BasBQ
Beef en Steak

1ste keer spareribs

 

Royz

Tondelzoeker
Berichten
9
Het is wel al weer een paar dagen geleden maar toch ook maar even de eerste keer spareribs delen hier.

Heb gebruik gemaakt van de 3-2-1 methode en een zelf een rub gemaakt, een beetje een basis rub van Google en dan een beetje aangepast naar eigen smaak.

Uiteindelijk waren de spareribs niet zo mals als verwacht maar dit kan ook hebben gelegen aan het feit dat ze best fors waren.

Afgelakt met bbq saus van hp classic.

Vliezen ervan af
20220517_100525.jpg

En in de rub

20220517_102701.jpg
En met het ikea rack op de kamado
20220517_120037.jpg


Inpakken en daarna aflakken

20220517_135717.jpg

20220517_160457.jpg


De smaak was prima, alleen de volgende keer bij dit formaat denk ik dat ze iets langer ingepakt mogen blijven. Ingepakt trouwens met wat bastard suiker, whisky en boter.

Uiteindelijk had ik deze keer 3-1.5-1 uur aangehouden.
Mocht ik nog een keer ze zo bereiden dan moet ik toch 3-2-1 aan gaan houden denk ik.
 
Heerlijk, mooie ribben ook.

De 3-2-1 is een leidraad, maar zeker geen vaste waarde. Je kunt het beste kijken en voelen wanneer je naar de volgende stap moet gaan. Je zintuigen zijn veel betrouwbaarder dan welke richtlijnen dan ook.

Mag ik vragen waarom je ze ook in het rekje zet als ze ook gewoon kunnen liggen?
 
Heerlijk, mooie ribben ook.

De 3-2-1 is een leidraad, maar zeker geen vaste waarde. Je kunt het beste kijken en voelen wanneer je naar de volgende stap moet gaan. Je zintuigen zijn veel betrouwbaarder dan welke richtlijnen dan ook.

Mag ik vragen waarom je ze ook in het rekje zet als ze ook gewoon kunnen liggen?

Maar het hangt er wel vanaf in welke toestand die zintuigen zijn met al dat bier bij het koken :D
 
(kan ook zijn dat ze misschien al wat te lang hebben gelegen, en daar door al wat uitgedroogd waren)
 
Heerlijk, mooie ribben ook.

De 3-2-1 is een leidraad, maar zeker geen vaste waarde. Je kunt het beste kijken en voelen wanneer je naar de volgende stap moet gaan. Je zintuigen zijn veel betrouwbaarder dan welke richtlijnen dan ook.

Mag ik vragen waarom je ze ook in het rekje zet als ze ook gewoon kunnen liggen?
Het rekje was een inschattingsfoutje.. dacht dat ze net te groot waren om zo neer te leggen.
Met inpakken zag ik dat het net ging dus daarna maar zonder rekje terug gelegd...

@Tjeerd droog waren ze nog niet. Denk dat ik iets meer geduld had moeten hebben :censored:
 
3x-2x-1x zijn verhoudingen, waarbij x een tijdseenheid is. Bij buik spare ribs is x dan 1u.
Kortom bij (buik) spare-ribs (en niet de baby-backs die we hier eigenlijk voornamelijk eten) is volgens mij de 3u-2u-1u verhouding nog niet eens zo verkeerd.
Volgende keer wellicht ietwat langer in het folie laten liggen, maar die conclusie had je zelf ook al getrokken.
Ziet er verder prima uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
Zijn flinke jongens.
Kunt ze ook even prikken om de malsheid te testen .
Maar zal toch lekker zijn geweest
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
De temperatuur had Ik wel gemeten.. Alleen ben even kwijt wat die nu was :sleep:...
Maar ze waren zeker lekker. Heb er ook geen klachten over gehad en ze hebben de volgende dag niet meer gehaald, dus dat is meestal geen slecht teken.
Ze waren samen trouwens iets van 2.3 kg geloof ik.
 
Dit waren buikribben. Die hebben langer nodig idd. Ga niet van de tijd uit maar van de gaarheid. Een prikker noet er in gaan als boter. Is dat niet het geval dan gewoon even door gaan.
 
Metertje erin als je 100% zeker wilt zijn. Rond de 92/94 graden zijn ze prima, voor fall of the bone ga je richting 96/98 graden.

Zit vrij dicht bij elkaar dus is altijd even goed voelen of meten.

Maar zien er zeer smakelijk uit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
Wat Noskos schrijf, ff prikken, maar dan wel tussen de ribben. (zit trouwens al een prikkertje in zie ik op je foto)

Voor de rest, mooie eerste run.
En niet alles kan altijd lukken.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
Even een newbie vraag, hoe werkt die formule 3-2-1 of wat houden de waardes in?

Gr,
Erik
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
Even een newbie vraag, hoe werkt die formule 3-2-1 of wat houden de waardes in?

Gr,
Erik

De 3 2 1 methode staat voor 3 uur roken, 2 uur ingepakt in folie/butcher paper en dan nog 1 uur aflakken.

De genoemde tijden zijn niet vaste wetenschap. Je kan naargelang je voorkeur (dunne ribs, dikke ribs, stevigere ribs, fall of the bone ribs...) en ervaring de tijden aanpassen. Ik koop meestal wat dikker bevleesde ribben en doe dan 3-2-.5 oid.
 
Iedereen bedankt voor de tips. Ik zal ze meenemen voor de volgende keer.
Eergisteren de moink balls gemaakt volgens het recept van noskos.
Deze waren ook smullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan