BasBQ
Beef en Steak

1ste keer Brisket voor mijn laatste stickertje

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Hallo allemaal

Afgelopen zaterdag was het dan zover. Een brisket van 3 kg die ik nog in de vriezer had liggen moest ik nu toch maar eens gaan maken.

Hieronder een kort verslag en uiteraard wat foto's:

-vrijdagavond Brisket getrimd, kwam toch behoorlijk wat vet vanaf.
-brisket ge?njecteerd met een 1/2 liter runderbouillon
-Q gebruiksklaar gemaakt voor de volgende dag.... Vroeg op... :(

-zaterdag 6 uur wekker
-Q aansteken en groot stuk eiken hout gebruikt als rookhout
-vlees Rubben met all purpose rub van smoke house BBQ
-6:30 brisket op Q temp was toen 53 gr
-Q temp op laten lopen tot 107 gr (roostertemperatuur)
-7:15 Q op juiste temp, nu knijpen en op juiste temp houden
-9:30 nieuw stuk eik toegevoegd
-10:00 was de kerntemperatuur 60gr en de Q temp 101 gr
-11:00 was de kerntemperatuur 64gr en de Q temp 100 gr
-12:00 was de kerntemperatuur 69gr en de Q temp 104 gr
-12:00 rookhout verwijderd, totale rooktijd op dat moment was 5,5 uur
-12:30 was de kerntemperatuur 68gr en de Q temp 103 gr
-14:00 was de kerntemperatuur 73gr
-brisket ingepakt in 3 lagen aluminiumfolie en bier toegevoegd (gezien bij Jeroen) en terug op de Q
-14:10 was de kerntemperatuur 67gr.... Toen kreeg ik een STRESSMOMENT... Ik begon te twijfelen, hoe kon het dat de kerntemperatuur zo daalde..Ik had zoiets van, geduld hebben, komt goed... Langzaam ging de temperatuur weer stijgen...Gelukkig...pffffffff..
-16:15 was de kerntemperatuur 90gr en de Q temp 104 gr
-16:30 was de kerntemperatuur 91gr en de Q temp 97 gr
-16:45 was de kerntemperatuur 92gr en toen heb ik de brisket eraf gehaald en in nieuwe verse alu folie ingepakt en ingewikkeld in 2 handdoeken en in een lege tempex doos van B&S gelegd om vervolgens 2 uur te laten rusten.
-18:45 was het moment om de brisket aan te snijden en de buigcheck te doen...

Het vlees was heerlijk mals en heb de vleessappen na de 1ste inpakbeurt opgevangen en gebruikt om het vlees in te dompelen.

Ik had de plakken misschien nog iets dunner kunnen snijden en de volgende keer haal ik de brisket denk ik bij 91gr eraf. Ik vind 2 uur rusten wel lang maar ik heb verschillende verhalen gelezen en de een doet 1 uur rusten en de ander 2 uur..

Maar goed genoeg geschreven, nu wat foto's... helaas geen foto van het injecteren.

17fu6e.jpg


ekj3h0.jpg
s

2s0lsg2.jpg


294tea1.jpg


immofq.jpg


2j43rxt.jpg


1e0tuv.jpg


wclcv8.jpg


dzc7a.jpg


2ufvot0.jpg


2d0ys15.jpg


20t0b5e.jpg



Nou een heel verslag en ik hoop niet te saai...
Ik was erg tevreden voor mijn 1ste keer brisket, ook omdat dit een heel moeilijk stukje vlees blijkt te zijn om te bereiden.

Ik hoop mijn 3de stickertje te hebben verdiend met dit verslag... :D

Thanx

groetjes Tom Hendriks













 
Wauw! Mooi verslag kerel.
Ziet er goed uit, en zoals je het vertelt krijg er trek in  :p
Moet hem hier ook nog doen. Hopelijk lukt het net zo goed als bij jou.
Ik zeg: gefeliciteerd met je sticker
 
Ziet er erg buigzaam uit...  :p
 
Ziet er erg goed uit, mooie rookring! Wat mij betreft een stickertje dik verdiend...
 
Nou Tom, ik zeg absoluut een sticker verdiend! :)! Ziet er echt super heerlijk uit, ik hoop dat het bij mij ooit ook zo gaat lukken. Grt. Q-Paul
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Koetje.
En welkom bij de Big 3.
 
Gefeliciteerd met je stickertje...
 
Welkom bij de Brisket boys Tom! Mooie run jongen, ziet er goed uit. Mooi ringetje ook. Kijken of we 'm volgende week bij Leo ook zo lekker mals kunnen krijgen. Vorig weekend hebben we 'm op iets hogere temperatuur gegaard (ca 120) maar dan gaat het te hard. 100 tot 105 is beter. Zo'n apparaat heeft toch wel 12 uurtjes nodig om goed mals te worden.
Waar had je deze brisket vandaan?
 
El Fumarole zei:
Welkom bij de Brisket boys Tom! Mooie run jongen, ziet er goed uit. Mooi ringetje ook. Kijken of we 'm volgende week bij Leo ook zo lekker mals kunnen krijgen. Vorig weekend hebben we 'm op iets hogere temperatuur gegaard (ca 120) maar dan gaat het te hard. 100 tot 105 is beter. Zo'n apparaat heeft toch wel 12 uurtjes nodig om goed mals te worden.
Waar had je deze brisket vandaan?

Thanx Jeroen...
Wbt de temperatuur, die heb ik onder de 110 weten te houden... Ik dacht dat het beter zou zijn om onder de 107gr te gaan zitten dan erboven. Dat was aardig gelukt.
Dan zie je dat zo'n BBQ Guru van Dominique toch wel makkelijk is voor dit stuk vlees, die kan de temp precies op 107gr houden... Maar ja, daar zit ook wel een flink prijskaartje aan...

Ik had deze Brisket bij Beef&Steak besteld. (Point van 3 kg)

Ik ben van plan om mijn volgende bestelling eens via BBqQuality te doen, heb jij daar goede ervaringen mee?
Deze is een stuk goedkoper als B&S.

Volgende week gaat wel goed komen :D
 
Tom Hendriks zei:
El Fumarole zei:
Welkom bij de Brisket boys Tom! Mooie run jongen, ziet er goed uit. Mooi ringetje ook. Kijken of we 'm volgende week bij Leo ook zo lekker mals kunnen krijgen. Vorig weekend hebben we 'm op iets hogere temperatuur gegaard (ca 120) maar dan gaat het te hard. 100 tot 105 is beter. Zo'n apparaat heeft toch wel 12 uurtjes nodig om goed mals te worden.
Waar had je deze brisket vandaan?

Thanx Jeroen...
Wbt de temperatuur, die heb ik onder de 110 weten te houden... Ik dacht dat het beter zou zijn om onder de 107gr te gaan zitten dan erboven. Dat was aardig gelukt.
Dan zie je dat zo'n BBQ Guru van Dominique toch wel makkelijk is voor dit stuk vlees, die kan de temp precies op 107gr houden... Maar ja, daar zit ook wel een flink prijskaartje aan...

Ik had deze Brisket bij Beef&Steak besteld. (Point van 3 kg)

Ik ben van plan om mijn volgende bestelling eens via BBqQuality te doen, heb jij daar goede ervaringen mee?
Deze is een stuk goedkoper als B&S.

Volgende week gaat wel goed komen :D
Ik heb er nu twee bij BBQQuality weg en die bevielen mee prima. Dus daar ga ik 'm nu ook weer bestellen.
 
Mooi verslag, mooi rookring, mooi buigzaam en nu mooi 3 stickertjes. Welkom bij de BIG 3
 
Hij is mooi hoor. Zit al re watertanden voor volgende week
 
Zo'n mooi bordje ook, ik moest er gewoon n?g een keer naar kijken!
 
Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties... Top!
 
Welkom bij de grote 3 Tom. Mooie run.
 
Terug
Bovenaan Onderaan