BasBQ
Beef en Steak

1e Brisket

 
 

martijnvanhooff

Sprokkelaar
Berichten
41
Vandaag komt een groep vrienden bij me eten en was het eindelijk tijd voor een Brisketje!
Het is maar een klein groepje, het is de eerste keer dus was niet van plan een bonk erop te gooien van 5 kilo.

Bij de Sligro vond ik een heel mooi stuk van 2 kilo.
Samen met het boek "Barbecue Sauces Rubs and Marinades" van Steven Raichlen ben ik aan de slag gegaan.
8MC5LySl.jpg


Om 09.00 ging de wekker en ben ik begonnen met een kopje koffie en alles klaargezet.

Mijn vrouw is niet echt van het vet, dus ik heb er meer afgesneden dan ik eigenlijk wou MAAR ik heb het uiteraard niet weggegooid. Ik bewaar dit altijd en stop dit in een pannetje, het druipvet gebruik ik om het af en toe "nat te maken" en het losse vet eet ik vaak op, ook deze stukjes heb ik in de rub gezet (zie verder).
USOo1HGl.jpg




Ik ben gestart met de injector, dit was een sausje van zoutarme runderbouillon, beetje bier (ik heb palm gekozen, een wat zoetere amber), boter en wat worchestersaus (pg. 127 "Beer-Butter Injector Sauce").
iU2MJn4l.jpg

78OEwvFl.jpg


Toen de injector nog moest koken heb ik ondertussen de kolen aangezwengeld.


De Rub had ik gister al gemaakt, dit was een mengsel van donkere bruine suiker, versgemalen espresso bonen (van mijn vakantie uit Colombia had ik nog prachtige bonen), gemalen zwarte peper, gegranuleerde knoflook, kaneel, komijn en cayenne peper (pg 28. "Fette Sau's Coffee Rub").
TRtH8cZl.jpg



Het was tijd om in te smeren!!
rSfdrJFl.jpg

YeYl8nPl.jpg


om 11.25 ging hij er op, hij was toen 115?C (oja ik had er kleine natte stukjes appelhout tussengegooid).
MJ8iH1Dl.jpg


Binnen een uur zag ik de temperatuur van het vlees omhoog vliegen!! Dus ik schrok nogal. Ik heb alle schuiven, kogelkraan en schoorsteen dichtgegooid.
Ook te temperatuur heb ik teruggedraaid even naar 95?C omdat ik niet wil dat hij gaat overshooten.

Helaas heeft hij dat wel even gedaan, en is hij nu 69.5?C maar wel weer dalende.

Als hij 64-65?C is durf ik hem wel weer op 100?C te zetten en in de gaten houden wat hij doet, zakt hij te veel ga ik terug naar 120?C.
gAUFSRkl.png


I'll Keep You Updated!!
 
Ziet er lekker donker uit inderdaad, heb je die smoker nou gewoon zelf gemaakt van een vat?  B-) B-)
 
Hij blijft lekker hangen, we willen om 19.30 eten.
Gaan we het halen? Moet hem nog inpakken, tot hij 93 graden haalt en dan 1 uurtje rusten.

Kan eventueel de temp omhoog zetten, pit staat nu op 100?C

f2fK9qBl.png
 
Ik snap niet dat je zo laag zit het is barbecue, geen warm roken Tussen de 107 en 121? is de temperatuur voor low & slow.
 
noskos zei:
Ik snap niet dat je zo laag zit het is barbecue, geen warm roken Tussen de 107 en 121? is de temperatuur voor low & slow.

Was omdat hij binnen een uur al omhoog vloog en wou niet boven de 65 uitkomen terwijl ik nog moest lunchen. Nu durf ik hem weer wat laten stijgen, zal hem op 107?C zetten ;)!
 
Waarom zo bezorgd over de temperatuurstijging, volgens mij voor niks nodig, als hij te vroeg klaar is gewoon warmhouden in alu folie en handdoeken in een koelbox, beter dat dan gaar kijken.
 
Klein stukje brisket zal inderdaad omhoog schieten, grote ook, totdat hij bij de zone komt.
De temperatuur verlagen daarvoor is niet nodig. En je kunt hem makkelijker een aantal uur warm houden als je eerder klaar bent dan hem sneller gaar proberen te krijgen als je in tijdnood komt.

En heb je hem met warme injectievloeistof ingespoten?
 
Brecht zei:
Waarom zo bezorgd over de temperatuurstijging, volgens mij voor niks nodig, als hij te vroeg klaar is gewoon warmhouden in alu folie en handdoeken in een koelbox, beter dat dan gaar kijken.

noskos zei:
Klein stukje brisket zal inderdaad omhoog schieten, grote ook, totdat hij bij de zone komt.
De temperatuur verlagen daarvoor is niet nodig. En je kunt hem makkelijker een aantal uur warm houden als je eerder klaar bent dan hem sneller gaar proberen te krijgen als je in tijdnood komt.

En heb je hem met warme injectievloeistof ingespoten?


Ik ben wat gaan zoeken op het net en kwam twee verschillende inpaktijden in, 65?C en in mijn boek 77?C. Ik heb de temperatuur gelijk na het bericht van noskos omhoog gezet naar de 120?C en heb gewacht tot ik er een beetje tusseninzat nml 72?C. Toen heb ik hem van het vuur gehaald en ingepakt en terug gelegd, hij lag er al heerlijk bij!! We moesten nog even ergens op bezoek, ofja biertje op terras waar ik geen nee tegen zeg!


UnuuJcil.jpg


Toen ik zag op mijn heatermeter dat hij 89 graden was ben ik naar huis gefietst om de laatste graden in de gaten te houden.
Ik heb overal het advies gevonden om hem te laten rusten in een koelbox en daar had ik een "probleem" want die heb ik geen (nu heeft mijn verjaardagslijstje weer een cadeauwens erbij). Mijn oplossing was de oven laag te houden (40?C).

Ik heb hem er bij 93?C graden afgehaald en ook de potjes "vet" naar de keuken gebracht. Daar heb ik het aluminiumfolie losgehaald, een stukje geproefd (fantastisch!) en de stukken vet erop gelegd (dit ziet er niet echt smakelijk uit op de foto zie ik nu haha). Dit heb ik ingepakt in 2 lagen aluminiumfolie en in de oven gelegd voor een uur/anderhalf uur.
PE9rKQQl.jpg


Ondertussen een schaaltje apple baked beans met bacon en whiskey op de smoker gelegd.
Toen het bezoek er was was alles klaar voor eten. Vet eraf gehaald en apart gezet voor de liefhebbers (gelijk op).
0NZyNvBl.jpg

jADhnKnl.jpg

Zoals op de foto's te zien was er geen enkel teken van droogheid, een mooi roze rookrandje (minder dan verwacht had maar niet getreurd).
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar hij was echt fantastisch, super mals, heerlijk van smaak!!
G3oX5jLl.jpg


Leerpuntjes:
- Meer vet laten zitten (vrouw is overgehaald)
- Groter stuk, het was te snel op
- Minder bang zijn voor de temperatuur  ;)
- Koelbox kopen/krijgen

Oja, 2e hapje:
zFp5vXhl.jpg

https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/sate-lilit-ayam/
was super lekker, en ontzettend eenvoudig!

En toetje, ik had niet alles gelezen (eigenlijk alleen foto's gekeken) dus zag eigenlijk pas tijdens het klaarmaken dat het een herfstcake was :D :D.
Dit was ook echt een topper (geen foto).
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15657.0

Nu, lig ik op de bank met een kater (zo gaan die bbq's met mijn vrienden altijd) :-$ :-?
 
Die ziet er mooi uit. Hmm die heeft vast goed gesmaakt. Dat had mij ook wel gesmaakt.  ;)
 
Mooie eerste brisket. De rest zal ook wel gesmaakt hebben.
 
Heel mooi, altijd weer een feestje als het lukt, zeker voor de eerste keer.
Gefeliciteerd met je koei  <:p
 
Mooie Brisket, en gefeliciteerd met je Koei.
Volgende keer niet meer over de oven beginnen, worden we wat wantrouwend en zenuwachtig van  ;)
Maar je hebt dat niet BBQ ding gebruikt als warmhoudkast, gelukkig.
 
Ewald zei:
Mooie Brisket, en gefeliciteerd met je Koei.
Volgende keer niet meer over de oven beginnen, worden we wat wantrouwend en zenuwachtig van  ;)
Maar je hebt dat niet BBQ ding gebruikt als warmhoudkast, gelukkig.

Haha gelijk heb je!! Het was een gebrek aan beter oplossing. Ik denk dat die koelbox er eerder komt dan mijn verjaardag (oktober). Bedankt voor de koei!!!!!
 
Gefeliciteerd met je koe.
Ik moet er toch echt eens aan gaan geloven... Ziet er altijd lekker uit.
 
Gefeliciteerd met je koei <:p zo te zien was het een heerlijke brisket en die sateetjes zagen er ook goed uit :) alleen ben ik geen fan van kokos maar wil ze toch een keer proberen.
Ach en op de bank liggen met een kater doe ik zo vaak, soms wel met 2 katers :D en dan heb ik nog geeneens gedronken =)) (eigenlijk ex-katers, ze zijn naar de "ballenbak"geweest)

@ Bram, je moet het gewoon een keertje maken, brisket is zo lekker :x en zo verslavend :D
 
Ziet er prima uit, gefeliciteerd met je koe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan