BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 Spare Ribs eerste keer.........

 
 

Jorre

Vuurmaker
Berichten
56
[size=14pt]Best BQQ genootschap, hier mijn verslag van mijn eerste keer spare-ribs op de 3-2-1 methode.
Het eind resultaat was top maaaaaaar..........

@ Garen viel tegen, vielen niet van het bot af.
@ Smaak was top.
@ Rook zat er goed aan.
@ Beetje droog.

Wellicht hebben jullie na het lezen van het verslag tips om de garen en droogheid te voorkomen.
HELP!!


START RUN:

Marinade maken volgens recept van "BBQ HELDEN" signature spare-ribs, ik heb de marinade in een cola fles bewaard in de koelkast.



Daarna 3kg ribs ontvellen, viel me best mee, zeker gezien de verhalen die je leest.....



En klaar voor de marinade



In eerste instantie begonnen met een kwast, met de handen bleek effici?nter!!





Inpakken en 48h eenzame opsluiting in de koelkast

Ei-tje in de fik met Weber wiskey woodships, mijn zelf gemaakt ophoogrooster en volgooien.



3 uur lang in ei tussen 90 en 110gr.



In de tussentijd heb ik een halve liter appelsap terug gekookt tot de helft.
Hiermee de ribs insmeren en inpakken in folie.

Maar toen was het laat en hield ik het niet meer vol. Dus ribs voor fase 2, van de Q afgehaald en de volgende dag verder, wellicht zit hier de oorzaak van de droogheid en garing......



Weer 2 uurtjes erop bij 100gr gem.

Daarna een mop-sausje gemaakt van: 100gr marinade, 100gr tamarinde, 200ml water
Ribs uitgepakt en regelmatig ingemopd met dit sausje ook weer bij gemiddeld 110 gr.



Resultaat:



Was toch wel heel lekker en de buren zowel links als recht hebben mee genoten!!!





[/size]
 
Als ik ribs maak dan doe ik meestal ongeveer de 3-2-1 methode, 3 uur eerst roken hou ik wel aan, dan pak ik in en in de pakketjes gooi ik dan bijvoorbeeld appelsap.
Dit zorgt voor een stoom effect wat het vlees zacht maakt, dit is afhankelijk van de hoveelheid vlees aan de ribs te bepalen tussen de 2 uur en zoveel minder.
Daarna uitpakken en nog insmeren met BBQ saus of een zelf gemaakt mopsaus, dit dat het vlees weer stevig maken dus ook hier te bapalen tussen de 1 uur en zoveel minder.
 
Dag Martijn, mmmm dan heb ik het dus ongeveer wel goed gedaan.
Idee: nog een keer proberen dus.  :D
 
inderdaad, gewoon experimenteren en als je dan jouw manier hebt gevonden dat truckje blijven herhalen ;)
 
Als je de sessie wil onderbreken, kun je dat het beste NA de 3-2 doen, de 1 op een later tijdstip. Dan vallen ze wel van je botjes af ;)
 
SilverFox zei:
Als je de sessie wil onderbreken, kun je dat het beste NA de 3-2 doen, de 1 op een later tijdstip. Dan vallen ze wel van je botjes af ;)

+1, dat is ook zeker waar
 
Niet iedere rib is hetzelfde, als je dunne ribs hebt kort dan de tijd een beetje in. Ik houd van iets meer bite en niet dat al je botjes los in de folie liggen, maar dat is ieder voor zich uiteraard.  Wil je meer van het bot laat ze dan langer in de folie. Minder droog kort dan je laatste run in. als ze van het bot vallen hoeven ze eigenlijk amper terug 15 minuten is dan voldoende
Experimenteer er mee en kijk wat jou het beste bevalt
 
Hallo

Wat ik zelf doe met ribs is droge rub,
Max 2 uur roken , dan inpakken met vloeibare roomboter en bruine suiker eventueel met honing er bij.
Af afhankelijk hoegaar je ze wil hebben 1,5 tot 2 uur ingepakt op de bbq dan nog effe af grillen met een bbq saus max 15 min , eetsmakelijk 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Thanx voor de hulp!!! Zal eens proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan