Beef en Steak

Aanschaf bbq pan of dutch oven weber

Dennis84

Tondelzoeker
Dag, ik wil graag een dutch oven welke ik kan gebruiken op mijn weber mastertouch pro 57. Ik zag de dutch oven van weber maar deze is nergens meer verkrijgbaar. Wat zijn goede alternatieven. Er zijn dutch ovens maar ook bbq pannen zonder pootjes. Passen de bbq pannen van petromax of windmill wel onder het deksel vd weber. Of moet ik gaan voor 1 met pootjes en hoe gebruik je die op de weber? En welke grootte moet ik hebben als ik kook voor 4 tot 6 gasten. Sorry, veel vragen......
Ik wil graag stoofpotjes maken, maar ook bijvoorbeeld een appeltaart lijkt me gaaf. Wat zijn jullie adviezen?

Wil je stoofpotjes maken icm met iets anders op het rooster?

Want als je de DO solo wilt gebruiken hoeft hij niet op het rooster en gebruik je je ketel als vuurschaal, briketten eronder en op deksel er voila. En anders kun je dmv een trivet de DO op het rooster zetten (indien DO pootjes heeft). Ik zou denk ik voor een DO gaan . Toch meer multi inzetbaar dan de Weber, want volgens mij geen rand op je deksel.

Appeltaart bakken in DO gaat prima... 5 briketten onder en 15 op deksel... Dus kan in principe zonder BBQ.

Qua grootte... Tsja, ik heb een DO 4,5 qts. Lijkt mij voldoende voor stoofpot 4 personen... 6 personen ook als het geen hele grote eters zijn :).

Zie mijn foto's in topic, weekje kamperen met DO. Pannetje chili, pannetje nasi en appeltaart.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk

Dankjewel! Als het mogelijk is neig ik toch meer naar iets op het rooster. Alleen past zo’n pan wel onder het deksel? Welke hoogtes moet ik daarvoor aanhouden?

Volgens mij moet het wel lukken. Met inbranden lag het ondersteboven op mijn rooster. Kan het morgen voor je testen als je wil.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk

En ter aanvulling, windmill is top spul.
Wel even seasonen (keer of drie) dus doe dat ver voor je kook kunsten voor je bezoek ;-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Net even getest, Windmill 9qt DO past net niet op de weber. Als je de pootjes afslijpt dan moet het waarschijnlijk wel lukken op het rooster. Ik overweeg het in ieder geval wel te doen want is niet zo handig die pootjes op de bbq.De BBQ pan large (3qt) past zonder problemen.

Voor 4-6 personen zou ik overigens een 6 qt pan nemen.

Een 6 qt DO zonder pootjes past als het goed is wel onder een weber 57 Deksel.
Bij het merk/leverancier die ik kende (Qvist Wolf 6qt = laag model)
De wolf wordt niet meer geleverd door Qvist, zij zijn overgestapt op de lichtgewicht minnende kampeerders en leveren alleen nog Aluminium DO's (onbegrijpelijk)
De wolf is nog wel leverbaar via onderstaande link, ik heb alleen geen ervaring met deze webshop.
Met of zonder pootjes is de wolf er in 2 maten, 6 QT laag model (de 6 qt zonder pootjes past onder het deksel van een Weber OT 57)
en ze hebben de 9 qt hoog model met of zonder pootjes, deze past niet onder de weber 57 deksel, de diameter van de 6 qt en 9 qt is hetzelfde, alleen de hoogte is verschillend. Dit was een aantal Jaren geleden DE standaard DO die polulair was bij velen.

btw: De DO van Weber is A: geen echte DO, en B: stervensduur

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan