Beef en Steak

50 jaar geworden, Eerste keer Brisket voor het verjaardagsfeestje

Ruud H

Gemarineerd
Een paar weken gelden al verteld dat er een mooie brisket in de vriezer lag te wachten voor een mooie 🐮. Uiteraard dacht ik dat mijn 50ste verjaardag een prima moment was om dat apparaat klaar te maken. Een feestje organiseren had ik het nog niet druk genoeg mee.
Afgelopen dinsdag avond uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd zodat mevrouw langzaam kon ontdooien... Vrijdagavond om een uur of 9 was het zover.
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (9).jpeg
Zo'n groot stuk vlees, de spanning begon nu wel op te lopen.
Uit de verpakking en droogdeppen. Uitbeenmes nog even goed aangezet en op het gemakje kijken waar wat precies zit en hoe ze geknipt en geschoren moest worden. Uiteindelijk is er een kleine 850 gram vet ed. afgekomen.
De vingers diep in een pot mosterd gestoken en deze dame van top tot teen heerlijk ingesmeerd.
Daarna haar met een heerlijke mix van SPG en steak rub van @NasQ bestrooid en nog een poosje laten intrekken.
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (8).jpeg

Vergeet de kantjes en randjes niet zegt Marcel regelmatig.. nou, ik wel....bijna.

op naar de Kamado Bono Grande... hopen dat die Grande genoeg is!!
Het was zo'n 00:00 uur toen de Bono mooi op 110 graden constant stond en een heerlijk aroma van rookhout gaf. Rode wijnvat en een stukje verder naar onderen nog wat gewoon eiken.
Meater+ erin en on you go lady.. lekker de rook in.

WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (7).jpeg
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (6).jpeg

Nog even gewacht of de Bono op constante temperatuur bleef. Dat bleek het geval. Alarmen ingesteld. Temperatuurwaarschuwingen alles erop en eraan.
Voor ik ga slapen nog even alles gecheckt. Ja je kan slapen. Maar..... autist die ik ben altijd even alle apps afsluiten uit gewoonte.
En dan komen er natuurlijk geen temperatuurwaarschuwingen meer door!!!!!!!! Ik heb heerlijk een paar uurtjes geslapen en schrik half zeven wakker. Grijp m'n telefoon open de app en zie met m'n slaperige hoofd 153 graden staan. Ik m'n bed uitgevlogen. Sta ik in m'n boxer in de tuin weet ik het wat te doen. Alarm wilde niet uit. Temperatuur gaat niet omlaag natuurlijk. Het is een kamado. Wat moet ik doen, waar moet ik nu heen, waarom overkomt mij dit, wat geef ik de mensen vanmiddag te eten. En waarom stopt dat kelere-alarm nu niet met piepen!!!!!!! Laat ik de kamado weer dicht doen. 160 graden ondertussen doordat tie weer een poos had open gestaan.
Denk denk denk. De brisket zag er nog prima uit. maar wilde deze niet op die temperatuur door laten gaan. ik heb snel de pellet grill aangegooid,. die was gelukkig snel op temp en de brisket maar gelijk ingepakt
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (5).jpeg
WhatsApp Image 2026-05-10 at 12.14.21.jpeg

Eigenlijk was ik op het goeie moment wakker geworden. De stall was net klaar en de temp begon al weer te stijgen.
Na nog twee uurtjes denk ik op de pellet grill was mevrouw klaar voor haar laatste rustplaats, een halfuurtje uitwasemen en weer ingepakt. Ik voelde bij het opnieuw inpakken een bemoedigende wiggel in het vlees en mocht weer hopen (heel erg hard hopen zelfs) dat ik dat goed voelde en dat niet alles mislukt was.
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (4).jpeg

10 uur denk ik dat ze in de box ging en daar heeft ze gelegen tot een uur of half zes.
De gasten eerst gevoerd met wat pulled chicken en wat friszuurtjes...
WhatsApp Image 2026-05-10 at 12.22.42.jpeg

Toen was voor het grote moment daar, uitpakken en aansnijden.
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (3).jpeg
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (2).jpeg

Wat een opluchting. Helemaal niet verpest. Niks niet droog. Weg stress..
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20 (1).jpeg

Ik had niet de kans om foto's te maken van de geserveerde plakken.. die vlogen werkelijk waar van de schaal.

snel nog de point in blokjes gesneden en op de bbq gezet.
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.20.jpeg

Voor die de richting het bezoek gingen heb ik eerst een bakje apart gezet zodat ik daar vandaag nog in alle rust van kan gaan genieten.

Al met al een hele ervaring. Een prachtig stuk vlees. mezelf te veel druk opgelegd. Volgend jaar misschien weer??
WhatsApp Image 2026-05-10 at 11.29.18.jpeg

Laatst bewerkt:
Tssssss. Geeneens een uitnodiging gekregen als homeboy.
Naar die Koei kun je mooi fluiten. :ROFLMAO:

En niet zo paniekerig de volgende keer als de temperatuur even omhoogschiet.

Maar vooruit omdat je ook nog jarig bent geweest, en Abraham ook nog gezien hebt, wil ik je feliciteren en als kado, vooruit, krijg je toch je Koe.
Welkom bij "The big three"
Ziet er goed uit!

Van harte gefeliciteerd Ruud! Met je verjaardag, en met je koetje. Het ziet er allemaal echt fantastisch uit. En die schrik hebben we allemaal wel eens meegemaakt, gepaard met de nodige stress. Maar iets echt verpesten komt zelden voor. Het ziet er erg goed uit!

Gefeliciteerd Kerel, met je koetje maar vooral met je vijftigste verjaardag! Proost!

Gefeliciteerd met je koe!
Blijkbaar maakt iedereen zich veel te druk. Die brisket kan wel wat hebben :ROFLMAO:
Dat geeft mij goede hoop voor mijn eerste poging :ROFLMAO:

Ruud gefeliciteerd!
Leuk verhaal, kom me het allemaal precies voorstellen...die schrik van een te hoge temperatuur... 😱

Gefeliciteerd met je 50e en natuurlijk die koe! Ik heb genoten van je verslag 😁.

Terug
Bovenaan Onderaan