BasBQ
Beef en Steak

1ste keer curry worst (frikandel) burnt ends

 

Roland

Stoker
Berichten
397
Hier in België zeggen we dus curry worst tegen wat in Nederland een frikandel is, frikandel is bij ons een ronde gehaktbal. Gisteren dus eerste keer de beroemde snack gemaakt.

De ingrediënten : Het stukje hout (appel) is uiteraard om te roken. Vervolgens de gekende methode, worsten ingesmeerd met mosterd en kruiden, daarna indirect op de bbq met het stukje appelhout, temperatuur 200 graden en na 25 min er af, worsten in 4 gesneden en de saus, bruine suiker en boter bijgevoegd. Dan nog 30 min op de bbq en af en toe eens roeren. Door de hogere temperaturen de tijden ingekort.

In elk geval voor herhaling vatbaar, zeer lekkere snack maar ik heb niet de gewoonte om iets terug op dezelfde manier te bereiden dus volgende keer experimenteren met andere saus of/en kruiden.

DSC_2177.JPG


DSC_2193.JPG


DSC_2194.JPG


DSC_2195.JPG
 
Daar is niks mis mee zo te zien, en iets nog een keer proberen is meer eten (y)
 
Had 2 stuks voorzien voor mijn ouders, dat zijn nogal traditionele mensen die iets vreemd (zoals ze zelf zeggen) meestal niet lusten maar tot mijn grote verbazing vonden ze dit ook lekker.
 
Frikandel burnt ends zijn inderdaad een lekkere snack en je kan er inderdaad mee experimenteren andere kruiden/saus.
De Vlaamse benaming is een geografisch gegeven. West- en Oost-Vlamingen spreken consequent over een frikandel of frikadel. Vlaams-Brabanders en Antwerpenaren kennen alleen een curryworst. De lange hamburger of ‘lange’ is dan weer een typisch Limburgs verschijnsel.
 
Maakt mij niet zoveel uit hoe ze het noemen, ik lust het

En de tomaat lag er voor de vorm netjes bij, ziet er niet aangeroerd uit 😁
 
Ziet er goed uit!

Maar hoe noemen jullie (de duitse) curry worst dan? :p
 
Ziet er goed uit!

Maar hoe noemen jullie (de duitse) curry worst dan? :p

Duitse curry worst zegt mij niet dadelijk iets, is het die je kan krijgen bij hamburger kramen? dan is het hier braadworst.
Maar er zijn inderdaad Binnen België al verschillende benamingen voor hetzelfde product, ik woon in de provincie Antwerpen maar zeer dicht bij de grens met Vlaams Brabant.
 
Duitse curry worst zegt mij niet dadelijk iets, is het die je kan krijgen bij hamburger kramen? dan is het hier braadworst.
Maar er zijn inderdaad Binnen België al verschillende benamingen voor hetzelfde product, ik woon in de provincie Antwerpen maar zeer dicht bij de grens met Vlaams Brabant.
Ik ben afkomstig van Belgisch Limburg maar gebied dat grenst tegen Vlaams-Brabant/Antwerpen, dus ook opgegroeid met 'curryworst', nu woon ik in West-Vlaanderen en hier zijn het 'frikandellen'. Dat was bij ons dan weer de benaming voor wat Nederlanders 'gehaktballen' noemen en hier in West-Vlaanderen spreekt men dan weer van 'bouletten'.
@Roland de Duitse curryworst is idd een braadworst die in plakjes wordt gesneden en geserveerd met een pittige tomatensaus op basis van kerriepoeder/currypoeder (dat is weer iets waar een boompje kan worden over opgezet ;))
 
Ik ben afkomstig van Belgisch Limburg maar gebied dat grenst tegen Vlaams-Brabant/Antwerpen, dus ook opgegroeid met 'curryworst', nu woon ik in West-Vlaanderen en hier zijn het 'frikandellen'. Dat was bij ons dan weer de benaming voor wat Nederlanders 'gehaktballen' noemen en hier in West-Vlaanderen spreekt men dan weer van 'bouletten'.
@Roland de Duitse curryworst is idd een braadworst die in plakjes wordt gesneden en geserveerd met een pittige tomatensaus op basis van kerriepoeder/currypoeder (dat is weer iets waar een boompje kan worden over opgezet ;))
Volgens mij ben je frikandellen en frikadellen aan het door elkaar gooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan