BasBQ
Beef en Steak

2x MOINK-balls, citroen kip, tomaat, en nog veel meer

 

Kevin2m4

Sprokkelaar
Berichten
49
Wat een heerlijk BBQ-weekend! Lekker in de zon met een muziekje en een biertje erbij kijken naar de rustgevende rookpluimpjes van je Weber.... Kan het leven nog mooier worden???

Allereerst hebben Snerthond en ik gisteren 2 sessies MOINK-balls gemaakt, voor het jaarlijkse vriendenweekend van komende week. De balletjes liggen nu ingevroren, het grootste deel ervan althans.... We willen natuurlijk niets serveren zonder elke batch grondig te controleren op smaak!

Omdat de Weber toen toch aanstond hebben we gelijk een menu in elkaar gedraaid voor s'avonds:

Gemarineerde kipfilet:
1kg kipfilet
3 el Dijon mosterd
3 el honing
3 el olijfolie
1 citroen (geraspte schil ?n sap)
3 teentjes knoflook, geperst
3 takken rozemarijn
peper

Gevulde tomaat:
Uitgeholde vleestomaten
Mozzarella
Pesto
Geroosterde pijnboompitten

Aardappeltjes:
Gewassen aardappels in blokjes
1 el fijngesneden tijm
1 el fijngesneden rozemarijn
Olijfolie
Grof zeezout

De aardappeltjes afgedekt met folie, zodat ze gaar konden stomen. Na 45 minuten op 200 graden de folie verwijderd en nog 15 minuten direct boven de kolen voor de bite. De kipfilet heeft ook een uurtje bij 200 graden gelegen, en de tomaatjes waren na een kwartiertje ook heerlijk zacht van binnen!



















Met dank aan een forumlid waarvan ik de naam kwijt ben voor het recept van de tomaten, deze zagen er te lekker uit om niet zelf te gaan proberen!

Voor vanavond staat gestoomde meerval in een jus van peterselie, citroen en kappertjes op het menu... Foto's volgen nog!
 
lekkere recepten hoor, en volgens mij was het Ewald of Jet van de tomaten
 
Leo zei:
lekkere recepten hoor, en volgens mij was het Ewald of Jet van de tomaten

Ziet er allemaal lekker uit!
Tomatenrecept is niet van ons, ik ben allergisch voor pijnboompitten  ;)
 
Burp, lekkah!

Maar kipfilet een uur op 200 graden?! Was ie nog te eten dan??
 
Lekker allemaal zeg, mooie repo!
 
Lekker !
 
Xander zei:
Burp, lekkah!

Maar kipfilet een uur op 200 graden?! Was ie nog te eten dan??

Ja hoor! De kerntemperatuur lag tegen de 73 graden, het vlees was net niet spierwit en erg sappig! Die 200 graden is gemeten met een dome meter van de BBQ zelf, dus ik weet niet wat de werkelijke temperatuur op het grilloppervlak is geweest!
 
Lekker!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan