BasBQ
Beef en Steak

1e keer buikspek. Na 1.5 uur al 62 graden...

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Afgelopen week begonnen met 1kg buikspek voor te bereiden. Eerst pekel gemaakt en na 24 uur het gezeefd en het buikspek erin gelegd. Nu 24 uur later ligt het buikspek ongeveer 1.5 uur op de BGE; aangemaakt met 1 hotspot recht onder deflector en hout eromheen.

Temp ligt van de BGE ligt rond de 114 graden met heatermeter en de grafiek ziet er mooi uit. Toch is mijn buikspek al 65 graden (startte bij 2 graden) terwijl hij gaar is met 70 graden volgens het recept. Hetzelfde recept geeft aan dat het roken 5 uur duurt en andere recepten met dezelfde temp van de kamado zeggen zelfs 8 uur.

Moet ik die 70 graden loslaten en de tijd van 5 uur aanhouden? Zo ja, wat is de max temp van het buikspek om het nog lekker te houden?
 
Dat gaat wel erg snel. Dat lukt mij zelfs niet op een WSM. Is je kernthermometer wel ok??
 
Ja ik zal hem zo eens nameten met een losse meter. De probe iets verplaatst en toen zakte de temp 5 graden.

Edit: na meting met thermapen kwam ik uit op 61.2 graden; ongeveer 1.5 graden lager ten opzichte van de HM.
 
Terug
Bovenaan Onderaan