Beef en Steak

Aanschaffen van een Weber... Hellep!

nielss055

Stoker
Beste mensen,

Als echte bbq fanaat moet ik er nu toch echt aan geloven: ik ga een Weber aanschaffen.

Tot nu toe was ik nooit van de kogelbarbecues, omdat ik meer houd van direct grillen, maar dan wel langzaam en lang door te spelen met de hoogte van het rooster.
Veel prutbarbecues gekocht en 2 jaar geleden een goede Barbecook aangeschaft die prima werk heeft geleverd.

Enkele jaren terug wel de Smokey Joe gekocht, omdat ik het toch maar wou proberen, maar die word weinig gebruikt.

Nu heb ik eens rondgesnuffelt op het internet.
Mijn prijsklasse ligt zo op de ?100.

Nu zag ik overal de compact 47 in de aanbieding voor een zacht prijsje, maar deze kogel is te laag om goed indirect te kunnen grillen. Ook mist hier het one touch systeem.*

Verder zag ik ook de Bar-B-Kettle voor een mooi prijsje.

Maarja, ook kwam ik de one-touch original tegen, net iets boven mijn busget, maar met de thermometer in de deksel en de kolenscheiders wat ideaal is voor het indirext grillen.

Nu is mijn 1e vraag; wat is het one touch systeem precies? Is dat alleen de schuif aan de onderkant die je open kunt zetten om de as eruit te halen?

En wat zijn de voor- en nadelen van deze modellen en welke raden jullie mij aan?

Hoger dan de 47 original ga ik echt niet, omdat deze eigenlijk al boven mijn budget zit.

En dan als laatste vraag. Ik zie vele nieuwe Weber BBQ's op Marktplaats staan (in dichte doos). Zo zou ik er vrijdag een op kunnen halen voor ?85. Deze man had alleen het aankoopbewijs niet meer. Hoe zit het met de (10 jaar) garantie als het aankoopbewijs mist?

Alvast enorm bedankt!

Groeten,
Niels

Als je inderdaad een beperkt budget hebt, is marktplaats de beste plek om te shoppen. De schuif aan de onderkant is niet alleen voor het verwijderen van de as, maar ook om de temperatuur te regelen, samen met de schuif op de deksel.
Compact 47 is om de door jou genoemde redenen, niet direct een fijne keuze, dat heb je al goed ingeschat.
Let op marktplaats op, of je een aspan ziet, dat is een heel handig item. Anders zit je te rotzooien met een bakje om je as op te vangen.  Keuze genoeg daar! Succes!

Wat Dominique zegt +1

De one touch is een hele fijne barbecue, met de onderste schuif regel je de temperatuur en door de hendel verbrandt je de vingers niet.
De kwaliteit van de one touch is ook veel beter dan de compact.

Marktplaats is ideaal voor Weber barbecues. Laat je niet afschrikken door de staat van de bbq. Met ovenreiniger en een beetje TLC ziet hij er zo weer uit als nieuw.

Ik had er al een gloednieuw in een nog ongeopende doos gezien, maar zoals eerder verneomd zonder aankoopbewijs. Hoe zit het dan met de garantie? Die heb ik dan zeker niet?

Officieel heb je die niet, maar het is een bbq waar niet veel aan kapot kan gaan. En mocht er eventueel is niet goed zijn dan weten we er meestal wel een mouw aan te passen.

Ik weet niet bij welke bank je zit, maar ik heb oa de ING. Deze bank geeft 'rentepunten' op je spaargeld en met deze rentepunten kun je in de rentepuntenshop goedkoper spulletjes kopen. Zo ook een Weber OTP 57 voor 137 euro geloof ik. Ik heb hem daar ook vandaan en dan is ie wel gloednieuw  :D

Hier even een linkje: https://rentepunten.ing.nl/productdetails/5584611#31401

Ik zou zeker gaan voor een weber one touch. Zoals Frits laat zien kun je die zeer schappelijk kopen op marktplaats. 57 cm heeft hier de voorkeur omdat je dan net wat beter uit de voeten kunt indirect en omdat er voor dat model meer accessoires beschikbaar zijn. Ook een asvanger zou mooi zijn.
Je kunt beter nu iets meer uitgeven, hij gaat minimaal 10 jaar mee, dus als je over een jaar weer een ander moet kopen omdat het model dat je nu koopt toch net niet helemaal bevalt dan ben je meer kwijt.
Die kolenrails heb je in principe helemaal niet nodig. Je kunt gewoon hoopjes kolen maken zonder die dingen, werkt prima ;)

Ga zoals Jasper zegt shoppen bij de ING. Via mijn moeder haar rentepunten een nieuwe One Touch Premium 57 gekocht voor 137,95. Iets boven budget maar beste koop en gegarandeerd jarenlang BBQ plezier! Als je zelf niet bankiert bij ING is er vast wel iemand in je omgeving waar je wat mee kunt regelen of anders idd Marktplaats.

Ik heb even rondgevraagd en rondgekeken, voor de ING en voor leuke acties voor de barbecues.
Ik ken geen mensen met een ING spaarrekening. Wel heb ik een Onte-Touch original 47 incl. briquettenstarter gevonden voor ?127.

Ze stonden er ook voor minder op, maar deze zijn -net zoals de variant van de ING overigens- zonder thermometer in de deksel, wat het moeilijk maakt om de temperatuur goed op pijl te houden.

Hier is hij dan:
http://www.bbq-voor-thuis.nl/weber-one-touch-original-47-cm-black-gratis-brikettenstarter-p104847.html

Eens mitch01 voor dat geld wil ik hem zelf wel... Heb ik alvast deksel en rooster voor UDS..  :D

Bedankt voor de tips, maar het gaat tegen mijn principes in zoiets tweedehands te kopen (tenzij het nieuw in ongeopende verpakking zit). Ik hou het dit keer gewoon bij de O-T Original 47, en mocht het goed bevallen en uitbreiding vergen, dan kijk ik over een jaar of 2 voor een Gold. Momenteel heb ik daar het geld even niet voor, en als ik zo rondkijk op MP kan ik deze dan weer snel kwijt voor minimaal 5 tientjes!

Daarbij ga ik van de zomer een Barrel BBQ maken (zit nog te twijfelen of ik een 2e kleiner vat eraan vast maak om de houtblokken in te doen) voor het indirecte grill- en rookwerk. De Weber wordt dan voornamelijk gebruikt voor het directe grillen en de familiebarbecues, en voor de snelle sessie (bijvoorbeeld even snel een broodje hamburger) pak ik de open BBQ.

Terug
Bovenaan Onderaan