijkt mij in deze niet nodig.

Dominique zei:
Nest? Bedoel je een nesthandler? Waarmee je met je ei kunt rijden? Dat lijkt me overbodig als je al een meubel besteld hebt. En ook een afdekhoes hoeft niet perse. Daar gaat alleen maar condens onder vormen. ( lees schimmels ontstaan).
Grid lifter heb je alleen nodig als je ook een gietijzeren rooster hebt.

Nee, een tafelnest.

Afdekhoes twijfel ik ook aan, het meubel kan naar binnen en staat onder een overkapping.

Dan lijkt de hoes erg overbodig. Een starter gebruiken bij een kamado is eveneens niet nodig, nog nooit gebruikt hiervoor. :)
Lifters heb ik zelf niet, wel een paar echte handschoenen zodat ik alles ermee kan oppakken. (Gaat prima als je er niet een paar minuten mee in je handen blijft staan, maarja het is toch oppakken en neerzetten en dat duurt niet zo lang) Mijn platesetter is keramisch trouwens, en me rooster rvs (standaard).
Aangezien je marinades en rookhout erbij hebt gezet: rub / saus / kruiden :)

Grappig, ik ben juist zeer is m'n sas met mijn starter. Ik kreeg mijn kamado erg moeilijk aan met bruine aanmaakblokjes, was soms we een half uur bezig om hem aan te krijgen. Werd mn vrouw niet blij van; uiteindelijk gebruikte ik haar fohn om hem aan te krijgen. Nu is het een kwestie van 4 aanmaakblokjes onder een starter en met 10 min is de Kamado klaar voor gebruik. Conclusie: ik ben lang niet zo handig met vuur :)

Wat is wel mis is een borstel om je rooster schoon te maken; nadat het laatste eten van het rooster is, even met een harde borstel over het rooster om alle etensresten er af te borstelen en te laten verbranden. Werkt ideaal!

Jowi zei:
Wat is wel mis is een borstel om je rooster schoon te maken; nadat het laatste eten van het rooster is, even met een harde borstel over het rooster om alle etensresten er af te borstelen en te laten verbranden. Werkt ideaal!

Heel scherp, een goede borstel is een absolute must.

Schiet me ineens te binnen; een 2e pizzaschep is eveneens handig. Dan kan je als de 1e erop ligt een 2e pizza op de 2e schep leggen. Is de 1e klaar, haal je die met de 1e schep eraf en meteen met de 2e schep de 2e pizza erop in 1 handeling. Een must; neuh, maar wel erg handig
(Ik heb bij de... Xenos of action zo'n stoffer en blik gehaald voor een paar euro en het blik platgeslagen, daardoor een super cheape pizzaschep. Kleiner weliswaar, maar dan eet ik gewoon meerdere pizzas evt met andere toppings)

Ik gebruik tegenwoordig de aanmaakwokkels, vind ik veel beter werken dan de blokjes, 1 wokkel erop leggen schuiven los en je ei is zo op temp.

Jowi zei:
Grappig, ik ben juist zeer is m'n sas met mijn starter. Ik kreeg mijn kamado erg moeilijk aan met bruine aanmaakblokjes, was soms we een half uur bezig om hem aan te krijgen. Werd mn vrouw niet blij van; uiteindelijk gebruikte ik haar fohn om hem aan te krijgen. Nu is het een kwestie van 4 aanmaakblokjes onder een starter en met 10 min is de Kamado klaar voor gebruik. Conclusie: ik ben lang niet zo handig met vuur :)

Heb je wel eens nagedacht over het aanschaffen van een Looft Lighter i.p.v. aanmaakblokjes?
Werkt bij ons prima  :)

Voordeel, geen gedoe met blokjes (wit of bruin) en steekt vrij snel aan zonder al te veel rook of vuur.
              Je hoeft niet meer met hete kooltjes uit de starter te zeulen.

Nadeel,  voor zo ver je daarvan wil spreken, je moet wel 230 V in de buurt hebben.

Looftlighter is inderdaad een geweldig apparaat en geeft amper/rook wanneer je de boel aansteekt. (En heb je ?cht geen starter of aanmaakblokjes meer nodig).
Ik gebruik sinds de komst van de Looftlighter de aanmaakblokjes alleen nog maar in me WGA (op vakantie / onderweg)

Als je zon looftlighter gebruikt zit je dan niet steeds te klooien met verlengsnoer en zo?

Rob65 zei:
Als je zon looftlighter gebruikt zit je dan niet steeds te klooien met verlengsnoer en zo?

Ligt er een beetje aan waar je je BBQ hebt staan.
Er zit een snoer aan van 275 cm.
Net lang genoeg voor ons buiten stopcontact
Zet ik onze bbq wat verder in de tuin gebruik ik idd even een verlengsnoertje.
Ik vind dit niet echt klooien en weegt niet op tegen het gemak van de Looft Lighter.

Grasshopper zei:
Rob65 zei:

Ben ik ook benieuwd naar.
Daarnaast kost dat ding +/- ?70. Weegt die prijs af tegen een kolenstarter en/of andere methode?

Op ons forum worden met enige regelmaat Looft Lighter's te koop aangeboden.
Deze zijn vaak dubbel gekregen of worden als prijs gewonnen op de BBQ wedstrijden.
Ook worden ze vaak door de sponsers met leuke kortingen aangeboden.

En eenmaal een ongelukje gehad met de kolenstarter (flink verbrand ofzo)  heb je dat er graag voor over.

Nooit verbrand aan een starter, maar zou ook niet meer looftlighter zonder willen. Top apparaat. Als je een verlengsnoer omslachtig vind voor 1 a 2 minuten looftlighter in een kamado, vergelijk het dan maar niet met houtskool in een starter met aanmaakblokjes etc :D
Hij is prijzig, maar dat geldt voor de overige zaken die menigeen gebruikt ook. Kwestie van afwegen. Denk dat de vraag beter kan zijn: iemand hier ontevreden met zijn/haar looftlighter of spijt van de aankoop hiervan?

Terug
Bovenaan Onderaan