BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 .... en nooit meer :-)

 
 

Romcars

Vuurmaker
Berichten
84
een beetje een rare titel, die om wat verduidelijking vraagt  ;)

Sinds de blijde komst van het groene ei in onze familie, heb ik om ??n of andere reden alleen nog maar ribben gemaakt volgens het 3 2 1 principe, soms ook 2 2 1, en nog verdere variaties, echter steeds met de 2de fase in de alufolie, en de rub altijd gecombineerd met mosterd.

Naar aanleiding van een andere post hier op het forum vandaag eens anders gedaan : ribben gerubt met eigen mengsel 2 delen zout, 2 delen bruine suiker, 1 deel grove peper en 1 deel mild gerookt paprikapoeder (toppertje!)
verder : helemaal niets ! vanmiddag zo in het ei gelegd, indirect op 110-120 graden, met neutrale kolen en een 3-tal blokjes appelhout, en een 5 tal keren gesprayed met Almdudler (inderdaad, die Oostenrijkse kruidenlimonade)
Geen alufolie, geen BBQ saus, en vooral : geen stresssssss, die zou er trouwens nooit moeten zijn :)

en wat een resultaat : totaal niet vettig, sappig, super gaar en heerlijk gekruid vlees ! zoals een ribbetje in mijn ogen moet zijn !

Ongetwijfeld heeft hij zijn verdiensten, maar voor mij, op het groene ei, (voorlopig :)) nooit meer de 3-2-1

foto volgt!

groetjes

QR
 
Romcars zei:
een beetje een rare titel, die om wat verduidelijking vraagt  ;)

Sinds de blijde komst van het groene ei in onze familie, heb ik om ??n of andere reden alleen nog maar ribben gemaakt volgens het 3 2 1 principe, soms ook 2 2 1, en nog verdere variaties, echter steeds met de 2de fase in de alufolie, en de rub altijd gecombineerd met mosterd.

Naar aanleiding van een andere post hier op het forum vandaag eens anders gedaan : ribben gerubt met eigen mengsel 2 delen zout, 2 delen bruine suiker, 1 deel grove peper en 1 deel mild gerookt paprikapoeder (toppertje!)
verder : helemaal niets ! vanmiddag zo in het ei gelegd, indirect op 110-120 graden, met neutrale kolen en een 3-tal blokjes appelhout, en een 5 tal keren gesprayed met Almdudler (inderdaad, die Oostenrijkse kruidenlimonade)
Geen alufolie, geen BBQ saus, en vooral : geen stresssssss, die zou er trouwens nooit moeten zijn :)

en wat een resultaat : totaal niet vettig, sappig, super gaar en heerlijk gekruid vlees ! zoals een ribbetje in mijn ogen moet zijn !

Ongetwijfeld heeft hij zijn verdiensten, maar voor mij, op het groene ei, (voorlopig :)) nooit meer de 3-2-1

foto volgt!

groetjes

QR

En hoe lang heb je de ribben er op gehad? Ik doe t zelf altijd zonder alu, en dan een uur of 7



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Exact 5 uur. Was voldoende. Temp wel meer 120 dan 110

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

 
En de foto
92eea2805fc051cddd553fc574eb5ab8.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

 
Lekker hoor!
Ik neem aan dat de bite n?t even anders is dan 2-2-1 ? :)
 
Dit weekend ga ik dit ook proberen maar ik vind ze er toch al beter uitzien dan wanneer ze ingepakt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
'T is uiteraard kwestie van smaak, maar ik vond de bite dik OK, ging ook mooi van het been.

Volgende keer ook
eens proberen met een zoeter rubje

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

 
Lekker hoor. Ze zien er geweldig uit.

Maar hou er wel rekening mee dat je erg afhankelijk bent van de rib zelf. Dik, dun bevleesd,, mager of vet, enz.
Daarom is 321 of 221 eigenlijk gewoon een richtlijn waarvoor je kan kiezen.

Het lijkt me dat je een constanter kwaliteit kan krijgen als je altijd dezelfde (bevleesd en vetgehalte)  rib gebruikt, en dan de temperatuur van het vlees als maatstaf gebruikt.
Niet dat ik dat doe overigens. Ik hou 211 aan als uitgangspunt en verder een beetje op het gevoel en oog. Vlees terug getrokken,  komen de botjes, makkelijk los e.d.

En ja, soms zijn ze lekker en soms geweldig. Maar lekker zijn ze eigenlijk altijd wel
 
Helemaal mee eens.
De lekkerste ribben maak je door het veel te doen en te leren van je evt. missers.
De methode om ze te bereiden is voor een ieder de manier die volgens hun het beste werkt.
3-2-1, 2-2-1, 1?-1-1 of zonder inpakken er zijn heel veel varianten mogelijk.
Kan met alles een heerlijke rib worden maar veel is ook afhankelijk van de kwaliteit en dikte van het vlees.
 
Des eigenlijk zoals ik ze ook altijd maak.
Hoewel ik het laatste half uurtje er nog wel eens wat saus op wil smeren.
En ik in de regel toch ook wel een uurtje of 7 bezig ben

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Niet gek. Lekker hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

 
Hoelang had je rook met die 3 blokjes? Ik vind 2-3 uur roken wel erg lekker op mijn ribjes... Alu met appelsap geeft toch ook wel iets lekkers (en kap blijft dan dicht) :p

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
niks aan toe te voegen.  ik hou erg van eenvoudige bereidingen en eenvoudige ingredi?nten.  Ben erg benieuwd!  nu nog ff ergens 7uur tijd regelen.
 
Ik heb dit gisteren geprobeerd ( geen foto's van genomen dus lul ik eigenlijk maar wat) en het bevalt me wel, de ribs hebben een uur of 7 op de primo gelegen en ik heb ze er eerst 3 uur laten liggen en daarna om de drie kwartier gesprayd en ik moet zeggen dat ze ons wel bevallen zo. Lekker mals en toch niet te gaar, juist nog de goede bite. En vooral met minder werkte maken. Vanaf nu worden de ribbels hier bereid op deze manier.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Deze ga ik onthouden en ook een keer zo maken in de WSM hier


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker hoor! Zien er top uit
 
TheJoster zei:
Hoelang had je rook met die 3 blokjes? Ik vind 2-3 uur roken wel erg lekker op mijn ribjes... Alu met appelsap geeft toch ook wel iets lekkers (en kap blijft dan dicht) :p

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk
Moeilijk te zeggen op een ei... denk toch wel een uur of 3?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan