BasBQ
Beef en Steak

3-2-1.... 10 kilo spareribs

 
 

DvDeurzen

Vuurmaker
Berichten
65
Zondag in de middagdienst. Normaal bestellen we vaak eten maar aangezien mijn collega’s ook weten dat ik graag barbecue in mijn vrij tijd en af en toe wel eens snackje meeneem, hadden ze gevraagd of ik niet eens voor de ploeg ribben kon maken. Natuurlijk heb ik al vaker ribben gemaakt, maar normaal zijn dat we 2 of 3. Soms eens 4. Maar nu moest ik 10 dik bevleesde ribben van allemaal om en nabij een kilo maken. Een mooie uitdaging.

IMG_8831.jpeg


10 kilo heerlijke dikbevleesde spareribs. Ik heb ze de zaterdag avond ontvliest en in de kruiden rub gezet. Ik gebruik voor mijn ribben eigenlijk altijd standaard de Piggy Mix van Jord Alterhuizen.


05D27F52-16E2-49A4-9D03-6EC27DD43A60.jpg



De volgende dag (zondag ochtend) om 06:30u de wekker om de barbecue op tijd aan te kunnen steken. Kwam opzich wel goed uit in verband met het Formule 1 weekend. Kon ik mooi terwijl de starter aan stond de start kijken. Uiteindelijk om 07:10u de ribben op de barbecue gelegd en een paar handjes rookhout snippers (appel) in een aluminium folietje gedaan zodat ze lekker konden roken. Ik heb het Ikea rekje gebruikt en hier aan de zijkant twee tegen aan en dan nog twee bovenop. Dit paste precies. Maar denk dat er verder niet veel meer bij moesten. 10 a 11 ribben is toch wel de max. Ik heb ze op 120/125 graden zo'n 2,5 uur laten garen zo op de barbecue. Iedere 20 minuten heb ik ze nat gehouden met een mengsel van appelazijn en appelsap.

IMG_8838.jpeg


IMG_8841.jpeg


Als je dan toch bezig bent en Verstappen na de helft van de rondes al uitvalt. Heb je ook genoeg tijd om zelf de glaze te maken. Ik heb ze na het 2,5 uur garen ook nog 2 uur in de folie gedaan. Normaal doe ik eigenlijk altijd wat korter, maar aangezien dit wel hele dikke ribben waren dacht ik toch dat ze die 2 uur echt wel nodig hadden. Ik heb de als glaze de barbecue saus gebruikt uit het boek van Jort Alterhuizen. Echt een heerlijke saus voor op de ribben.

IMG_8844.jpeg


Na 2 uur folie per 3 a 4 tegelijk nog een minuutje of 12 op de barbecue. 1 keer insmeren met de glaze en na 6 minuten nog een keer. De ribben zagen er uiteindelijk fantastisch uit. Moest echt moeite doen met een grote tang om ze van de barbecue te krijgen. Vielen bijna uit elkaar. 's avond heb ik ze op het werk nog even terug besprenkeld met wat van de glazen en nog even in de oven gezet in een braadslede met folie erover. 20 minuten om 160 graden. Frietjes erbij en heb er gelukkig alleen maar complimenten over gehad. Heerlijke ribben, boterzacht en meer als genoeg. Heerlijk gegeten.

IMG_8846.jpeg

IMG_8848.jpeg
 
Zo, das een flinke bult ribben!
Mooi hoor, ze zien er erg lekker uit.
 
lekker man.
collega's zijn verwend.
top
 
Dat ziet er goed uit, jij mag vast vaker wat te eten mee nemen op deze manier (y)
 
Je collega’s kunnen hier niet anders dan van genoten hebben. Gaaf om ook direct 10 stuks klaar te maken. Echt wel veel tegelijk 😅
 
Lekker hoor. Zou gelijk even een 360 graden evaluatie doen.....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zijn er nog vacatures?
 
Waar werk je. Kom ik ook.
Verder, flinke stapel ribbies. Blijkt de capaciteiten en mogelijkheden van de W57 toch weer goed van pas.
Heerlijk.
 
Flinke lading zeg. Medewerker van de maand nu toch zeker?
 
Terug
Bovenaan Onderaan