BasBQ
Beef en Steak

.

Het rooster bij mij is.

  • spik en span schoon, zo als nieuw.

    Stemmen: 13 18,8%
  • Vuil, ik brand eerst altijd de schimmels eraf.

    Stemmen: 5 7,2%
  • Een beetje vuil, vettig en een beetje aanslag.

    Stemmen: 51 73,9%

  • Totaal aantal stemmers
    69
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik zelf ben van een blinkend rooster op een barbecue geeft een goed gevoel. Hygiëne is qua eten hier wel een dingetje. Bij kip altijd handschoentjes aan en hier zijn ook verschillende snijplanken te vinden in huis. Dus bij mij is een schoon rooster vanzelfsprekend.

Ik ben wel benieuwd of er meer leden zijn die van een schoon rooster houden. Vandaar mijn vraag, hoe ziet het rooster er bij jou uit.

Liefst met een onderbouwing
Mijn r.v.s. rooster was altijd spik en span schoon zoals nieuw. (op sommige plaatsen wat blauw door de hitte op den duur) helaas kan ook niet anders.



Op m'n gietijzeren rooster laat ik geen schoonmaak middelen los da's gewoon heet stoken en borstelen, is dus wel schoon maar niet zo glimmend als het r.v.s.



Ik ben dus ook van de schone roosters het is wel voedsel wat er op ligt.
 
Ik ben een aanhanger van "de reinigende kracht van het vuur".
Rooster stook ik heet en borstel ik af na een sessie.
Op mijn deflector staat een lekbak en die wikkel ik in alufolie. Die verwijder ik voor het schoonbranden ( scheelt aanmerkelijk in de rook ;) )
Binnenkant doe ik "niets" aan. Behalve de as verwijderen.

Er omheen echter wel "kazango style" aparte snijplanken enz.
 
Bij mij maakt het niet zo uit. Bij de kamado zorg ik meestal wel dat de roosters schoon zijn. Maar kan zijn dat ik 2 dagen na mekaar BBQ, en dan maak ik het rooster niet zuiver, maar borstel ik hem. De gietijzeren altijd met water en daarna insmeren met arachideolie of crisco. Idem voor de planchaplaat en DO.

Reden is dat ik het wat in orde moet houden van mijn vrouw en het werkt ook fijner.

De gasBBQ is een ander verhaal. Daar is zoveel schoonmaak aan, dat ik het heb opgegeven totdat hij de geest geeft. Ik ben geen voorstander van BBQ'en in alu wegwerpbakjes wat je toch wel regelmatig tegen komt. Dat is voor mij niet meer BBQ'en. En dat rooster maak ik alleen met de borstel zuiver en 1 x per jaar krijgen de roosters een sopje en ga ik gewoon onder de branders eens rond met een plamuurmes om al het vet eraf te schrapen.

Dus ja, een proper rooster werkt fijn, maar lig er ook niet wakker van als deze eens niet schoon is.
 
We hadden de gas gekregen als trouwcadeau omdat ik daar achter vroeg. Leek me handig. Een vriend zei meteen dat hij zijne had weggedaan omwille dat poetsen en dat bij een kolenBBQ het gewoon tussen de kolen verdwijnt. Ik had meteen door wat hij bedoelde. Wat een miserie gewoon. En echt zuiver krijg je het ook niet meer tussen alle hoekjes en kantjes.
 
Mijn wsm roosters was ik altijd netjes af; niet omdat ik per se glimmende roosters wil zien, maar omdat ik het weleens niet gedaan heb wat dan resulteerde in een rooster dat ik eerst moest scheren voor ik m weer kon gebruiken.
En schimmel ben ik geen fan van.

Die van de primo (ge-emailleerd) zien eigenlijk alleen vuur en een houten schraper. Die deed ik eerst nog weleens met een (messing) borstel, maar daar werd het rooster ook niet echt beter van.
 
Rooster van de gewone bbq hang ik met 2 touwtjes omhoog aan onze tuinomheining en ga erover met de hogedruk reiniger met de vuilfrees erop.

De bakplaat en grilrooster van mijn namaak Ofyr daar ga ik voor het afgekoeld is met de spatel over, alles in de stookbak en daarna met een geolied papiertje erover.

Denk dat ik dus het dichtste bij optie 3 aanleun.
 
We hadden de gas gekregen als trouwcadeau omdat ik daar achter vroeg. Leek me handig. Een vriend zei meteen dat hij zijne had weggedaan omwille dat poetsen en dat bij een kolenBBQ het gewoon tussen de kolen verdwijnt. Ik had meteen door wat hij bedoelde. Wat een miserie gewoon. En echt zuiver krijg je het ook niet meer tussen alle hoekjes en kantjes.
Ooit eens een gas bbq geleend van een vriend die hem nauwelijks gebruikte.
Als ik de uren poetsen en alle schoonmaakmiddelen reken om hem weer "als nieuw" terug te kunnen brengen. :cry:
Ook voor mij de reden om geen gas aan te schaffen al heb ik nog wel een CADAC skottelbraai in de kleine versie voor een evt campeervakantie.
 
Ik brand en borstel hem altijd schoon, maar 'blinkend schoon' poetsen neem ik nooit echt de tijd voor.
Daarentegen, als ik hem wel eens poets, voelt het wel erg goed... Misschien zou ik er vaker de tijd voor moeten nemen 😋
 
Bij mij is het voor en na elk gebruik branden en borstelen (messing), en 2 keer per seizoen grote schoonmaak met sop en schuurspons . Zo hou ik mijn eten gezond zonder het gedoe van altijd maar boenen. Eigenlijk geen van 3-en dus. Maar dan toch maar optie 3.
 
Hier idem, schoon branden en borstelen. Daarna even met een stuk keukenpapier na vegen en eventueel een beetje invetten. Dit uitsluitend voor rvs rooster. Eens per maand maak ik het rooster goed schoon ( tussen de dwarsliggers en de uiteinden)
Gietijzer met wat warm water en indien nodig een snufje Crisco.
 
Na afloop de borstel erover en klaar, dan voor gebruik ook nog de borstel erover.
Gietijzer rooster gaat altijd naar binnen als het afgekoeld is
 
Het is vanzelfsprekend dat we aandacht besteden aan te bereiden producten, versheid en kwaliteit is hierbij essentieel. Het is mijn inziens dan ook vanzelfsprekend dat we ook aandacht besteden aan het gereedschap. Van handschoentjes, snijplank (kunststof en/of hout) messen en rooster. Schoonmaken hoort er gewoon bij.
 
Vroeger wel sukkelen in de wasbak, maar vorig jaar hier van iemand een roosterbak zien voorbij komen en meteen aangeschaft. Heerlijkheid. Doe er 2 emmers warm water in met dreft en laat de RVS roosters er wat in weken. Daarna gewoon met sponsje er over zn is ie weer helemaal proper. Gebruiken deze nu ook voor de metalen filters van de dampkap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan