BasBQ
Beef en Steak

47 vervangen door 57 of extra WGA erbij

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik merk al een tijdje dat mijn Weber 47 toch wel behoorlijk aan de krappe kant is. Zeker als je ook nog groenvoer en aardappelen erbij wilt eten.

Nu vind ik het toch wat zonde om mijn 47 nu al te vervangen (hij is nog zo jong) door een 57.

Ik vraag me daarom af. Zou ik ook kunnen volstaan met de aanschaf van een WGA ernaast?

Een WGA kopen is een stuk goedkoper dan een 57 kopen. Het mobiele aspect van de WGA vind ik in deze context niet zo belangrijk. Het gaat mij puur om extra ruimte.

Dus wat is beter/handiger? een 47 + WGA (en heb ik dan genoeg ruimte) of toch maar een 57?
 
Een 57 er bij ipv de 47 vervangen? (Aangezien het niet om de mobiliteit gaat van de wga) of een wsm erbij? :)
 
Ik denk dat als ik een 57 neem, ik de 47 niet echt meer zal gebruiken omdat er dan in principe ruimte genoeg is.

Een WSM zou ook kunnen. Maar die is nog weer een stukje duurder dan de 57 (een WSM 37cm lijkt me dan weer erg klein) en ik weet nog niet precies wat ik met een WSM moet  B-)
 
Ik maak ook gebruik van de combinatie OTG 47 en WGA. en ik moet zeggen dat ik het een goede optie vind.
Te meer omdat ons gezin maar uit 2 personen bestaat.
Maar ik moet zeggen dat ik voor sommige braadstukken toch graag ietsje meer ruimte op het rooster zou willen hebben.
Ik denk daarbij aan het indirect grillen met de Q uitgevoerd als splitgril de ruimte op de 47 is dan beperkt.

Aan de andere kant hebben wij maar een klein schuurtje die al redelijk gevuld staat met allerlei zaken van andere hobby's, de 57 past daar helaas niet meer bij en ik wil hem ook niet buiten laten staan.

Moeilijke keus dus, of ruimte maken voor een 57 of andere spulletjes (die je eigenlijk ook niet kwijt wil) weg doen.
Wij hebben gekozen voor de 47 + W.G.A. en dat is niet echt behelpen hoor.

We vermaken ons daar prima mee maar je beseft dat het altijd  mooier, groter, beter en natuurlijk ook duurder kan.
 
Hmmm, ik had me nog niet gerealiseerd dat de ruimte op de 47 met split grill inderdaad beperkt is en dat je d?t niet gaat oplossen met een WGA.

Dus dan zou het toch een 57 moeten worden. Of een WSM zoals geopperd door Silverfox.

Al weet ik niet of het ruimteprobleem opgelost is als ik er een WSM bij koop. Weet niet precies wat daar wel en niet mee kan en inpast. De dingen die ik nu allemaal doe kunnen volgens mij ook prima low & slow op een 57. Dus geen idee of er ?berhaupt behoefte is of gaat komen aan een smoker?

 
Een WGA heb je sowieso nodig. Waarom? Omdat ie top is. Heerlijk voor op vakantie en fantastisch voor sat?. Dus koop dat ding er gewoon bij.
Maar.... voor een gezinssituatie zou ik ook de 57'er aanschaffen. Hoef je maar voor ??n BBQ kolen op te hitsen en kun je ook alles op ??n BBQ klaarmaken. Lijkt mij voor de voordevuistwegBBQ gewoon minder 'gedoe'.
Verder ter overweging: De WSM voor de grotere low en slow bereidingen.

Aan de andere kant moet je dit soort dingen misschien beter niet aan mij vragen :D



 
Heb met een 57cm gewerkt en 5,5 kg PP op gemaakt in 1 keer, dus qua ruimte is dat wel mooi hoor.
Als je met zijn 2en bent en de 47 net te klein is en je eigenlijk alleen iets meer ruimte wilt en de rest hetzelfde, ja dan is de 57 natuurlijk een goede keuze.
Een wga biedt leuke opties, maar aangezien je aangeeft dat die niet belangrijk vindt zie ik het nut niet in van een 2e bbq. Moet je immers ook 2 vuurtjes maken, etc. Ik denk dat je dan beter voor een goede 57 kan gaan met gbs (kan erg leuk zijn in de toekomst), en inclusief zo'n asbak er aan vast (ipv een schoteltje eronder).
Je krijgt dan hetzelfde als nu, met iets meer ruimte en meer opties als accesoires dan bij de 47. ;)
Just my 2 cents.

(En idd, ik denk dat als je een 57 hebt, dat de 47 niet meer aan zal gaan als je voor 2 personen kookt)
Enige reden die je over houdt in dit geval is wanneer je 2 gerechten tegelijkertijd wilt klaarmaken die allebij op zeer verschillende temperaturen moeten worden bereidt. Dan kan 2 stuks erg handig zijn
 
Mijn budget is helaas beperkt en ik heb tot dusver nooit echt behoefte gehad om een bbq mee op reis te nemen. Sat? gaat, voor mij, prima op de 47. In dat opzicht hoeft een WGA voor mij dus niet erbij.

Ik weet echter nu helemaal niet meer wat nu het beste is  :(

Kan ik nu beter een 57 aanschaffen (waarbij de 47 vermoedelijk niet meer nodig is) of juist een WSM?

Ik weet niet zo goed wat de voor en tegens zijn van een 57 versus een WSM?

Ik heb sowieso niet in de planning om voor grotere groepen iets te gaan doen. Meestal Q ik maar voor 2, soms voor 4 en ik schat in dat 8 ook wel een keer kan gebeuren.

Daarbij begin ik de smaak van low & slow wel te pakken te krijgen. Mijn char siu was erg lekker en de ribs gaan ook zeker nog een keer gemaakt worden. En ik had nu 1 rib op de 47 en daarmee was hij al bijna vol (ivm split grill) Daarnaast staan zaken als buikspek, pulled pork en picanha ook wel op de verlanglijst.

Kan ik er dan beter een WSM bijnemen, of gaat het allemaal ook prima met de 57? Voordeel van de 57 is dan wel dat ik mezelf maar met ??n apparaat bezig hoef te houden.

Is een WSM ook handig als je maar voor 2-8 personen verwacht te koken? En is een 37cm dan voldoende of moet het een 47cm zijn? Ik wil niet nog een keer achteraf de verkeerde maat gekozen hebben  X(

Is een 57 ook prima voor al het gangbare low & slow spul?

Kosten spelen voor mij helaas ook wel een rol.

Please shine a light on me (or on my situation  B-))
 
dromer1967 zei:
Ik denk dat als ik een 57 neem, ik de 47 niet echt meer zal gebruiken omdat er dan in principe ruimte genoeg is.

Een WSM zou ook kunnen. Maar die is nog weer een stukje duurder dan de 57 (een WSM 37cm lijkt me dan weer erg klein) en ik weet nog niet precies wat ik met een WSM moet  B-)

Ja hoor, die ga je wel gebruiken naast je 57. Ik begon ook met een Compact 47. Die ging weg voor een OTP57, daar kwam een WGA bij en uiteindelijk een WSM57 en toen heb ik de OTP47 van mrwolf overgenomen en daar heb ik nog geen moment spijt van....
 
ik zou zoiezo voor de 57 gaan, de wsm en/of de wga volgen nog wel  ;)
 
Ik heb zelf de 57 en een wga en gebruik thuis heel vaak die kleine.
Zeker met sate's is deze zeer handig.
Ik zou voor een 57 gaan. de 47 te koop op bijvoorbeeld mp en als het effe kan  ook nog een wga kopen.
De laatste tijd hebben bijna alle dhz winkels wel 20 tot zelfs 25% korting scheelt op zo'n bedrag wel iets.

De praxis heeft overigens NU 25% korting.

weber 57 299 met 25 % korting 224,25
wga         109 met 25% korting    81,75
        408 met 25% korting  306
Verschil in prijs uitgaande van de originele verkoop prijs is dan 7 euro
Wellicht nu een optie om beide te kopen :p


Blefke
 
Na alles wat reeds gezegd is wil ik ook nog eigenlijk wel voor de wga erbij pleiten.
Kun je de 47 indirect gebruiken en tegelijkertijd de wga voor het betere grillwerk. En op een wga past echt wel genoeg sat? voor een aantal personen.
Meer gedoe en zo klopt allemaal natuurlijk tov een 57, maar toch denk ik dat je met beide niet mis gaat, mits je je 47 ook volledig indirect zou kunnen gebruiken.
Als je van het goed schoonmaken van roosters houd is een 57 eigenlijk klote. Tenminste, bij mij passen ze nog niet misschien in de spoelbak in de keuken, terwijl een 47 met wat behelpen nog wel te doen is.
 
Wellicht helpt deze plaatjes om je twijfels weg te nemen, of misschien juist niet.

P1010158_zps7df4e08e.jpg


2 grote gedeelde spareribs gaat best wel goed.

P1010246_zpsx9fv3yzo.jpg


En een pulled pork van ? 3 kg lukt ook nog best wel op een 47.

Blijft een moeilijke keus. :D !
 
Gelukkig reacties genoeg met goede raad :)

@lowietje: ik denk niet dat ik zo'n poweruser ben als jij  ;) de 47cm bevalt me nu ook prima, alleen iets ruimte te kort wat de 57 zou oplossen. Ik denk dat ik het daar wel weer een hele tijd mee toe kan. Al was het alleen maar budgettechnisch gezien  B-) Ik zie me dan op termijn misschien nog wel een WSM of een green egg aanschaffen (maar erg duur  :()

@leo en @danny: ik geloof dat dat inderdaad misschien de beste optie voor nu is. Ik verwacht niet dat er ooit een WGA komt, maar een WSM misschien wel. Al heb ik al gezien dat met een 57 ook bijna alles wel low & slow te doen is.

@blefke: dank voor je tips. Dhz winkels hebben inderdaad allemaal wel iets met korting, maar helaas is dat dat tot dusver nog nergens een 57 GBS geweest. En als ik dan toch een andere wil aanschaffen, ga ik natuurlijk wel direct voor de GBS uitvoering.

@dennis: na de raad en tips te hebben gelezen gaat het zeker geen WGA worden. Althans niet nu (nu in de zin van als het budget er weer is). Ik merk nu op mijn 47 al dat ik ruimte te kort kom voor dingen als spare ribs. Dat gaat een WGA niet oplossen. En het rooster schoonmaken is voor mij geen issue. Dat doe ik simpel door het vooraf warm stoken en de resten eraf halen. Dan zijn alle beestje wel dood en is het rooster ook schoon genoeg  B-)

@hans: dank voor de mooie plaatjes :) ze helpen goed omdat ik ook bij jou hetzelfde zie als bij mij: als het vlees erop ligt is er (vrijwel) geen plaats meer voor andere dingen zoals groenten en aardappelen. En die ruimte wil ik er graag bijhebben. De 57 heeft 50% meer ruimte beschikbaar.

Kortom, zodra het budget er is moet het dan maar een 57 GBS gaan worden.

Dank allen voor het meedenken  :)
 
dromer1967 zei:
@dennis: na de raad en tips te hebben gelezen gaat het zeker geen WGA worden. Althans niet nu (nu in de zin van als het budget er weer is). Ik merk nu op mijn 47 al dat ik ruimte te kort kom voor dingen als spare ribs. Dat gaat een WGA niet oplossen.

Klopt helemaal. En een 57-er is altijd fijn!

Maar vwb specifiek spareribs, met een 47-er zou je als je hem volledig indirect inricht toch ook voor een half leger spare ribs moeten kunnen maken.
Mensen met een BGE large lukt het tenslotte ook .
Maar goede keuze hoor!
 
Wat bedoel je precies met volledig indirect Dennis? Je bent toch altijd ruimte kwijt,  zeg een derde,  om de kolen neer te leggen dus kan het toch nooit volledig indirect op een 47?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

 
Lowietje72 zei:
dromer1967 zei:
Ik denk dat als ik een 57 neem, ik de 47 niet echt meer zal gebruiken omdat er dan in principe ruimte genoeg is.

Een WSM zou ook kunnen. Maar die is nog weer een stukje duurder dan de 57 (een WSM 37cm lijkt me dan weer erg klein) en ik weet nog niet precies wat ik met een WSM moet  B-)

Ja hoor, die ga je wel gebruiken naast je 57. Ik begon ook met een Compact 47. Die ging weg voor een OTP57, daar kwam een WGA bij en uiteindelijk een WSM57 en toen heb ik de OTP47 van mrwolf overgenomen en daar heb ik nog geen moment spijt van....

En ik heb dan weer geen moment spijt van de aanschaf van de 57  om de 47 te vervangen ;)
 
Kortom, zodra het budget er is moet het dan maar een 57 GBS gaan worden.

Leuk dat je er uit bent.
De 57 is een hele goede keus daar ga je veel plezier mee beleven en  ongetwijfeld heel veel lekkere maaltijden op bereiden ;)  :) !
 
Terug
Bovenaan Onderaan