BasBQ
Beef en Steak

A casual saturday burger

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
Zo, tijdje geleden dat ik weer wat gepost had. Afgelopen zaterdag burgers op het menu. Niet heel uitgebreid, maar wel heerlijk resultaat.
In de ochtend lang de slager voor vers gedraaid rundergehakt, wat spek laten snijden. Broodjes halen, blauwkaas. de rest heb ik standaard in huis...

Zo begon ik met de burgers te vormen. De ingrediënten voor 4 burgers (3 wat dikkere en een kleine voor jongste smurf) waren deze keer:
  • 500gr rundergehakt (80/20);
  • Gerookte paprikapoeder;
  • Oregano;
  • Chilipoeder;
  • Worcestershire saus;
  • Mosterd (niet op de foto);
  • Een fijn gesnipperd sjalotje.
cYf7WHh.jpg
OHB1O0f.jpg


Na het bereiden in de koeling ermee. Uurtje of 5 de Joe aangewakkerd, tijd om de toppings voor te bereiden. 200gr indirekt om het spek rustig krokant te laten worden.
seUUvTz.jpg
HKMDnCz.jpg


Ik had nog wat champignons liggen en rode ui. Zo dacht ik om gekaramelliseerde ui en gebakken champignons erop te doen. Zodoende heb ik eerst de champies gesneden en opgebakken. Daarna 3 rode uitjes in ringen en zacht laten worden in wat roomboter. na een minuut of 5 a 7 wat donkere basterd suiker erbij voor de karamellisatie. Hierna de champies erbij gedaan. Nog even 2 minuutjes in de pan. Waarna ik ze in een alubakje in de warm houdt stand in de oven.
cuHXznk.jpg
N4GKGao.jpg

VcGzE99.jpg


Voor de saus wilde ik een keer wat anders dan de standaard BBQ-saus oid. Even gekeken wat ik nog had staan. Zo vond ik nog een kwart fles port. Tja waarom ook niet.
Wat boter gesmoord, wat kristalbloem erbij. Hierna port erbij gedaan, totdat ik een mooie gladde saus had. Helaas heb ik hiervan geen foto's, me sow sorry....

Daarna de burgers op de Joe. Toen die bijna klaar waren de blauw kaas erop (pittige gorganzola).
Nadat de kaas een beetje gesmolten was de broodjes even aan gegrild.
psbIRoF.jpg
VyCC8OL.jpg


Nadat alles klaar stond bij mise-en-place kon het opbouwen beginnen.
NPIOKqm.jpg


Het onderste deel van de het broodje belegd met krulsla, hierop de burger gelegd. Voor de smaak nog wat gebrokkelde gorganzola erbij. Toen de krokante spek en gebakken champies met de gekarameliseerde uitjes. Dit uiteindelijk met de portsaus overgoten. Als laatst natuurlijk het dakje erop...

3feqPGs.jpg


Je bent weer langer mee bezig, dan de tijd je burgertje op eet. Maar hij was dan ook sowww focking lekker. Vooral de langzaam gegaarde spek, normaal doe ik dat direct dat smaakt toch anders. En ook de portsaus was een perfecte combi met de kaas en gebakken champies en ui. Een top 5 burgertje voor ons thuis.....
 
Laatst bewerkt:
Respect man top burger.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Lekker port met blauwe kaas! Je had er misschien ook een walnootje op kunnen doen om t helemaal af te maken ;)
 
Lekker port met blauwe kaas! Je had er misschien ook een walnootje op kunnen doen om t helemaal af te maken ;)
Hummn, volgende keer eens proberen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Mooie burgers, zeg. Binnenkort ook maar eens maken, het ziet er erg lekker uit.
 
Zo'n zelfgemaakte burger is wel wat werk en is inderdaad vlugger opgegeten dan gemaakt.
Maar je weet precies wat er allemaal in zit en wat ziet die er verrekt lekker uit.
 
Nou, een casual burger is bij mij een broodje, wat ajuin en saus overheen, dit is toch wel een ander niveau.
 
Dit zijn nog eens burgers. Ook leuk gepresenteerd met dat stuk krantenpapier op het bord
 
Geweldige burger Nico. En een heerlijk verslag. Je nieuwe BBQ stek ik mooi in gebruik zo. KrIjg er gewoon honger van. TOP
 
Schitterend Nico, geweldig lekker.

Jouw spek is mooi gegaard, mooie bobbel erin.
Als je 2 half moon stones hebt, kan je beide verwarmen, bak papiertje op de steen, spek erop, bak papiertje, en de andere half moon stone erop.
Ik weet niet meer waar ik t gezien heb, maar dan garen ze terwijl ze strak en plat blijven. nogmaals, het ziet er uit alsof jij deze techniek niet nodig hebt want ze zien er schitterend uit.

Maar een foodtruck is iets wat me lonkt.....
Kerel heeft net een schitterende buitenkeuken gebouwd, wilt ie op de weg zitten. Gekkie. ;)
 
wat een prachtige burger, die zal gesmaakt hebben zeg
 
Schitterend Nico, geweldig lekker.

Jouw spek is mooi gegaard, mooie bobbel erin.
Als je 2 half moon stones hebt, kan je beide verwarmen, bak papiertje op de steen, spek erop, bak papiertje, en de andere half moon stone erop.
Ik weet niet meer waar ik t gezien heb, maar dan garen ze terwijl ze strak en plat blijven. nogmaals, het ziet er uit alsof jij deze techniek niet nodig hebt want ze zien er schitterend uit.


Kerel heeft net een schitterende buitenkeuken gebouwd, wilt ie op de weg zitten. Gekkie. ;)
Is ook de eerste keer dat ze er zo uit zien hoor. Ga het wel een keer proberen met de 2 halve maantjes.
Ieder geval niet meer direct...

Zal wat zijn een rollende overkapping :D:D:D
 
Terug
Bovenaan Onderaan