BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 ribs op de Green Egg

F

freekdl

Gast
Ik heb mijn eitje ongeveer een jaar, maar moet toegeven dat ik de 3-2-1 nog niet perfect beheers. 1 van de fouten die ik waarschijnlijk maak is niet genoeg tijd nemen om de bbq rustig op temperatuur te laten komen. Gewoonlijk laat ik 1 aanmaakblokje opbranden, vervolgens sluit ik het deksel, zet de schuif helemaal open en verwijder de margrietschijf zodat de boel lekker snel opwarmt. Rond de 200 graden begin ik dan de conveggtor, waterpan en grill te installeren en de ribs te plaatsen, dit alles met het deksel toch enkele minuutjes geopend waardoor de indirecte temperatuur op de grill daarna meestal rond de 100 graden schommelt. Ik heb met deze methode geen enkel probleem om op 110 graden te geraken en dit aan te houden, maar moet wel toegeven dat het in het eerste half uur/uur wat bijregelen is en de green egg wat onstuimig/onstabiel is. Neem daarbij het gegeven dat de conveggtor niet de hele ribs afdekt en ze op die manier in de beginfase toch echt wel te warm worden aan de uiteindes.

Zoals deze van vorige week dus??

vZEM2Zn.jpg


Daarom heb ik vandaag anderhalf uur voor begin het eitje rustig aangestoken, zeer traag naar de 110 graden laten klimmen met conveggtor, waterpan en grill reeds geplaatst. Ook heb ik 2 van de 3 openingen aan de conveggtor afgedekt met aluminiumfolie. Mijn vorige 2 pogingen hebben mij geleerd dat dit geen nadelig effect heeft op de ribs qua smoke ring of garen en ik hoop op die manier vandaag de ?zwarte uiteindes? te vermijden (ik heb 2 stuks bijkomend getrimd, de andere 2 niet). Toen het eitje op temperatuur was heb ik voorzicht door de rooster de waterpan opgevuld (die op een verhoging ligt om koken van het water door contact met de conveggtor te vermijden) en de ribs geplaatst. Het viel me wel op dat met deze methode van aansteken de temperatuur veel harder zakt als je het deksel opent tegenover als hij nog lekker onstuimig is. Ik had een half uur nodig om terug op 110 graden te komen. Anderzijds kan je hem wel praktisch de hele tijd stabiel houden tot op enkele graden.??

Maar goed, wat foto?s!??

Zoals ik al zei 2 van de 3 gaten afgedekt en de waterpan op een verhoging om snel verdampen te voorkomen.

AVvEyiW.jpg


??Vandaag jammer genoeg gemarineerde ribs vanuit de supermarkt, met het membraan nog steeds aanwezig. Dit dus verwijderd en eventjes bijgewerkt met mijn eigen sausje. Dat is trouwens een mix van perenstroop, ketjap manis, ketchup, mosterd, sambal en creoolse hot sauce die ik vorige week in een Aziatische supermarkt gescoord heb.

vLptGFq.jpg

0VhVDoL.jpg


??Eitje op 110 graden??En starten maar!

xGL7mS4.jpg

EbUuGmO.jpg


??Ik heb de ribs van klein naar groot gesorteerd zodat ik ook daar wat rekening mee kan houden. Ik ga ze om het half uur spritzen met een 50/50 mix van appelcider en appelsap en straks gaan ze de folie in met bruine suiker, boter en honing. En misschien een scheutje bier als ik niet alles opdrink intussen :) Ik hoop er stiekem ook een half uurtje af te kunnen prutsen aangezien de gasten om 19u eten verwachten, maar uiteindelijk zijn ze pas klaar als ze klaar zijn! De rest van de foto?s volgen!
 
Ziet er tot zo ver goed uit, niks mee lijkt me.
Alleen het rooster, zo te zien is dat gietijzer, dat geeft toch veel meer warmte af dan het rvs rooster ?
Zou het kunnen dat de uiteindes van de ribs miss daarom wat donkerder zijn dan de rest ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
2 uurtjes verder en na de foto voor de derde maal gespritzd. Ik heb deze combinatie van ribs & marinade eerder gebruikt met de 'onstuimige' aansteekmethode en moet zeggen dat ze er nu qua kleur een pak mooier uitzien! Het vlees is nog niet echt van de beentjes teruggetrokken, ik hoop dat dit het komende uurtje wat gebeurt.

H7zCiTL.jpg
 
patrick1976 zei:
Ziet er tot zo ver goed uit, niks mee lijkt me.
Alleen het rooster, zo te zien is dat gietijzer, dat geeft toch veel meer warmte af dan het rvs rooster ?
Zou het kunnen dat de uiteindes van de ribs miss daarom wat donkerder zijn dan de rest ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Als ik zie hoe ze er nu uitzien na 2 uur denk ik eerder dat het kwam door de onstuimige aansteekmethode en de gaten van de conveggtor die ik toen niet afgedekt had. Ik denk dat bepaalde zones gewoon veel te hoge directe hitte kregen. Volgende keer eens de rvs rooster gebruiken, als ik die nog vind tenminste. Sinds ik de gietijzeren rooster gekocht heb heb ik nooit meer achterom gekeken  :D
 
Zolang het maar smaakt, dat is het belangrijkste.
Ik zelf gebruik het devide &conquer systeem met 2 halve deflecter plates, gelukkig dekt dat de kolen mooi af.

7b3c9f74053352f03e11c7a540557b56.jpg


Laatste run met ribs, 2-2-1 methode op 110 gr.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Die zien er PRACHTIG uit! Mooie dikke korst, mooie kleur, hoop ze ooit ook zo te krijgen :) Welke rub heb je gebruikt als ik vragen mag?
 
freekdl zei:
Die zien er PRACHTIG uit! Mooie dikke korst, mooie kleur, hoop ze ooit ook zo te krijgen :) Welke rub heb je gebruikt als ik vragen mag?

Beetje valsgespeeld met kant en klare kruiden

d157516f512bfef4012733376b62a4b1.jpg


Normaal mix ik zelf de rubkruiden.
Wel heb ik de glaze gemaakt volgens het recept van pitmaster-x
Vocht uit de folie gemengd met honing en worcherstersaus.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Gietijzeren rooster geeft een verschil hoor volgens mij, het is de houtskool die hitte geeft en niet het rooster. Volgens mij is best om een wat minder fel vuur te hebben in het begin aangezien de warmte zich dan mooi concentreert onder de convegtor waardoor je aan de zijkanten minder stralingswarmte krijgt. Ook dat inpakken is best wel een goed idee, dan vergroot je het oppervlak van je convegtor. Indien dit niet mogelijk is zou ik proberen om strengen ribs te vinden die niet groter zijn dan je deflector of de strengen halveren zodat ze niet buiten je deflector uitsteken want dat is volgens mij de reden dat je uiteinden van je ribs zo verbrand zijn. (Ik kom dit ook wel soms een tegen met de primo als ik hem te vol leg met ribben).
 
Brecht zei:
Gietijzeren rooster geeft een verschil hoor volgens mij, het is de houtskool die hitte geeft en niet het rooster. Volgens mij is best om een wat minder fel vuur te hebben in het begin aangezien de warmte zich dan mooi concentreert onder de convegtor waardoor je aan de zijkanten minder stralingswarmte krijgt. Ook dat inpakken is best wel een goed idee, dan vergroot je het oppervlak van je convegtor. Indien dit niet mogelijk is zou ik proberen om strengen ribs te vinden die niet groter zijn dan je deflector of de strengen halveren zodat ze niet buiten je deflector uitsteken want dat is volgens mij de reden dat je uiteinden van je ribs zo verbrand zijn. (Ik kom dit ook wel soms een tegen met de primo als ik hem te vol leg met ribben).

Ik kan me vergissen, maar ik heb ergens gelezen dan je voor low and slow, de normale rvs roosters gebruikt, en het gietijzeren rooster voor high and fast.

ba61828b94dc10b263364ed6d1958203.jpg


b8b7857b075d4790238bc8b380fb77cc.jpg


Ook zonder verhoger geen verbrande ribbels,


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
patrick1976 zei:
Ik kan me vergissen, maar ik heb ergens gelezen dan je voor low and slow, de normale rvs roosters gebruikt, en het gietijzeren rooster voor high and fast.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gietijzeren roosters zijn leuk voor vette Grill Marks bij High & Fast voor de rest maakt het absoluut geen verschil of je gietijzer of ander stalen roosters gebruikt
 
Ik gebruik mijn gietijzer ook niet voor low & slow, maar het zou niet zo uit moeten maken.
De reden dat je ribs aan de buitenkant verbranden lijkt me eerder doordat je aan het begin een saus met veel suiker op je ribs smeert. Die suikers verbranden gewoon door de lange periode op een iets hogere temperatuur aan de rand. Zoete sauzen doe je eigenlijk pas het laatste half uurtje tot drie kwartier.
 
Het was even hectisch dus enkele foto's tussenin ontbreken, maar met het eindresultaat was ik zeker heel tevreden! Van in het begin gelakt met een erg zoete saus en toch nergens te zwart naar mijn mening. Het vlees kwam mooi van het botje en sommige botjes kon ik er zo uithalen, maar het was zeker niet te zacht. Geslaagde sessie!

Oja, het bezoek was ook tevreden :D

S1D6e4y.jpg

FX4hiIO.jpg
 
Op het zicht zien dat er erg smakelijke ribs uit.
 
lust ik wel


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekkere ribbels!
 
Dat ziet er best lekkerrrrr uit  :)
 
Mooi mooi mooi hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan