BasBQ
Beef en Steak

2e avontuur met de CSG

Hierbij een vervolg, op mijn eerste avontuur met de CSG

Deze keer, heb ik de rookmot gebruikt welke bij de CSG geleverd wordt. (volgens mij Beuken)
Aangezien de 1e keer, de kaas het einde van de week niet gehaald heeft, moest ik natuurlijk weer wat kaas roken  :)
Hierbij heb ik jonge kaas, Camembert, en een stukje Brie (hadden we nog over) gebruikt.
Tevens heb ik wat reeds geroosterde amandelen, en Pistache noten gerookt.
Ook een eitje mocht niet ontbreken (er was immers plek zat  :D)
Geen foto's van het eindresultaat, maar eigenlijk is daar niet heel veel aan te zien.

mg82878.jpg

mg829112.jpg


De jonge kaas heeft 2,5 uurtjes in de rook gelegen, en nu na bijna een weekje wachten (heb ik nog een beetje over  :D :D)
Ik moet zeggen, dat door het langer te laten liggen, trekt de smaak meer naar binnen, en gaat de asbaksmaak over in een subtiele rooksmaak.
Ik denk dat 2,5 uur voor mijn beleving lang genoeg is.
Ook denk ik, dat beuken mot, beter tot zijn recht komt als appel mot. (de smaak van de appelmot komt uit mijn geheugen, maar toch  :-\)
Mijn enige probleem is het bewaren van de kaas (nu in een vacuum doosje, echter dit trekt ook vocht uit de kaas, hierdoor wordt het doosje vochtig aan de binnenzijde).
Misschien moet ik toch maar eens voor zo'n vakuumzuigzak apparaat gaan shoppen.

Wat de Camembert betreft (en ook de Brie), denk ik niet, dat deze tot zijn recht komen door deze te roken.
Ik heb de Camembert zo'n 3 uurtjes laten roken.
  • De rooksmaak komt niet door de korst heen
  • Of de kaas moet langer in de rook liggen, waardoor de korst een sterkere rooksmaak krijgt  :-\
  • Of de smaak van de kaas is te sterk, waardoor de rooksmaak in het niet valt :-\
  • Of....... :-\

Ook de eitjes heb ik zo'n 3 uurtjes gerookt, maar vond het verschil met de eerste keer
niet zo veel groter (maar ze blijven lekker, dat dan weer wel  :)).
Had alleen gehoopt, doordat ik ze nu rechtop heb gezet, dat ze meer egaal gekleurd zouden zijn, maar ze waren toch weer half wit, half gekleurd).
Het oog wil ook wat  ;)

De nootjes, heb ik zo'n 4 uurtjes gerookt.
Persoonlijk vond ik het voor de Amandelen genoeg, maar voor mijn gevoel zouden de Pistache nog wat langer mogen (misschien een uurtje of 6)
Deze zitten immers nog voor een deel in een schil.
Denk dat Cashew nootjes ook erg lekker zullen zijn gerookt.

Moet zeggen, zeker voor herhaling vatbaar.

Al met al weer wat wijzer geworden, en lekker gehobby't  :)

Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen, en experimenten van jullie, en wat er nog meer lekker is om te roken.

Grtn
 
Weer lekker bezig geweest. Ik vacumeer mijn kaas altijd na het roken en dan maak ik het pas na een week open, de rooksmaak is dan mooi zacht.

 
lekker bezig geweest weer, zo draag je leuke ideeen aan voor een ieder die ook wil experimenteren met roken
 
Dat ziet er allemaal goed uit,leuk dat je er zo mee bezig bent.
En de kaas,dat doe ik het zelfde als Noskos
 
Experimenteren is mooi!
Ik heb geen "vacumeerder" maar merk dat (belegen) kaas na het roken netjes inrollen in een ziplock zakje van de Ikea ook heel goed werkt...
Ben trouwens heel tevreden met het mijn gerookte zout. Heerlijk op gekookte eitjes, helemaal nu met Pasen...
 
Is het enige dat ik nog op mijn eitjes doe!
 
Leuk verslagje en veel geprobeerd, leuk om weer eens wat nieuwe dingen te zien.
 

Snowman

Tondelzoeker
Berichten
19
Weer lekker bezig geweest. Ik vacumeer mijn kaas altijd na het roken en dan maak ik het pas na een week open, de rooksmaak is dan mooi zacht.
Rook je bv gekookte eieren net zolang als kaas . Dus uurtje of 2 ?
 
Rook je bv gekookte eieren net zolang als kaas . Dus uurtje of 2 ?

Naar smaak en ook afhankelijk van het hout dat je gebruikt, maar een uurtje of 2 is een mooie richting.
Ik maakte wel gevulde gerookte eieren (met een spekkie erop en bieslook) door 2 uur te roken op beukenhout.
Belangrijk is wel om de rook wat tijd te geven zich te verdelen nadien, dus bijvoorbeeld de eitjes in huishoud folie wikkelen na het roken en dan twee dagen te laten rusten. Dan trekt die rooksmaak lekker door.
 
Klopt en gedaan . Smaakte goed . Had iets meer rooksmaak aan kunnen zitten . Had 2 1/2 uur . Beter min 3 uur . Had er ook nog uien bij . Maar die konden er wel 5 uur op denk
 
Hierbij een vervolg, op mijn eerste avontuur met de CSG

Deze keer, heb ik de rookmot gebruikt welke bij de CSG geleverd wordt. (volgens mij Beuken)
Aangezien de 1e keer, de kaas het einde van de week niet gehaald heeft, moest ik natuurlijk weer wat kaas roken :)
Hierbij heb ik jonge kaas, Camembert, en een stukje Brie (hadden we nog over) gebruikt.
Tevens heb ik wat reeds geroosterde amandelen, en Pistache noten gerookt.
Ook een eitje mocht niet ontbreken (er was immers plek zat :D)
Geen foto's van het eindresultaat, maar eigenlijk is daar niet heel veel aan te zien.

mg82878.jpg

mg829112.jpg


De jonge kaas heeft 2,5 uurtjes in de rook gelegen, en nu na bijna een weekje wachten (heb ik nog een beetje over :D :D)
Ik moet zeggen, dat door het langer te laten liggen, trekt de smaak meer naar binnen, en gaat de asbaksmaak over in een subtiele rooksmaak.
Ik denk dat 2,5 uur voor mijn beleving lang genoeg is.
Ook denk ik, dat beuken mot, beter tot zijn recht komt als appel mot. (de smaak van de appelmot komt uit mijn geheugen, maar toch :-\)
Mijn enige probleem is het bewaren van de kaas (nu in een vacuum doosje, echter dit trekt ook vocht uit de kaas, hierdoor wordt het doosje vochtig aan de binnenzijde).
Misschien moet ik toch maar eens voor zo'n vakuumzuigzak apparaat gaan shoppen.

Wat de Camembert betreft (en ook de Brie), denk ik niet, dat deze tot zijn recht komen door deze te roken.
Ik heb de Camembert zo'n 3 uurtjes laten roken.
  • De rooksmaak komt niet door de korst heen
  • Of de kaas moet langer in de rook liggen, waardoor de korst een sterkere rooksmaak krijgt :-\
  • Of de smaak van de kaas is te sterk, waardoor de rooksmaak in het niet valt :-\
  • Of....... :-\

Ook de eitjes heb ik zo'n 3 uurtjes gerookt, maar vond het verschil met de eerste keer
niet zo veel groter (maar ze blijven lekker, dat dan weer wel :)).
Had alleen gehoopt, doordat ik ze nu rechtop heb gezet, dat ze meer egaal gekleurd zouden zijn, maar ze waren toch weer half wit, half gekleurd).
Het oog wil ook wat ;)

De nootjes, heb ik zo'n 4 uurtjes gerookt.
Persoonlijk vond ik het voor de Amandelen genoeg, maar voor mijn gevoel zouden de Pistache nog wat langer mogen (misschien een uurtje of 6)
Deze zitten immers nog voor een deel in een schil.
Denk dat Cashew nootjes ook erg lekker zullen zijn gerookt.

Moet zeggen, zeker voor herhaling vatbaar.

Al met al weer wat wijzer geworden, en lekker gehobby't :)

Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen, en experimenten van jullie, en wat er nog meer lekker is om te roken.

Grtn
Ik had me kaas 1 1/2 uur . Toen vacuüm getrokken . Weekie wachten en idd heerlijk . Maar mocht wel iets sterker . Next time ook 2 1/2 uur ... Thx
 
Ik doe kaas altijd een volle run. Bij mij zijn het blokken van ongeveer 700 gram. En de rook is een mix van beuken, eiken en kers. 10 uur rook, vacumeren en met een dag of 3 gaat de eerste open. De laatste meestal een maand later. Smaak is subtiel maar wel goed aanwezig.
 
Ik doe kaas altijd een volle run. Bij mij zijn het blokken van ongeveer 700 gram. En de rook is een mix van beuken, eiken en kers. 10 uur rook, vacumeren en met een dag of 3 gaat de eerste open. De laatste meestal een maand later. Smaak is subtiel maar wel goed aanwezig.
Wow 10 uur ? Nou ik zal het is proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan