BasBQ
Beef en Steak

Aantasting aluminiumfolie

J

janvdbrink

Gast
Bij m'n pulled pork pak ik de varkenschouder in met aluminiumfolie bij een kerntemperatuur van 74?C. De marinade die ik injecteer bevat echter appelazijn wat door het zuur het aluminiumfolie aantast. Nu ben ik benieuwd of dit voorkomen kan worden? Het vlees blijft na het inpakken nog een paar uur op de BBQ tot de gewenste kerntemperatuur, en aluminiumfolie voorkomt dat het vlees vocht verliest...

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Ceriel zei:
Je kunt het vlees afdekken met een stuk butcherpaper en dan inpakken in alufolie.

Zou je jezelf nog even voor willen stellen?


@ Ceriel.

Als je zelf vlees inpakt doe je het dan ook eerst in Butcher papier?
Of gebruik je geen agressieve injectie vloeistoffen met azijn b.v.?
 
Bij wedstrijden gebruiken we commerci?le injectiemixen en daarbij ben ik het nog niet tegengekomen. Zou het misschien ook aan de kwaliteit van de folie kunnen liggen?
Als ik PP maak voor catering injecteer ik niet (meer). 
 
Ik kijk niet altijd in m'n folie als ik de P.P. of Brisket uitpak maar ga er toch eens op letten wellicht maken we ons ook zorgen over niets, dank voor je antwoord.
 
Eigenlijk nooit last van gehad. Wat wel af en toe gebeurde vroeger is als we de brisket in een GN bak hadden en dan afsloten met folie. Waar de folie de brisket raakte ontstond een reactie en dan lagen er metalen balletjes op je vlees. Iets met potentiaalverschil tussen twee verschillende metalen en het vocht/zuur of zo. Heel bizar.
 
noskos zei:
Eigenlijk nooit last van gehad. Wat wel af en toe gebeurde vroeger is als we de brisket in een GN bak hadden en dan afsloten met folie. Waar de folie de brisket raakte ontstond een reactie en dan lagen er metalen balletjes op je vlees. Iets met potentiaalverschil tussen twee verschillende metalen en het vocht/zuur of zo. Heel bizar.

Excuus voor m'n onwetendheid maar wat is een GN bak?
 
Hoi Hans,

GastroNoom bak. Dat zijn dus die metalen vierkante bakken die je tegenkomt bij de catering, bedrijfskantines etc etc. ideaal!!!
 
eamesz zei:
Hoi Hans,

GastroNoom bak. Dat zijn dus die metalen vierkante bakken die je tegenkomt bij de catering, bedrijfskantines etc etc. ideaal!!!

O.K. dank voor je uitleg, nu snap ik het.
Tussen het rvs en het aluminium folie zou door het zuur een elektrolyse kunnen ontstaan wat dan weer nadelig zou kunnen zijn voor het materiaal en het vlees wat er in bewaard wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan