BasBQ
Beef en Steak

2x Kippie van de joetisserie (met vraag)

 
 

DRuw

Kooltjesharker
Berichten
168
Gents,
Vorig weekend heb ik m'n joetisserie opgehaald en had gelijk de avond erna een klein kippetje erop gedaan.
Had 2 mooie kippen van de poelier in de vriezer liggen van ongeveer 800gr. Ideaal maatje voor 2 personen (ok beetje ruim).
Vorige week dus een paar uur van tevoren in de rub van jord gezet (cheeky chicken van smokey goodness) die ik nog had liggen en er niet bij stilgestaan dat die lange staaf niet mee de koelkast in kon....
Nouja dan was hij goed op kamertemperatuur voor het grillen:)
Rond 17:00 de BBQ op 175 graden en de joetisserie lekker laten draaien met nog een stukje appelhout op de kolen erbij.
Rook super en binnen een uur was hij klaar (had minimaal een uur verwacht maar moest ineens opschieten met frietjes bakken!).
IMG_20200614_165129.jpg

IMG_20200614_174345.jpg

Prima kip en helemaal op gegaan MAAR geen lekker knapperig velletje....
Ik op internet zoeken waar ik een leerachtig vel aan te danken had en een aantal tips meegenomen: dag van tevoren onafgedekt in de koelkast, gaatjes prikken in z'n vel en hogere temperatuur.

Vandaag poging 2 met de 2e kip.
Eerst al vrijdag uit de vriezer in de koelkast en gisteren was hij ontdooit en ging hij naakt op een bord de koelkast in.
Vanmiddag rond een uur of 1 een heel klein beetje olie erop en wederom de kruiden van jord erop. Als extra had ik gedroogde sinaasappelschil erbij gedaan voor een citrusje.
Joe op 210 a 220 en de kip erop.
Ook deze was snel klaar, ongeveer een kwartier of 3 en hij zag er weer super uit.
Even snel de frietjes erbij en aan tafel.
Kip was iets te ver doorgegaard, filets iets droog.
IMG_20200621_182054.jpg

IMG_20200621_182706.jpg

Prima kip wederom en af en toe een hint sinaasappel. MAAR WEDEROM geen lekker velletje....

Ik heb geen idee wat ik verder kan proberen anders dan de temperatuur nog hoger maar het moet geen crematie worden..
Enige wat ik verder kan bedenken is dat er suiker in de kruiden van jord zitten... Wellicht smelt dat en trekt het in ofzo... Maar lijkt me ook stug...
Mn potje van jord is nu op en ga zelf kruidenmengsel maken voor volgende kippen maar ik vraag me af wat ik nog kan doen...

Edit, nu met foto's:)
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto’s haha
Bij de 3e keer ook kruiden tussen het vel en de huid doen en dan ook nog op de huid?
 
Zou niet het verschil moeten zijn denk ik...
Kan het nog vocht zijn en dat ik de kamado op het laatste moment open moet houden bijvoorbeeld?
Is het nog van invloed als ik het deksel de laatste paar graden open doe?
Rub onder het vel heb ik trouwens ook niet gedaan want ik kwam er niet goed onder maar had er wel gaatjes in gedaan...
Het is het enige wat ik mis van mijn verder prima kippie...
 
Laatst bewerkt:
Je zou hem van te voren kunnen pekelen en dan drogen in de koelkast voordat je gaat grillen.

Temperatuur naar 180 graden en iets langer grillen.
 
Voor een krokant velletje doe ik eerst droog pekelen. Dan drogen in de koelkast en dan wat kruidenboter en citroen onder het vel. En dan met zon 180 graden of meer op de BBQ met niet teveel rookhout.
Rub op het vel doe ik meestal niet.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
ik wrijf daags van te voren het vel in met zout. eerst wel ff gaatjes prikken in het velletje met een klein scherp mes of spies. niet te diep
Na ongeveer een dag het zout afspoelen en nog even zonder afdekking terug in de koeling.

Daarna in de rub, geperforeerde citroen in heer r**t en hoppa, op het spit bij ca 180gr.
Meestal is het velletje wel knapperig, maar ook niet altijd helemaal naar wens hoor.

En ach, het is hier nog nooit niet op gegaan 😋
 
M’n broer heeft ook het zelfde spit. Hij maakt een stapeltje kolen aan één kant. En steekt die aan. En dan geen lekbak. De kip direct grillen aan het spit. Jou lekbak voorkomt wellicht de directe straling van het vuur.
Dit zelfde doe ik ook met de weber. 1/3 houtskool 2/3 niks. En dan het vuur mooi heet stoken.
 
Ziet er heerlijk uit. Ik maak ook vaak kip velletje word bij mij ook nooit erg knapperig maar het belangrijkste vind ik dat het niet droog is. Ik ga de manier die ik hier boven last met de pekel zeker ook eens proberen. Ik weet niet of je een kernthermometer gebruikt maar 74 a 75 °c is perfect.
 
Ja die gebruik ik zeker, al dan niet met de heatermeter:)
Welke pekel en hoe lang doen jullie?
Heb het 1x gedaan en dat was fantastisch mislukt. Super zout...
Foutje...
Volgende keer moet goed worden anders verlies ik het begrip van de vrouw voor pekelen vrees ik...;)
 
Ik gebruik meestal gewoon een rub die ik op dat mament heb ofik maak er zelf 1. Ik laat de joe tot zo 200°c warm worden en dan de kip erop. Meestal zakt de temperatuur iets waardoor hij dan tussen de 180°c en de 200°c blijft hangen. Meestal kijk ik dan na 40 min hoe de temperatuur in de borst is.
 
M’n broer heeft ook het zelfde spit. Hij maakt een stapeltje kolen aan één kant. En steekt die aan. En dan geen lekbak. De kip direct grillen aan het spit. Jou lekbak voorkomt wellicht de directe straling van het vuur.
Dit zelfde doe ik ook met de weber. 1/3 houtskool 2/3 niks. En dan het vuur mooi heet stoken.
Ik gebruik wel een lekbak, maar idd de kolen aan 1 kant en 2/3 niks.
De lekbak houdt mooi de kolen tegen..
 
Ik gebruik wel een lekbak, maar idd de kolen aan 1 kant en 2/3 niks.
De lekbak houdt mooi de kolen tegen..

Ok. De lekbak in de kolen mand toch? Niet op de kolen.
 
Binnen kort samen een kippie bereiden en kijken naar de techniek 😉😁
 
Ik heb er weer 2 gekocht vandaag voor aan het spit:)
Ongeveer 800 gram per stuk, echt voor het spit want een blikje krijg je z'n hol niet in:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan