BasBQ
Beef en Steak

1e poging Spareribs

Tomvko

Tondelzoeker
Berichten
4
Dag allen,

Ik wil graag mijn 1e poging voor lekkere ribs delen. Na veel research en oefening om de BBQ netjes op temperatuur te houden ben ik vandaag aan de slag gegaan.
De BBQ is een Weber Master Touch Premium, waarbij ik de deflectorplate heb gebruikt. Pracht ding!

Eerst de vliezen verwijderd, daarna een lekkere rub erover!

Ik heb gekozen voor de 3, 2, 1 methode, dus heb de ribs eerst 3 uur op ~100 graden op de BBQ laten liggen.

Daarna de ribs eraf gehaald en in slagers papier gewikkeld met wat boter en cola.
Ook weer lekker 2 uur op de bbq op ~100 graden.

Daarna een lekkere BBQ saus eroverheen en nog een uurtje laten doorsudderen.

En het resultaat:

Ik was zeer tevreden, maar de kids en vrouw ook! Dat laatste is bijna nog belangrijker dan dat ik zelf tevreden ben ;).
Het vlees was met de hand van de botjes te trekken, heerlijk! Ook niet te zacht dat het vlees van je botjes valt, gewoon prima!

Dit was me nooit gelukt zonder alle informatie die ik hier op het forum gevonden heb, over minion methodes en stabiele temperaturen tot informatie over fijne thermometers. Dank jullie allen!
 
Fantastisch resultaat Tom, dit belooft wat voor de toekomst.
 
Heerlijk Tom. Heerlijk rookrandje op je ribbels. Vrouw en kids blij, Tom blij. Top!
 
Zier et inderdaad uit alsof ze nog een lekkere bite hebben.
Nice!
 
Zo Tom! Mooie ribben en een mooie Q ook! Mooi dat ze het thuis ook prima vonden. Ik hoop ook nog eens wat velletjes papier te kunnen bemachten.
Ik ben benieuwd naar je toekomstige berichten van die Master touch premium
 
Heerlijke ribben. 😉
 
Dat zien er smakelijke ribben uit, lang niet mis voor een 1e poging.
 
Mooie ribs! Maar één ding snap ik niet. Je hebt veel research gedaan maar bereidt ze op 100°C. Waarom niet tussen de 107-121°C wat de barbecuetemperatuur is? Het is verder niet fout of zo, vraag me alleen af hoe je bij 100°C uitkomt.
 
Mooie ribs! Maar één ding snap ik niet. Je hebt veel research gedaan maar bereidt ze op 100°C. Waarom niet tussen de 107-121°C wat de barbecuetemperatuur is? Het is verder niet fout of zo, vraag me alleen af hoe je bij 100°C uitkomt.
Om 1 of andere reden deed ik dat in het begin ook. Ook geen idee waar ik dat vandaan had. Mss uit het boek Hete Kolen, maar zou ik dan terug moeten lezen om te zien of het dat was. Maar de omrekening is idd 107° waar ik me nu wel meestal aan hou.
 
Ik heb butcherpaper nog maar 1 x gebruikt voor short ribs en doe spareribs altijd in folie.

Is er een groot verschil tussen beiden?
 
Mooie ribs! Maar één ding snap ik niet. Je hebt veel research gedaan maar bereidt ze op 100°C. Waarom niet tussen de 107-121°C wat de barbecuetemperatuur is? Het is verder niet fout of zo, vraag me alleen af hoe je bij 100°C uitkomt.
De research zat hem vooral in het regelen van de temperatuur op de bbq, het inlezen op de minion methode, etc.
De 100 graden kwam uit het recept dat ik uit mijn Weber boek geplukt had. Van de 107-121 graden wist ik niet af, maar dat neem ik mee voor de volgende sessie! Dankjewel.
 
In de VS waar al dit soort recepten vandaan komen zitten ze tussen de 225 en 250 Fahrenheit. Dat is 107-121°C.
 
Zien er heerlijk uit!
 
Mooie run rubs. Nu weet je hoe ze horen te smaken. Fijne rookring ook. Jullie hebben goed gegeten.
 
Mooi werk man.... Tevreden vrouw en kids. Wat wil een bbq man nog meer, behalve nog meer lekkere ribbies maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan