BasBQ
Beef en Steak

.

Super gerecht zo. Dit gaat er altijd wel tijdens het skiën. Net als het bier trouwens. Top
 
Jammer genoeg is de duitse keuken min of meer met de grootmoeder het graf in gegaan. Spijtig dat ik toen nog niet met koken bezig was, want ze heeft wel wat recepten meegenomen naar de eeuwige jachtvelden. Het zat allemaal in haar hoofd.
Een gekend probleem, te jong zijn om zelf met koken bezig te zijn, grootouders te hebben waar verrukkelijke maaltijden op tafel kwamen.
Die mensen kookten vaak op gevoel en waren bereidingen die ze zo vaak al hadden gemaakt, dat ze geen kookboeken nodig hadden.
De recepten zijn met hen verdwenen maar de warme herinneringen aan die maaltijden gelukkig niet ;)
 
Een gekend probleem, te jong zijn om zelf met koken bezig te zijn, grootouders te hebben waar verrukkelijke maaltijden op tafel kwamen.
Die mensen kookten vaak op gevoel en waren bereidingen die ze zo vaak al hadden gemaakt, dat ze geen kookboeken nodig hadden.
De recepten zijn met hen verdwenen maar de warme herinneringen aan die maaltijden gelukkig niet ;)
Klopt. Mijn grootmoeder heb ik nooit met een kookboek gezien en heb ik zelfs nooit een recept zien volgen. Allemaal uit de losse pols. En daar waren pareltjes bij. Het enige dat ik niet moest hebben, waren knödel. Maar mijn vader en zijn zussen waren er zot van.

Mijn 2 tantes hebben wel een beetje mee gekregen van hun moeder waardoor we op een familiefeestje nog wel eens iets er van hebben. Zo maakte mijn grootmoeder elke kers kouwe plat (koude schotel) dus :ROFLMAO: Dat was eigenlijk een aardappelsla met vanalles en nog wat in en iedereen verhing zich er voor. Daar was ze dan ook uren mee bezig om te maken.

Zo had ze een overheerlijk andijviestoemp en mijn grootvader heeft jaren getracht deze te maken zoals zij het maakte, maar het is hem nooit gelukt. Punt is dat ik perfect weet wat er allemaal in zat, maar ik de verhoudingen niet ken. En tot op vandaag eigenlijk nog geen poging gewaagd heb. Maar dat gaat er nog van komen.
 
Nog nooit van dit recept gehoord maar het ziet er erg smakelijk uit. Succes met de fotowedstrijd!
 
Recepten van oma of ouders of verdere familie zijn dingen die qua smaak in je geheugen staan. Maar ook vaak inderdaad uit de losse pols werden gemaakt. Omdat oma het ook weer van haar moeder of tante had geleerd. Mijn vrouw heeft een paar receptenboekjes meegekregen die vol staan met bakdingen, soepen en allerlei toetjes van vroeger. Simpel en vaak goedkope ingrediënten. Grappig is wel dat deze kookboekjes gewoon agenda's zijn die volgeschreven zijn, zoals deze.
Bekijk bijlage 36535
Qua smaak herinneringen wat je vroeger op je bord kreeg. Vaak zijn de ingrediënten veranderd qua smaak en is de samenstelling veranderd. Zo probeer ik een paar keer per jaar de rijstepap van mijn moeder na te maken. Vroeger was dat een maaltijd, nu een dessert (gelukkig). Maar op één of andere manier is die rijst niet hetzelfde als hoe ik het herinner. Sommige dingen verdwijnen helaas van het menu maar komen er ook weer nieuwe recepten bij die de volgende generatie weer voor vraagtekens zorgt, hoe maakte mijn ouders dit?

Ze gebruikten idd een agenda, en dat kwam vooral omdat je rond nieuwjaar overal gratis agenda's kreeg en ze maar 1 gebruikte 'als' agenda en de rest makkelijk goedkoop papier in boekvorm was.

Zie er het voordeel van in. Volg gewoon de gerechten op de juiste dagen en het zal je verrassen :ROFLMAO:
 
Ben net weer terug uit de alpen en dit is 1 van mijn favorieten, zet hem op het lijstje.
 
Lekker pannetje ook eens maken

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 
Alleen de naam van het gerecht al, ik heb de mondhoeken zeiknat.. lekker hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan