BasBQ
Beef en Steak

aanschaf nieuwe BBQ: Weber Master Touch 57 GBS of WSM47

 

Wikkes

Sprokkelaar
Berichten
46
Ik denk er al een tijdje over na om een BBQ erbij te kopen.
Op dit moment heb ik de OTP47 en merk toch wel vaak dat deze een beetje te klein wordt.
Nu twijfel ik enorm tussen de WSM47 of en de WMT GBS57. Het is de bedoeling dat ik op deze nieuwe bbq voornamelijk voor de langere sessies wil gaan(denk aan ribs,pulled pork,brisket etc).
De OTP47 die ik nu heb houdt ik dan gewoon voor high&fast dingen tijdens het soms lange wachten.

Waarom zou ik voor een WSM gaan als je op de WMT ook prima dit soort langere sessies kunt doen? Of zie ik dat verkeerd?
Ik lees ook vaak dat er wel degelijk verschil is tussen temperatuurbeheersing tussen beide modellen?

Ik zou graag jullie visie hierover lezen en hopelijk helpt het mij om tot een besluit te komen.
 
Ik heb recentelijk de WMT GBS 57 gekocht. Fantastisch apparaat.
De ruimte biedt dit allerlei voordelen.
Denk bijvoorbeeld ook aan de het kippetje op de biercan. Past maar net
de 47. Op de 57 heb je dit probleem niet.

Succes.
 
Je geeft zelf al (deels) antwoord op je eigen vraag waarom je voor een WSM zou moeten kiezen :D

Wanneer je voor de lange low & slow sessies gaat, dan is de WSM meer geschikt aangezien deze meer voor het gebruik met lage temperaturen is. Volume is een stuk groter dan een OTP  e.d. dus een lage temperatuur is daar makkelijker te beheersen. Ook de capaciteit die je hebt bij een WSM is een stuk groter.

Voordeel van een OTP is wel dat je een keuze hebt tussen direct en indirect plus dat wanneer je deze goed onder controle hebt de temperatuur ook redelijk laag kan houden. Dus deze laatste is wat makkelijker breed in te zetten.
 
DanBras zei:
Wanneer je voor de lange low & slow sessies gaat, dan is de WSM meer geschikt aangezien deze meer voor het gebruik met lage temperaturen is. Volume is een stuk groter dan een OTP  e.d. dus een lage temperatuur is daar makkelijker te beheersen. Ook de capaciteit die je hebt bij een WSM is een stuk groter.

Waarom is in een WSM de temp beter te beheersen? Ik las ook ergens op het forum dat het makkelijker werkt dan een OTP: '..net voor je de gewenste temperatuur bereikt,doe je de onderste schuif volledig dicht en de temp stopt met oplopen..' Dit is een OTP47 toch wel een stuk moeilijker,vind ik..
Is het daadwerkelijk ongeveer zoals het hier geschetst wordt?

DanBras zei:
Voordeel van een OTP is wel dat je een keuze hebt tussen direct en indirect plus dat wanneer je deze goed onder controle hebt de temperatuur ook redelijk laag kan houden. Dus deze laatste is wat makkelijker breed in te zetten.
Dit voordeel heb ik in principe ook wanneer ik voor de WSM zou kiezen de m'n OTP47 houdt, dan kan ik de OTP47 voor direct grillen gebruiken
 
Lage temperatuur is beter te beheersen omdat een WSM een groter volume heeft en daardoor dus trager reageert op o.a. veranderingen in de luchtstroom en hoeveelheid brandende briketten. Ook heb je onderin meer luchtinlaten waar je mee kan spelen t.o.v. een OTP en is daardoor fijner af te stellen. Wanneer je dus de goede afstelling hebt, dan zal de temperatuur minder snel fluctueren wanneer er iets aan de omstandigheden veranderd. Wanneer je de waterpan gebruikt en vult dan helpt dit nog eens extra om de temperatuur stabiel te houden doordat je massa toevoegt die als buffer werkt.
Het trager reageren werkt trouwens wel twee kanten op; doordat een WSM trager reageert duurt het ook relatief lang om de temperatuur weer naar beneden te krijgen wanneer je te ver omhoog doorschiet  :D

Ik bedoelde wat betreft breed inzetten ook een OTP vergeleken met een WSM en niet de combinatie van een WSM en OTP  ;)
Als iemand nog helemaal geen BBQ heeft en voor een eerste aanschaf staat, dan zou ik zonder meer een OTP aanraden omdat je daar meer verschillende dingen mee kan doen. Een WSM is met name alleen geschikt voor low & slow sessies. Aangezien je in je vraag aangeeft iets te zoeken voor met name low & slow en omdat je al een OTP hebt, dan is het advies in dit geval een WSM.
 
DanBras inmiddels +2.

Ter aanvulling: ik heb een OTP57 en een WSM57 en voor low & slow grijp ik altijd naar de WSM. Tenzij ik een CSG gebruik dan pak ik de OTP, maar dan heb ik het volume van de WSM ook niet nodig.
 
Voor echt low and slow is een WSM zeker aan te bevelen. Heb er geen seconde spijt van gehad.
 
+3 DaNBras! Goeie info.

Ik ga dan toch voor de WSM. Ik hoorde van een vriend over de Cashback actie van Weber. Met een beetje geluk ook voor de WSM.

Nog een aanvullend vraagje;op fotos van de WSM zie ik dat ze op de twee plateaus verschillende soorten vlees doen. Is dat gebruikelijk? En kun je dan op een 'handige manier' bij het het vlees op het onderste rek komen? Want dan zal het bovenste rek eruit moeten? Klinkt wat omslachtig/onhandig
 
In theorie zou je kleine stukken vlees misschien door het deurtje op het onderste rooster kunnen leggen, maar niet zonder gevaar dat je jezelf brand aan de randen van de WSM. Dus eigenlijk is er maar ??n veilige optie en dat is idd het bovenste rooster verwijderen om bij het onderste rooster te komen.

Wanneer je verschillende soorten vlees en/of met verschillende bereidingstijden werkt, dan is het dus verstandig om wat het langst moet liggen op het onderste rooster te plaatsen.
 
Er bestaat een modificatie setje om je WSM  te kunnen gebruiken als een soort smokey joe.  Of je verplaatst je kolen rooster omhoog naar de 2e verdieping dan  heb je altijd nog een extra grill erbij indien nodig. Kijk hier ff:

http://www.virtualweberbullet.com/grilling.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan