BasBQ
Beef en Steak

24 man en toch moeten improviseren.

  • Onderwerp starter henri.wolbrink
  • Startdatum
H

henri.wolbrink

Gast
Afgelopen weekend gevraagd om een zaterdag middag "te helpen" bij een barbecue voor 24 personen.

Aangezien ik druk was geweest voor mijn werk konden we pas vrijdag inkopen doen.
Iedereen zou een tientje inleggen dus ik kon voor 250? uitzoeken.

Locatie hoefde ik me geen zorgen over te maken. Dit was een barretje/restaurant/terras even buiten Aranjuez, Spanje. Waar ik zelf ook woon.

Tijdens inkoop werd me al snel bevestigd dat de groep eigenlijk niets weet van bbq.

Zo had men geen boodschappen lijst en dacht men met wat speklappen, chorizo worstjes, sardines, gamba's en een doos stokbrood wel klaar te zijn.
Dus de reden voor mijn aanwezigheid was snel duidelijk.

Aangezien er veel Zuid-Amerikanen bij waren toch de speklappen en gamba's  gewijzigd naar buikspek en dijvlees. En tortillas, bonen, groenten, toegevoegd om wat burritos te maken.
Wetende dat ik geen tijd zou hebben en men in Spanje zowieso alleen maar parrillas kent. Dus open grill roosters.
Ook de essenti?le rand benodigdheden in de karren geladen. Zoals keukenrol, alubakken, spiezen, kruiden, sauzen etc.

Dus weer naar huis en s'avonds het buikspek voorbereid op de Q voor burnt ends.

Volgende dag om 11:00 naar de afgesproken locatie. En was de enige van de groep. Rest kwam pas rond 12:00 aankakken.
Van de nood een deugd gemaakt, een paar 1? biertjes genomen en de bbq stek ge?nspecteerd.

Oops. Dat viel even tegen. Zie foto's. 1 oud beestje met doorgeroeste bodem...
Barbeque plekken waren nog in aanbouw. Maar volgens de eigenaar liep dat niet vlot door de diverse eisen van gemeente. Oftewel, hij had zich niet goed voorbereid.

Toen de heren aankwamen hadden ze gelukkig nog wel een extra rooster mee genomen. Voor het geval dat.

Dus snel van stenen een Q gebouwd. En gevuld met houtskool die ik had mee gebracht.
Onder het genot van nog een biertje, de heren laten stoeien om deze aan te steken.
Dat viel ze toch wel tegen. Terwijl ze toch allen de laatste Android en iPhone kunnen bedienen.

Al met al onder grote belangstelling(foto's maken en direct versturen naar het thuisfront). Er toch het beste van kunnen maken. Veel lof ontvangen voor de heerlijke burritos. En iedereen aan het eind toch afgeto(a)pt naar huis.

Denk dat we allen toch weer wat wijze lessen geleerd hebben.
5a9c514619fd7f1c9cebaad8ca586860.jpg
e3830524b1511148283ef08c48ffa127.jpg
007b0ff3ac608ae02e9a72039b5a15ef.jpg
1c9795db0286d9d57985dff7f944934b.jpg
780b0dbb6cde8662d02be1c0a3dd6eec.jpg
a2281225c02eaac517c0f8e0fcc8b2ec.jpg
b03aefc7547fd35453aa87648af0ff29.jpg
837338828f4a9e0bcdf9398a58ecdd35.jpg
4fdb2120d63be3133e117faa813d6b27.jpg
 
Goed bezig geweest. Als je handigheid hebt met sardientjes is het heerlijk eten. Het kost daar waarschijnlijk ook haast niks.
Met een beetje improvisatie kom je altijd een heel eind.

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

 
Ziet er gezellig uit, zo blijkt wel weer dat je weinig nodig hebt :)
 
Ik heb ook een huis in spanje(Murcia) ga vandaag de slow n sear die ik uit Nederland heb mee genomen uitproberen.
 
Is niet verkeerd. Heb zelf al een paar jaar een smokenator. En spaar nu eerst weer voor een flinke offset smoker.
http://amazingribs.com/bbq_equipment_reviews_ratings/grill-smoker-combination-grill-smoker/slow-n-sear
 
Boston butt zei:
Ik heb ook een huis in spanje(Murcia) ga vandaag de slow n sear die ik uit Nederland heb mee genomen uitproberen.
Houd er in Spanje rekening mee dat de omgevings temperatuur meestal hoger is. Dus je hebt minder energie nodig om 110C te houden. Delta-T is hier nu 110-40C=70C.
Dus schuiven bijna dicht en zorgen dat je deksel goed afsluit en niet krom is.
In de slow-n-sear ook maar in 1 hoek beginnen met brandende kolen.
 
Ziet er gezellig uit, beetje pionieren met de aanwezige spullen lol! het ziet er goed uit hoor.

groet

Marcel B-)
 
bladerunner zei:
Ziet er gezellig uit, beetje pionieren met de aanwezige spullen lol! het ziet er goed uit hoor.

groet

Marcel B-)
Was inderdaad geen verkeerde middag. Maar wat handiger handjes erbij was toch wel fijn geweest.
 
;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

 
Mooi avontuur

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Goed  bezig geweest.
En die sardientjes, wat zijn die toch lekker  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan