BasBQ
Beef en Steak

1e keer Low & Slow Spareribs

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
Eindelijk was het zover, mijn 1e keer low & slow spareribs maken.
Geen gedoe met voorkoken in water of voorgaren in de oven, gewoon "from scratch" op de BBQ
De ribs bij Beef & Steak besteld om voor kerst te maken. 4 racks in totaal; 1 om te "oefenen" en 3 voor tijdens de kerst (had redelijk wat bezoek)
Recept gebruikt van Smokey Goodness, en daarbij een beetje een mix gemaakt tussen de festival style ribs en de competition ribs.

Dag ervoor de voorbereidingen gedaan; Rub en saus:
20171223_204234_zpsbkw9ga9y.jpg


Tevens (als kerstpakket) een erg handige thermometer besteld, meet zowel kern als dome temperatuur in 1:
14.491.34_gourmet_check_2016_s_zps4elxgkv5.jpg


De try run was een week eerder, zelfde aanpak en een erg goed resultaat, hier een foto van het afgrillen na het lakken:
20171217_174758_zps8kttab00.jpg


De "grande finale" was dus eerste kerstdag. De ribs lagen de dag ervoor al geduldig te wachten in de koelkast, netjes voorzien van rub
Tevens nog even de welbekende ikea oplossing in huis gehaald:
0095091_PE233458_S5_zpsdahyoxp4.jpg


Al met al goed gegaan, maar ik heb de temperatuur niet zo goed onder controle weten te houden als bij de try run.
Omdat'ie tijdens de garing in folie wat hoog ging, heb ik de schuiven wat dichtgedraaid. Waarschijnlijk toch iets te veel, want het kwam niet meer heel hoog bij het afgrillen.
Al met al toch goed gelukt, maar met 3 racks (a 1250 gr elk) er op mag het volgende keer iets langer, ze vielen niet zo van het bot af als bij de try-run.

In ieder geval weer een hoop geleerd, waaronder het feit dat geduld niet mijn sterkste kant is  :D
We hebben evengoed heerlijk gegeten!

20171225_185249_zpsbhi5jfle.jpg
 
Ziet er fantastisch uit!

Het vlees moet niet van de ribben afvallen, dan zijn ze te gaar.
 
Looking good!!!

Weet wel dat je vanaf nu nooit meer spareribs kunt bestellen in 99% van de restaurants, verpest voor het leven...
 
Ziet er goed uit.
Vergeet niet de plastic dopjes van het rekje af te halen. :D
 
Sja, restaurant zal altijd anders zijn inderdaad, maar daar bestelde ik ze toch al nooit.

V.w.b. de dopjes: Zijn de meningen over verdeeld, maar ik heb ze er maar af gelaten. Ook de helft van de spijlen eraf gelaten, want ik had nogal dik bevleesde ribben.

In ieder geval voor herhaling vatbaar!
 
Lekker hoor
 
Jammer dat de foto's van photobucket niet te zien zijn....
 
Ren? zei:
Jammer dat de foto's van photobucket niet te zien zijn....
Hier zijn alle fotos prima te zien (op de tapatalk app weliswaar)
 
SilverFox zei:
Ren? zei:
Jammer dat de foto's van photobucket niet te zien zijn....
Hier zijn alle fotos prima te zien (op de tapatalk app weliswaar)
Op de PC zie ik alleen de Photobucket placeholder.
In mijn Tapatalk app (android) trouwens ook
 
Helaas ik zie de foto's ook niet op mijn iPad  :(

update op de PC zie ik de foto's wel  :-/
 
Zien er heerlijk uit en met zo'n mooi eindresultaat leer je vanzelf geduldiger te worden.

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Jammer dat de foto's zo vaak mis gaan. Komt er geen lokale upload functionaliteit? Schijfruimte is anno 2018 volgens mij toch niet zo'n probleem meer?
 
Bobvt78 zei:
Jammer dat de foto's zo vaak mis gaan. Komt er geen lokale upload functionaliteit? Schijfruimte is anno 2018 volgens mij toch niet zo'n probleem meer?


Ik heb geen problemen met plaatsen en bekijken van m'n foto's, maak gebruik van IMGUR op de p.c.
 
Ziet er goed uit!
 
Ik gebruik tegenwoordig postimage voor de foto's
 
Hans zei:
Bobvt78 zei:
Jammer dat de foto's zo vaak mis gaan. Komt er geen lokale upload functionaliteit? Schijfruimte is anno 2018 volgens mij toch niet zo'n probleem meer?


Ik heb geen problemen met plaatsen en bekijken van m'n foto's, maak gebruik van IMGUR op de p.c.
+1
 
Terug
Bovenaan Onderaan