Na alle verhalen, en ervaringen m.b.t Charcuterie, kan ik het gekriebel niet meer tegenhouden, en ben ik vanmiddag bij de Makro een stuk buikspek wezen halen.
Het is de bedoeling om een pancetta te gaan maken.
Het buikspek gehalveerd, en getrimd, en het andere deel ingevroren. (voor hopelijk nog iets lekkers, als de eerste suc6vol mocht zijn)
Cure gemaakt, en vervolgens het buikspek mee gemasseerd.
Gevacumeerd, en in de koelkast voor een week. (wel iedere dag omkeren)
Deel 1 is iig gebeurd, en nu ff afwachten.
Het enige waar ik een beetje onzeker over ben, is het ophangen/ neerleggen, na de eerste week. (voor minimaal 2 weken, maar ik hoop dat ik het vol kan houden, en hier wat langer over kan doen)
Het zou tot max 15 gr C op een donkere plaats moeten rijpen, echter lees je ook veel, dat met het in de hoek van de keuken ophangt, op een zolder, en ik heb het zelfs in een winkel boven een balie zien hangen (voor 1 jaar :-O )
Maar je maakt mij niet wijs dat het op die plaatsen 15 gr C of kouder is.
De schuur is geen optie, omdat dit te vochtig is.
Iemand advies/ suggesties ?
Mac
Het is de bedoeling om een pancetta te gaan maken.

Het buikspek gehalveerd, en getrimd, en het andere deel ingevroren. (voor hopelijk nog iets lekkers, als de eerste suc6vol mocht zijn)

Cure gemaakt, en vervolgens het buikspek mee gemasseerd.

Gevacumeerd, en in de koelkast voor een week. (wel iedere dag omkeren)

Deel 1 is iig gebeurd, en nu ff afwachten.
Het enige waar ik een beetje onzeker over ben, is het ophangen/ neerleggen, na de eerste week. (voor minimaal 2 weken, maar ik hoop dat ik het vol kan houden, en hier wat langer over kan doen)
Het zou tot max 15 gr C op een donkere plaats moeten rijpen, echter lees je ook veel, dat met het in de hoek van de keuken ophangt, op een zolder, en ik heb het zelfs in een winkel boven een balie zien hangen (voor 1 jaar :-O )
Maar je maakt mij niet wijs dat het op die plaatsen 15 gr C of kouder is.
De schuur is geen optie, omdat dit te vochtig is.
Iemand advies/ suggesties ?
Mac