BasBQ
Beef en Steak

2 vragen rookhout op de kolen? en briketten/houtskool mengen

  • Onderwerp starter PatrickEhv
  • Startdatum
P

PatrickEhv

Gast
Hoi,

ik heb dus 2 vragen ik zat wat rond te neuzen op het forum en zag ergens dat iemand hout op de brikketten legt. Nu begrijp ik dat dat rookhout is en dat dat een geur en smaak afgeeft. Kan je dat altijd doen of is dat voor een bereiding die meerdere uren nodig heeft? En wat voor hout kan je het beste gebruiken voor de eerste keer?

Vraag 2:

ik heb me laatst laten vertellen dat je het beste een mengsel kan gebruiken van houtskool en briketten. Op de vraag waarom kreeg ik van die persoon geen echt duidelijk antwoord, vandaar dat ik hem hier stel. En wat is het handigst om te doen of te gebruiken als ik voor een "normale" bbq sessie, denk aan worstjes, hamburgertjes, speklappies en sat?tjes voor 15 man tijdens een housewarming aan brandstof gebruik?

ik ben benieuwd,

alvast bedankt
 
PatrickEhv zei:
Hoi,

ik heb dus 2 vragen ik zat wat rond te neuzen op het forum en zag ergens dat iemand hout op de brikketten legt. Nu begrijp ik dat dat rookhout is en dat dat een geur en smaak afgeeft. Kan je dat altijd doen of is dat voor een bereiding die meerdere uren nodig heeft?
Kan eigenlijk altijd wel, als je een houtsmaak wilt "toevoegen" aan het gerecht. Eigen keus en even over nadenken misschien wanneer wel of niet lekker. Als je een rookplank gebruikt, voegt los hout  bijv.niet zo veel toe... :-S

En wat voor hout kan je het beste gebruiken voor de eerste keer?
Hickory past bij veel gerechten en heeft niet een bijzonder uitgesproken smaak. Valt vaak in goede aarde bij de mensen.

Vraag 2:

ik heb me laatst laten vertellen dat je het beste een mengsel kan gebruiken van houtskool en briketten. Op de vraag waarom kreeg ik van die persoon geen echt duidelijk antwoord, vandaar dat ik hem hier stel.
Houtskool wordt vaak heter dan kolen, brandt echter kortere duur (vaker bijvullen).

En wat is het handigst om te doen of te gebruiken als ik voor een "normale" bbq sessie, denk aan worstjes, hamburgertjes, speklappies en sat?tjes voor 15 man tijdens een housewarming aan brandstof gebruik?
Met goede kwaliteit kolen, kom je heel eind en kun je al snel een sessie van uurtje of drie aan. Denk aan bijv Ecobrasa. Houtskool zou ik niet prefereren. En ook kolen kun je tussentijds bijvullen met snelstarter...

ik ben benieuwd,

alvast bedankt
We zie graag de foto's!
 
Zal wel oppassen met Hickory. Is toch wel een aanwezige rooksmaak die snel "teveel" wordt.

Ik zou aanraden om te beginnen met kleine hoeveelheden ( 1 blokje of een handje vol snippers ) en dan ervaren wat het met het vlees doet.  Appel en Kers worden veel gebruikt en zijn wat milder. Misschien goed om mee te beginnen.

En ja, we willen foto's zien!!!
 
PatrickEhv zei:
wat is het handigst om te doen of te gebruiken als ik voor een "normale" bbq sessie, denk aan worstjes, hamburgertjes, speklappies en sat?tjes voor 15 man tijdens een housewarming aan brandstof gebruik?
Ik zou een starter volgooien met briketten en je BBQ inrichten met een directe zone en een indirecte.
Je vlees eerst grillen boven de briketten en als het een mooi korstje heeft leg je het naast de briketten om nog even te garen.
Voor deze soorten vlees zou ik geen hout gebruiken. Daar heb je alleen maar last van, de rook althans.
Hout is lekkerder om aan een groot stuk vlees wat extra smaak te geven. Bij een worstje heb ik liever een lekker sausje  ;)
 
backupdevice zei:
Zal wel oppassen met Hickory. Is toch wel een aanwezige rooksmaak die snel "teveel" wordt.

Ik zou aanraden om te beginnen met kleine hoeveelheden ( 1 blokje of een handje vol snippers ) en dan ervaren wat het met het vlees doet.  Appel en Kers worden veel gebruikt en zijn wat milder. Misschien goed om mee te beginnen.

En ja, we willen foto's zien!!!
Inderdaad. Laatst een bcc gedaan met teveel hickory. Vond het echt niet lekker.
 
Zachtere houtsoorten zoals beuken, els, fruithout, zijn mooi om mee te beginnen. Hickory is wel weer erg goed voor spareribs en pulled pork.
Gebruik van houtskool of briketten zijn boeken vol over geschreven. Briketten zijn (over het algemeen) meer reuk- en smaakloos dan houtskool, als je goede soorten koopt. Flamy en Ecobrasa bijvoorbeeld.
Houtskool, zoals BlackRanch, kan een bijsmaak geven die je niet bevalt, maar sommigen vinden het juist weer te gek. Het is allemaal nogal persoonlijk.
Sommigen gebruiken mengels van verschillende houtskoolsoorten of briketten met houtskool.
Voor in een ketelBBQ is briket over het algemeen fijner vanwege de eenvormigheid. Houtskool bestaat toch vaak uit kleine en grote brokken, waar briketten mooi allemaal hetzelfde zijn.
Wat je het beste voor een 'normale' sessie kunt gebruiken ligt dus helemaal aan jezelf. Op een Weber e.d. zou ik voor briketten gaan en wat rookhoutsnippers in een aluminium enveloppe (met een paar gaatjes erin...) direct op de kolen leggen.  In een kamado gebruik je over het algemeen houtskool waar je het rookhout gewoon overheen strooit.


Belangrijkste: gebruik niet teveel hout. E?n handjevol snippers geeft echt al aardig wat smaak. Teveel rook 'looit' je product en geeft een onaangename bitterheid en een droogheid in de mond.  Ik heb in het begin mijn spullen ook vaak teveel gerookt en daar kan geen bier meer tegenop. En ik heb het geprobeerd :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan