BasBQ
Beef en Steak

3 variaties op Saté van Vanja, ajam opor, daging pangang pedis

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.654
Och een mens moet toch wat in zijn vakantie. Aangezien met niet naar Indonesië kunnen, maar thuis aan de slag gegaan.

- Ajam en Babi saté gemaakt uit het boek Indo Stok, nl saté babi dido en saté ayam ambal
- Garnalen saté ergens van het www geplukt, zie https://coquinaria.nl/sateh-met-drie-marinades/
- Daging pandang pedis,
- Ajam opor,
- Lontong uit het zakje,
- Fried rice uit de wok op de Q, (no pictures)
- Pittige boontjes uit de keuken
- Ketjap sambal met pinda's,
- Pittige pinda saus uit het boek Indo Stok
- en nog wat kleinigheidjes

Voorbereiding:
- Ivm de gasten en de veranderde eigen smaak het aantal pepers / rawits gehalveerd
- Tijd voor een vacumeermachientje
- ff een morgen woest doorwerken en dan tijd voor een gerstensapje
- Bedacht hoe ik eea doorlopend op 2 Q's bij de juiste temperatuur kan bereiden

IMG_4862.JPG
IMG_4860.JPG


IMG_4861.JPG
IMG_4863.jpg


Ajam Opor
- Bumbu aanbakken, kip aanbakken en dan samen met de overige ingrediënten in de stookfketel.
- Op beperkt vuurtje langzaam laten garen tezamen met de daging
Ik had er iets teveel kokosmelk bij gedaan. Wat langer in laten koken. Boterzacht resultaat met dito smaak.

IMG_4864.JPG
IMG_4866.JPG


IMG_4868.JPG
IMG_4873.JPG




Danging Panggang Pedis
- Deze in afwijking van het recept gemaakt van 1,1 kg ribeye aan het stuk. Normaliter gebruik ik dit voor een stuk bavette.
- Ingesmeerd met pittige bumbu, ingepakt en een nacht laten staan.
- Vlees langzaam laten garen. Bleef op gegeven moment steken. Blijk een vlies met vet dwars door het stuk vlees te lopen. Direct gelegd en anders getemperatuurd.
- Vleesje doorgegaard tot en kern van 54 C.
Totaal smaak viel wat tegen. Niet echt scherp. Kruiding onvoldoende ingetrokken. Maar de fijne garing maakte voor de gasten veel goed. Volgende keer eens kijken met minder dik stuk of eventueel injecteren.
Ivm Pluvius en Bachus heb ik weinig foto's van de ribeye

IMG_4872.JPG
IMG_4874.JPG


3 saté's.
- sateetjes uit de marinades gehaald en aan stokjes geprikt
- eerst de ajam saté gegaard, de rest al indirect op de Q
- vervolgens de babi en de unang.
Uiteraard begint het weer te regenen. De kleine Q onder het afdak (kunnen de gasten houtskool snuiven) en de grote onder de plu.... ☂️
Bij de saté's de lontong, ketjap sambal en bumbu katjang pedis geserveerd. Uiteraard tezamen met enige biertjes.
Ivm de hongerklop en de gevolgde aanvalstactiek geen foto's van sateetjes op het bord.

IMG_4869.JPG
IMG_4870.JPG


IMG_4871.JPG


Tja en dan nog een bordje met de gestoofde kip en het pittige rundvlees.

IMG_4876.JPG


Korte samenvatting:
- Alles bij elkaar was dit ruim voldoende voor 4 man.
- Next time ben ik uitgedaagd om nog enige extra saté variaties te maken. Ook dat komt goed.
- Vanavond hoef ik niet te koken. voldoende kliekjes. 😋😋
 
WoW, hier mag je me ‘s nachts voor wakker maken.
 
Wat een heerlijk Indisch maal!
 
Mooie gerechten en o, wat een fijne plaatjes, daar kan je toch allen maar vrolijk van worden :D
 
Lekker!!! Haal die spiesen maar weer tevoorschijn idd! 😂 snap nu wat je bedoelde, excuus 😊
 
Heerlijk, ik ruik het hier 👌🏻Ben er ook dol op 😋
 
Allememaggies, wat 'n heerlijk maaltje zeg! Prachtig mooi gedaan Peter!
 
Heeeerlijk. Klein beetje offeren aan Pluvius en aan Bachus kan geen kwaad...

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heeeerlijk. Klein beetje offeren aan Pluvius en aan Bachus kan geen kwaad...

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Haha, Bacchus en ik kunnen goed door 1 deur.
Pluvius en zijn regen...lekker...maar niet als ik aan de Q sta.
 
Lekkere dingen! :love: :love:
 
Wauw Peter wat een heerlijke gerechten :love: het ziet er allemaal heel smaakvol uit, ik had graag aangeschoven.
 
Prachtig Peter, ziet er weer voortreffelijk uit, mooie en uigebreide reportage.
Bij mij staat de sate kambing nog hoog op de to do en het recept van Vanja in Indostok lijkt, denk ik, op de lekkerste die ik tot nu toe heb gegeten bij Menuet in Leidschenhage, maar Menuet bestaat helaas niet meer.
 
Prachtig Peter, ziet er weer voortreffelijk uit, mooie en uigebreide reportage.
Bij mij staat de sate kambing nog hoog op de to do en het recept van Vanja in Indostok lijkt, denk ik, op de lekkerste die ik tot nu toe heb gegeten bij Menuet in Leidschenhage, maar Menuet bestaat helaas niet meer.
Haha, de lekkerste saté Kambing heb ik op mijn laatste reis als WTK in Maleisië gegeten. Nog enkele malen in Ned. geproefd maar het kon me, behalve in een toko Chinatown Den Haag, niet echt meer bekoren.
Zal eens aan mijn schoonzus vragen, die heeft goede connecties in indonesische kringen. 😋😋
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan