BasBQ
Beef en Steak

Aankoopadvies gevraagd

B

bruinewou

Gast
Hier een complete bbq-beginner.
Mijn ouders hebben altijd elektrisch "gebarbecued" want "gedoe met rook". Nu heb ik een tijd geleden gegeten bij Beers&Barrels te Utrecht, waar het vlees bereid wordt op een BGE.
Nog nooit zulk lekker vlees gehad. Later bij vrienden ook heerlijk rokerig vlees van een echte barbecue gehad. Ik dacht: dat wil ik ook! Voor Sinterklaar het boek Smokey Goodness gehad en ik ben erg enthousiast. E?n ding ontbreekt nog: een barbecue.
Het liefts kocht ik meteen een Big Green Egg met alle accesoires, maar ik ben een student en dat zit er echt nog niet in. Voor mijn verjaardag vraag ik een barbecue, maar ik heb niet echt een idee wat ik moet hebben. Wat wil ik ermee: direct en indirect grillen, op lage temperatuur bijvoorbeeld een kipje garen en uiteindelijk eens pulled pork proberen. Nu twijfel ik tussen een normale kogelbarbecue of een kleine keramische. Daarom hoor ik graag wat jullie er van vinden! Budget: ongeveer 350 euro tot max 500 met meer eigen inleg. Zelf dacht ik dat deze geschikt is, onder meer omdat er veel accesoires voor zijn:
https://www.bbqwinqel.nl/houtskool-barbecues/194-weber-master-touch-gbs-system-edition-57cm-black-0077924033025.html
Maar een kleine kamado (https://www.bol.com/nl/p/kamado-barbecue-grill-smoker-keramisch-76-cm/9200000043012299/?suggestionType=typedsearch) lijkt me ook erg tof, alleen tja, die zijn klein.
Verdere beginnerstips zijn ook meer dan welkom!

Bedankt,

Michiel
 
Hoi Michiel.

Koop een BBQ nooit te klein want je zal merken dat je binnen de kortste tijd ruimte tekort komt op je rooster.
Zeker als je indirect gaat roken of gaat Qen, dan ben je vaak een kwart tot een derde al kwijt aan je vuurtje.
 
Met je budget zal een keramiek lastig worden. 2e hands is dan eigenlijk de enige optie. (of je moet een Auplex willen) Als dit mogelijk is zou ik zelf voor een keramische gaan. makkelijker roken, grillen en low and slow in 1 Q. Kan met een Kettle ook wel, maar met een keramische is dit toch wat makkelijker.
Valt een keramische af ga dan voor kettle van een goed merk, is wat duurder maar qua garantie, onderdelen, en accessoires een stuk beter geregeld.
Mocht je later willen veranderen (zal eerder uitbreiden worden  :D ) dan is verkopen van een goede Q ook makkelijker en waardevaster
 
 
Ik kan alles wat ik op mijn Kamado kan ook op de Weber (ik bak geen pizza :p) Het is op een Kamado alleen veel makkelijker, omdat de temperatuur heel erg stabiel blijft. Maar de weber 57 is een top ding, ook low en slow kan je hier op doen. Het enige is dat je "even" moet weten hoe je hem moet afstellen. Maar daarnaast is het gewoon een alleskunner want je kan hem ook lekker hard opstoken en een mooie Picanha maken, of Hamburgers direct grillen.

De Kamado die je deelt zou ik in iig niet doen, veel te klein en waarschijnlijk zonder hitte schild waardoor indirect Barbequen niet kan en je alleen maar kan Grillen.

Succes met je keuze
 
Ik ben het met Richard eens ikzelf heb alles op mijn weber 57 geleerd en gedaan. Het is een echte alleskunner waardoor je op zoek kan gaan naar wat je het leukste vindt om te doen en het lekkerste om te maken. Succes met je keuze!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ik zou inderdaad eerst voor een Weber 57 OTP gaan, want hier kan je eigenlijk alles wel zo'n beetje op maken m.u.v. een goede pizza of iets anders waar je een temperatuur van 300+ voor nodig hebt. Als je bij de ING zit en voldoende rentepunten hebt, kan je hier nog behoorlijk goedkoop aankomen ook nog.

Als je dan alles een beetje in de vingers hebt, dan ga je gewoon wekelijks lekkere dingen op de Q maken en deze via Thuisafgehaald.NL aan mede-studenten en andere gegadigden verkopen. Dan heb je binnen een jaartje ook wel een keramische BBQ erbij als je het een beetje slim doet  :D ;)
 
Een tip van mij kijk eens naar de rossle smoker goed voor low en slow aanpasbaar waar je hem voor wil gebruiken en ook zeer geschikt om in te roken en past ook mooi binnen je budget hij bevalt mij prima.

8298d3249d20cb16a7361ef4dfa3244b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou gaan voor een mooie nieuwe 57er van weber. Wel 1 met zo'n ingebouwde asbak (een niet zo'n schaaltje). Heb je een mooi beginpunt, kwalitatief goede Q, all-rounder.
Kun je je op uitleven en later alsnog een keramische halen. Een te kleine Q krijg je spijt van, en als je hem vaak gebruikt is hij al snel te klein :D
Daarbij houdt je dan ook een paar euros over voor nuttige accesoires. (Denk aan thermometers, tangetjes, injectienaald, handschoenen, starter. Maar ook beetje leuk vlees, briketten, rookhout, kruiden en/of rubs, sauzen, etc.)
Dat zou mijn advies zijn voor veel beginners / klein budgetters :)
 
Janus zei:
Een tip van mij kijk eens naar de rossle smoker goed voor low en slow aanpasbaar waar je hem voor wil gebruiken en ook zeer geschikt om in te roken en past ook mooi binnen je budget hij bevalt mij prima.
+1

Ik heb hem ook een paar weken en je kan er echt alles mee. Echt een geweldig ding. Het is dus niet alleen een smoker, maar ook een prima bbq!!!
 
Maak er zelf 1.
Niet van een winkelwagentje zoals wel eens vaker voorkomt in het studentenleven (Mea Culpa)
Koop een mooi vat, en maak een UDS. Binnen je budget is dat goed te doen.
Kan je alles mee: low / slow maar ook als je studiegenoten of je ouders op bezoek hebt, heb je genoeg ruimte om voor iedereen iets lekkers te maken.

Meer dan genoeg voorbeelden beschikbaar in de DIY sectie.

Succes!
 
:-?
GPT zei:
Maak er zelf 1.
Niet van een winkelwagentje zoals wel eens vaker voorkomt in het studentenleven (Mea Culpa)
Koop een mooi vat, en maak een UDS. Binnen je budget is dat goed te doen.
Kan je alles mee: low / slow maar ook als je studiegenoten of je ouders op bezoek hebt, heb je genoeg ruimte om voor iedereen iets lekkers te maken.

Meer dan genoeg voorbeelden beschikbaar in de DIY sectie.

Succes!



Low & Slow zal dan wel prima lukken, maar gaan High & Fast gerechten dus boven de 160 gr. C ook op een UDS ?
Ik denk m.n. aan temperatuur, snelheid van opwarmen en brandstof gebruik?  :-?

 
Ik ben goed tevreden over mijn weber 57
 
Ik ben ook nog maar een beginner en ook erg tevreden met mijn weber otp 57, ik ben ook
Wel blij dat ik er een met een as pan heb genomen. Na een aantal jaren gebruik ziet hij er
Nog goed uit , heb er al wat low & slow op gedaan maar ook gewoon voor de familie direct
Boven de kolen sat? en speklappen en dergelijke gebakken
 
Weber 57 is echt prima. Zelf inmiddels 2 keer PP gemaakt. Kip op blik past ook prima. Voor grote gezelschappen 'gewoon' bbq-en. Ruimte zat! En met de nodige truukjes (hier meer dan voldoende te vinden) dus ook prima mee te roken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb zelf een 47 maar die begint toch echt te klein te worden. Dus persoonlijk zou ik voor een 57 gaan.
 
Xander zei:
Ik heb zelf een 47 maar die begint toch echt te klein te worden. Dus persoonlijk zou ik voor een 57 gaan.

Dat ben ik met je eens echter Bruinewou geeft aan een student te zijn en niet veel geld te hebben.
Met een beetje gebruik van wat hulpmiddelen kun je al ver komen.
 
RvH6511 zei:
Dat ben ik met je eens echter Bruinewou geeft aan een student te zijn en niet veel geld te hebben.
Met een beetje gebruik van wat hulpmiddelen kun je al ver komen.

bruinewou zei:
Budget: ongeveer 350 euro tot max 500 met meer eigen inleg.
Het gaat goed met de studenten  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan