Zo,
Eerste post buiten voorstel.
Na paar post te lezen, de kriebels gekregen en besloten eens een poging te doen.
Hoe anders dan in mijn ogen lekker simpel ontbijtspek.
Dus bij de Sligro kilo ofzo buikspek gehaald.
Thuis 75gr fleur de sel + 50gr bruine suiker + 5gr kruidwerk.
Gisteren geschoond. Goed ingesmeerd met mengsel.
Vervolgens nog wat extra erover en gevaccumeerd de koeling in..( zie nu 5graden) zojuist naar 2 gezet.
Vandaag zat er aardig wat vocht in de zak, als noobie ( met kleinste niet zo te vreden op de achtergrond) denk ik weg met dat vocht. Hup eruit droog en opnieuw de pekel erover. Opnieuw gevaccumeerd de koeling in.
Nu kom in online plots wat tegen over Botulisme en nu krab ik me wel even achter mijn oren.
Planning was dit morgen of overmorgen koud te roken en dan op gemakje op te bakken bij eitje of door de pasta.
Alleen nu begint de schrik licht te komen.
Hoge hoeveelheid zout aan te pas gekomen, en goed hygi?nisch gewerkt echter geen:
Speciaal pekelzout/nitriet of dergelijk zout toegevoegd.
Zit nu wederom minimale hoeveelheid vocht denk halve eetlepel in de vacu zak.
Ziet er niet vreemd uit. Geen rare geur opgevallen vannochtend. Houdbaarheid van de buikspek was de 30e vanuit de verpakking. Zie ik spoken?
Zoja, kan ik dit met een gerust hart serveren morgen/ overmorgen?
Zo nee, hoe heb ik hier zo faliekant de bal mis kunnen slaan en hoe voorkom ik dit in het vervolg?
Safe om koud te roken en vervolgens te bakken? Of beter warm roken?
Probeer foto?tje toe te voegen ( mits me dit lukt via telefoon)
Sorry voor de semi paniek post, maar weinig zin om straks dood van schoonmoeder op mijn geweten te hebben
.
Eerste post buiten voorstel.
Na paar post te lezen, de kriebels gekregen en besloten eens een poging te doen.
Hoe anders dan in mijn ogen lekker simpel ontbijtspek.
Dus bij de Sligro kilo ofzo buikspek gehaald.
Thuis 75gr fleur de sel + 50gr bruine suiker + 5gr kruidwerk.
Gisteren geschoond. Goed ingesmeerd met mengsel.
Vervolgens nog wat extra erover en gevaccumeerd de koeling in..( zie nu 5graden) zojuist naar 2 gezet.
Vandaag zat er aardig wat vocht in de zak, als noobie ( met kleinste niet zo te vreden op de achtergrond) denk ik weg met dat vocht. Hup eruit droog en opnieuw de pekel erover. Opnieuw gevaccumeerd de koeling in.
Nu kom in online plots wat tegen over Botulisme en nu krab ik me wel even achter mijn oren.
Planning was dit morgen of overmorgen koud te roken en dan op gemakje op te bakken bij eitje of door de pasta.
Alleen nu begint de schrik licht te komen.
Hoge hoeveelheid zout aan te pas gekomen, en goed hygi?nisch gewerkt echter geen:
Speciaal pekelzout/nitriet of dergelijk zout toegevoegd.
Zit nu wederom minimale hoeveelheid vocht denk halve eetlepel in de vacu zak.
Ziet er niet vreemd uit. Geen rare geur opgevallen vannochtend. Houdbaarheid van de buikspek was de 30e vanuit de verpakking. Zie ik spoken?
Zoja, kan ik dit met een gerust hart serveren morgen/ overmorgen?
Zo nee, hoe heb ik hier zo faliekant de bal mis kunnen slaan en hoe voorkom ik dit in het vervolg?
Safe om koud te roken en vervolgens te bakken? Of beter warm roken?
Probeer foto?tje toe te voegen ( mits me dit lukt via telefoon)
Sorry voor de semi paniek post, maar weinig zin om straks dood van schoonmoeder op mijn geweten te hebben