BasBQ
Beef en Steak

1e keer MOINK voor een feestje

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Altijd al een keer MOINK balls willen maken en afgelopen zaterdag was mijn schoonbroer jarig, die zelf ook wel van een bbqtje houd.
Aangezien het recept van Noskos aangaf dat hij er ongeveer 30 ballen van had gedraaid met 750 gram gehakt ging ik voor 1kg.
Het originele recept heb ik dus een beetje aangepast;

Ingredi?nten:
voor de balletjes:
950 gram rundergehakt
zakje geraspte Parmezaanse kaas (40 gram) kon ik niet zo snel vinden, dus werd het ongeraspte, 100 gram.
1 losgeklopt ei
60 gram gekruid paneermeel
2 eetlepels knoflookpoeder gebruikt ipv verse knoflook; ivm tijdsgebrek
1 theelepel zeezout
1 theelepel versgemalen zwarte peper
160 ml melk
2 theelepels gedroogde oregano
4 theelepels gedroogde peterselie
3 pakjes "Zandbergen" ontbijtspek (gerookt!), 150gr/?1,49 bij Jumbo.

Barbecue rub (Bad Byrons But Rub gebruikt)
Barbecuesaus (je eigen favoriet, of Larry's recept hieronder)
Coctailprikkertjes

Bereidingsfoto's;

2016-06-18-18.jpg


2016-06-18-18.jpg




Dan kom je erachter dat je bent vergeten om de BBQ rub over de 44 reeds gedraaide balletjes te doen, dan maar over de spek heen...

2016-06-18-19.jpg


2016-06-18-20.jpg


2016-06-18-20.jpg




En dan is het afwachten....

2016-06-18-20.jpg




Doordat ik het rookhout (snippers) OP de bbq kolen had gegooid, onstonden er vlammen. Hierdoor liep de temperatuur op naar 150 graden en waren de balletjes in 45 minuten klaar (73 graden). Snel alle schuiven dichtgezet om vervolgens te lakken met bbq saus (gelakte MOINKS na 15 minuten van de bbq gehaald om geen droge ballen te krijgen).

Dit was het resultaat.

2016-06-18-21.jpg



Ze vonden het allemaal erg lekker en op, ruim voordat het feest voorbij was!

Volgende keer:
- Minder gehakt zodat ik minder ballen heb
- Echte parmazaan (ipv ik denk te hebben gebruikt mozzarella)
- Iets anders verzinnen voor het rookhout, om te voorkomen dat de temperatuur naar 150 graden gaat
- Meer knoflookpoeder (of verse knoflook gebruiken)
- Aflakken met een zoete saus (bijv, appel) ipv een pittige saus; complementeerd de smaak van het bacon denk ik beter.
 
Lekker hoor
 
Ziet er lekker uit. Ik doe het rookhout ook wel in aluminiumfolie en daarin prik ik dan gaten. Dat voorkomt de vlammen.
 
Pitboy Piet zei:
Ziet er lekker uit. Ik doe het rookhout ook wel in aluminiumfolie en daarin prik ik dan gaten. Dat voorkomt de vlammen.
Thanx, dat had ik gisteren bij een ander gerecht geprobeerd, maar de aluminiumfolie vloog in de fik....
 
Gilles zei:
Pitboy Piet zei:
Ziet er lekker uit. Ik doe het rookhout ook wel in aluminiumfolie en daarin prik ik dan gaten. Dat voorkomt de vlammen.
Thanx, dat had ik gisteren bij een ander gerecht geprobeerd, maar de aluminiumfolie vloog in de fik....
Oeps! Dat is niet de bedoeling. Heb nog nooit gehad dat het aluminium ging branden. Goed opgestookt die Q  :)
 
Blokjes rookhout ( bv Beuken haardhout in stukjes van 5x5 zagen )gebruiken en schuif goed dicht houden ( duimdikte open )
wordt de BGE echt niet te warm hoor
 
Die ballen zien er jammie uit!
 
Dat ziet er lekker uit
 
Lekker hoor!
 
Gilles zei:
Pitboy Piet zei:
Ziet er lekker uit. Ik doe het rookhout ook wel in aluminiumfolie en daarin prik ik dan gaten. Dat voorkomt de vlammen.
Thanx, dat had ik gisteren bij een ander gerecht geprobeerd, maar de aluminiumfolie vloog in de fik....


Probeer eens een rookbox.
Dat is een RVS bakje met deksel en gaatjes rondom die je op de kooltjes legt.
Is wat netter dan folie en gaat zeker niet in de fik.
 
heb je de ballen gelakt of gedompeld? Probeer de saus eens van frambozenjam, basamico azijn, knoflook en cayenne.... zoet/zuur met een klein pitje, na wat experimenteren gaat er nooit meer een andere saus op mijn ballen... Maar das persoonlijke smaak
 
roelduyss zei:
heb je de ballen gelakt of gedompeld? Probeer de saus eens van frambozenjam, basamico azijn, knoflook en cayenne.... zoet/zuur met een klein pitje, na wat experimenteren gaat er nooit meer een andere saus op mijn ballen... Maar das persoonlijke smaak

Roel Duyss    + 1                       
De originele sauce voor MOINK BALLS.  :) !
 
roelduyss zei:
heb je de ballen gelakt of gedompeld? Probeer de saus eens van frambozenjam, basamico azijn, knoflook en cayenne.... zoet/zuur met een klein pitje, na wat experimenteren gaat er nooit meer een andere saus op mijn ballen... Maar das persoonlijke smaak
Gelakt, maar ik had geen tijd om de frambozenjamsaus te maken.. volgende keer met het wagyu gehakt dan maar :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan