BasBQ
Beef en Steak

1e keer brisket(stickertje?)

 
 

Rintintin

Kooltjesharker
Berichten
110
Hallo allemaal,na een heeeeeeele lange tijd maar weer eens wat posten. In de vakantie samen met jongste broertje onze eerste brisket geprobeerd. Geïnjecteerd en we kunnen beginnen. Alleeen kregen we op een gegeven moment de temperatuur van de bastard niet meer omlaag,bleef steken rond de 150 graden. Misschien heeft iemand daar tips over? Ikzelf dacht dat het kwam doordat we 2 wikkels gebruikt hadden. Resultaat was uiteindelijk een ietwat droge brisket. Jammer,maar reden genoeg om nog eens te proberen.😄

20220818_102549.jpg


20220820_135030.jpg


IMG-20220820-WA0012.jpg


IMG-20220820-WA0013.jpg


20220820_183647.jpg
 
Hij ziet er wel goed uit. Zelf nog geen ervaring met de brisket. Geloof wel dat je voor de sticker ook nog burnt ends erbij moest hebben, gemaakt van de point. Maar ben niet heel zeker.

Wel vreemd dat de temperatuur niet omlaag ging, want als je pitst, zou dat toch moeten. Zulke lange sessies doe ik met 1 wokkel.
 
Voor een sticer moet je een whole packer maken idd.

Je Bastard ziet er nog heel wit uit. Heb je al andere sessies low & slow gedaan? En lukte het toen wel om gedurende lange tijd de temperatuur laag te houden? En waarmee meet je de temperatuur van de barbecue?
 
Deze bastard is van mijn broertje,ik heb inderdaad wel meer low en slow gedaan. Pulled pork,short ribs met wisselende successen. De laatste keer bij mijn bastard heb ik de temperatuur lange tijd stabiel gehad,ik gebruikte toen maar 1 wokkel en daarom dacht ik dus dat het daar aan lag. Temperatuur is gemeten op het rooster boven de platesetter met een bluetooth thermometer.
 
Ik maak mijn bastard altijd met 1 wokkel aan, ongeacht of ik low&slow of een pizzasessie doe. Niet de hoeveelheid wokkels of de hoeveelheid kolen bepaalt je temperatuur in een kamado, maar de hoeveelheid zuurstof die je toevoegt. Dus waarschijnlijk heb je gewoon je schuiven te ver open gehad.. eenmaal op temperatuur duurt het echt heel lang voordat de temp gaat zakken na het knijpen van ie schuiven.

Vorige week had ik eerst Zeeuws spek op 150 gemaakt, en daarna ribben. De ribben wilde ik op 120-130 graden doen, maar het duurde ruim 1.5u voordat hij 20 graden gezakt was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Als je bij het laden van de kamado met ribben de onderste schuif even dicht zet en vlot handelt, dan koelt je bbq netjes en vlot terug door die nieuwe hoeveelheid koud vlees. Zonde om daar met een lege kamado lang op te wachten.
 
Vorige week had ik eerst Zeeuws spek op 150 gemaakt, en daarna ribben. De ribben wilde ik op 120-130 graden doen, maar het duurde ruim 1.5u voordat hij 20 graden gezakt was.
Vandaar dat ik voorstander ben van meer BBQ's ipv 1 grote :D
Maar de ribben zullen wel gesmaakt hebben.
 
Als je nog over heb kan je het verwerken in andere gerechten
Gelukkig heb je de oplossing al, nog eens maken 😊
 
Vandaar dat ik voorstander ben van meer BBQ's ipv 1 grote :D
Maar de ribben zullen wel gesmaakt hebben.
Ja hoor, die waren prima gelukt! Je kan ze natuurlijk ook prima op hogere temperatuur maken, maar het was nog vroeg op de middag. Dus vandaar dat ik de tijd nam om hem af te laten koelen.
 
Als je bij het laden van de kamado met ribben de onderste schuif even dicht zet en vlot handelt, dan koelt je bbq netjes en vlot terug door die nieuwe hoeveelheid koud vlees. Zonde om daar met een lege kamado lang op te wachten.
Goeie tip!
Ik heb ook wel eens gehoord om gewoon een baksteen er in te leggen. Had ik ook kunnen doen... maar zoals ik hierboven zei, het was vroeg op de middag, dus ik had alle tijd om het rustig aan te doen.
 
Altijd jammer als je resultaat niet zo als gewenst was. De temperatuur hoeft niet perse nadelig te zijn, ze doen brisket ook wel eens hot and fast.
Wat voor brisket had je gebruikt? Europees rund, Amerikaans, grainfed?
 
Had je het vlees in de folie gedaan en ging toen de temp omhoog ? Dan kan het reflectie hitte zijn geweest. Gebeurt bij de PP bij mij ook
 
Altijd jammer als je resultaat niet zo als gewenst was. De temperatuur hoeft niet perse nadelig te zijn, ze doen brisket ook wel eens hot and fast.
Wat voor brisket had je gebruikt? Europees rund, Amerikaans, grainfed?
Het was een grainfed uit Uruguay,zou dat ook verschil maken dan?
 
Had je het vlees in de folie gedaan en ging toen de temp omhoog ? Dan kan het reflectie hitte zijn geweest. Gebeurt bij de PP bij mij ook
Vlees idd in de folie gedaan,maar de temperatuur was al aan de hoge kant voordat het vlees in de folie ging 🤷🏻
 
Ik maak mijn bastard altijd met 1 wokkel aan, ongeacht of ik low&slow of een pizzasessie doe. Niet de hoeveelheid wokkels of de hoeveelheid kolen bepaalt je temperatuur in een kamado, maar de hoeveelheid zuurstof die je toevoegt. Dus waarschijnlijk heb je gewoon je schuiven te ver open gehad.. eenmaal op temperatuur duurt het echt heel lang voordat de temp gaat zakken na het knijpen van ie schuiven.

Vorige week had ik eerst Zeeuws spek op 150 gemaakt, en daarna ribben. De ribben wilde ik op 120-130 graden doen, maar het duurde ruim 1.5u voordat hij 20 graden gezakt was.
Ik doe tegenwoordig de schuiven helemaal dicht als ik wil dat de tempratuur zakt. Dit duurt nog steeds vrij lang, maar veel beter dan bv de schuif naar de gewenste tempratuur.. En natuurlijk op tijd weer open zetten :)
 
Ik doe tegenwoordig de schuiven helemaal dicht als ik wil dat de tempratuur zakt. Dit duurt nog steeds vrij lang, maar veel beter dan bv de schuif naar de gewenste tempratuur.. En natuurlijk op tijd weer open zetten :)

Op zich logisch dat het dan sneller gaat, maar hoe lang zet je alles dan dicht zonder dat het vuur uit gaat?
Of steek je hem gewoon opnieuw aan als hij op de gewenste temp is?
 
Ik doe tegenwoordig de schuiven helemaal dicht als ik wil dat de tempratuur zakt. Dit duurt nog steeds vrij lang, maar veel beter dan bv de schuif naar de gewenste tempratuur.. En natuurlijk op tijd weer open zetten :)
Dat doe ik liever niet.
De Summit is dan vrij snel uit.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Goeie tip!
Ik heb ook wel eens gehoord om gewoon een baksteen er in te leggen. Had ik ook kunnen doen... maar zoals ik hierboven zei, het was vroeg op de middag, dus ik had alle tijd om het rustig aan te doen.
Baksteen erin leggen neemt een flinke hoeveelheid warmte weg. Had mijn Bastard ook te lang met rust gelaten met de schuiven net iets te ver open. Resultaat: 170 waar ik 120 wilde hebben. 2 van die vuurstenen erin gelegd (rustig op het rooster) en de schuiven dicht. Binnen 20 minuutjes zat ik terug op 120. Toen die temp was bereikt de stenen met goeie handschoenen er af gehaald en de schuiven nog heel even dichtgelaten terwijl ik het vlees er op legde.
Daarna schuiven goed ingesteld.
 
Op zich logisch dat het dan sneller gaat, maar hoe lang zet je alles dan dicht zonder dat het vuur uit gaat?
Of steek je hem gewoon opnieuw aan als hij op de gewenste temp is?
Zelf kijk ik gewoon naar de tempratuur die de bbq aangeeft, tot de gewenste tempratuur.. Nog nooit opnieuw hoeven aansteken. Ik weet niet wat er gebeurd als je bv onder de 100 graden komt.. maar terugkoelen van 200+ naar bv 120 gaat zonder problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan