BasBQ
Beef en Steak

1ste x spare Ribs...

 

Lloyd23

Tondelzoeker
Berichten
9
08.45vet weg gesneden en ontvelt droog gedept met papier.

09.00 ribs gerubt met Don Marcos verry cherry, en de fik erin NO2.
20220410_134604.jpg


Gestart met 12 brikketen in de brikketenbak en 4 koude bij opgelegd. 1koffie glas water in de opvangbak. Ondertussen ook houtsnippers pork (Weber) geweekt in water (4 handjes -katrien).

Dan de ribben indirect gerookt met de geweekte chunks. 30min dicht gelaten. Ondertussen Butcher paper gemaakt. Met 2 stukken boter, Kinder suiker, appelsap.

Na 30min 6brikketen toegevoegd en gesprayt met appelsap (roes)

Kern tussen de 65-70° graden ingepakt in Butcher paper met Kindersuiker, boter, appelsap 1glas voor 4 halve ribben. En temp naar 150° gebracht.

Laten "stomen" tot +- 90° dan uit het butcherpaper gehaald, gelakt en nog +-15min terug gelegd...

Smaak was zeer lekker, alleen ze 'Vielen' niet van het bot... De verry cherry rub van San Marcos gratis af te halen pfoooeee wat een Zoute bedoening...

Iemand die weet wat hier fout gelopen is??

IMG-20220410-WA0011.jpg


IMG-20220410-WA0009.jpg
 
Van het bot vallen hangt ook soms van ras af. Maar ik lees niet direct hoe lang je sessies duren en aan welke roostertemperatuur.
 
Zo, dat zijn flink dikke ribs! Lekker hoor. Maar ik zou zeker eens de 3-2-1 manier proberen. Duurt aanzienlijk langer, maar zachte ribs gegarandeerd.

Een duidelijke omschrijving is hier te vinden.
https://www.bbq-nl.com/3-2-1-spareribs/

Zelf vind ik wat bite nog wel lekker en kom vaak op 3-1,5-0,5 uit. En dat alles op zo'n 110 graden. Kerntemperaturen meet ik eigenlijk nooit bij ribs.

Succes!


Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Zo, dat zijn flink dikke ribs! Lekker hoor. Maar ik zou zeker eens de 3-2-1 manier proberen. Duurt aanzienlijk langer, maar zachte ribs gegarandeerd.

Een duidelijke omschrijving is hier te vinden.
https://www.bbq-nl.com/3-2-1-spareribs/

Zelf vind ik wat bite nog wel lekker en kom vaak op 3-1,5-0,5 uit. En dat alles op zo'n 110 graden. Kerntemperaturen meet ik eigenlijk nooit bij ribs.

Succes!


Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
Ja ik dacht dat 3-2-1 enkel voor dikke ribs is... Maar als het je 1ste x is, ja wat is dik dan... Ik heb voor het roken 1u voor het stomen 30min en lakken 15min.. dus jij zou het langer doen? Had de kerntemp gebruikt als leidraad.
 
Ja ik dacht dat 3-2-1 enkel voor dikke ribs is... Maar als het je 1ste x is, ja wat is dik dan... Ik heb voor het roken 1u voor het stomen 30min en lakken 15min.. dus jij zou het langer doen? Had de kerntemp gebruikt als leidraad.
Wat betreft dikte:
De dunnetjes zijn de botjes met alleen vlees er tussen.

Dan heb je ribs met "ketting" Dan ligt er nog een stuk vlees haaks op de ribben over de gehele lengte.

Dan zie je ze ook nog wel eens "dik bevleest" geen idee wat er dan nog extra op zit, die heb ik nog nooit gehad.

Zelf neem ik meestal die met ketting. Bijvoorbeeld: https://www.bbquality.nl/product/spareribs-met-ketting/

Daarvoor gebruik ik dus:
3 uur roken op 110 graden
1,5 uur in folie met boter, agave siroop en rietsuiker
0,5 uur drogen en aflakken.

Dan zijn ze niet fall of the bone. Maar hebben ze nog niet. Wil je ze wel helemaal zacht, maak ze dank 3u, 2u, 1u..

Weet je wat je geluk nu is?? Binnenkort ga je het vast weer proberen . Succes!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Ja ik dacht dat 3-2-1 enkel voor dikke ribs is... Maar als het je 1ste x is, ja wat is dik dan... Ik heb voor het roken 1u voor het stomen 30min en lakken 15min.. dus jij zou het langer doen? Had de kerntemp gebruikt als leidraad.
Dat is echt wel te kort. De ribben die ik op de foto zie had ik zeker 2,5u gerookt, 1.45u n folie ingepakt of 2u in butcherpaper, en dan nog 45 min gelakt. Alles aan 110° roostertemperatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan