BasBQ
Beef en Steak

350 gram Wagyu A5 Entrecote Hokkaido

 

dacken

Sprokkelaar
Berichten
29
Hallo,

We hadden wat te vieren en ik zag een mooie aanbieding bij Innamood staan voor Wagyu... dus ik dacht... waarom niet! Als walkthrough heb ik de video van Noskos gebruikt als leidraad maar het is niet heel moeilijk verder.

Je hebt niet meer nodig dan:
- De Entrecote natuurlijk
- Mandje vol kolen
- 3 wokkels om aan te steken + 15 minuten geduld. :)
- Cast-iron Skillet en goede handschoenen
- Een goede instant Thermapen is belangrijk
- Een rekje (geen aluminium folie) om die korst zo krokant als mogelijk te krijgen.

IMG_5664.jpeg

Deel van mijn set-up voor dit gerecht.


IMG_5665.jpeg

Pas als je een loei-hete skillet hebt, het (koud, uit de koelkast) vlees er op. Ik heb het voorgezout. Geen boter/olie nodig. Het vlees is erg vettig. Zoals je kunt zien had ik een vrij dikke plak. Zeker 3,5 CM. Die heeft echt wel wat tijd nodig.

IMG_5668.jpeg

Elke 2 minuten omdraaien en met een lepel het vrijgekomen vet over het vlees gieten (handschoenen verplicht!). Maak je geen zorgen als het in het begin eventjes blijft plakken. Er komt veel vet vrij.

Die geur... heerlijk... !! In de tussentijd kan je ook de zijkanten even dichtschroeien

IMG_5669.jpeg

Nadat je een kerntemperatuur van 48 graden heb bereikt op een rack zetten om te drogen onder een theedoek. Dan krijg je een krokante korst. Gebruikt geen aluminiumfolie. Mijn geimproviseerde rackje werkte op zich wel prima maar voor de volgende keer zoek ik een rack zoals Noskos in zijn video heeft. Na 5 minuten een klein beetje nazouten. Meer is niet nodig.

IMG_5670.jpeg


Smullen maar. :) Echt heerlijk, zeer rijk van smaak en je hebt bijna niks anders nodig. Zeker niet voor elke week maar als je een keer wat te vieren hebt en je houdt van beef...

Dit was de eerste keer Wagyu voor mij op de BBQ en ook de eerste keer dat ik een cast-iron skillet gebruikte. Ben zeker tevreden met het eindresultaat.

Als jullie vragen hebben.. stel ze gerust. :)

Groet,
Chris
 
Het water loopt me in de mond!
Ziet er super goed uit!
 
Wat een feest zo!

Mooi bereid, had ik zeker willen proeven.
 
Heerlijk! Moet ik toch ook eens proberen 😋
 
Dat is een lekker traktatie om wat te vieren
 
Veel beter wordt het niet 😁
 
Lekker feestje zo hoor
 
Mooi stukje vlees. Heerlijk cuisson. Dat moet een feestje geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan