BasBQ
Beef en Steak

1e Brisket (wagyu tough)

 
 
 
 

A3aan84

Pitmaster
Berichten
526
Goedemorgen,

Ik had voor vandaag een puntborst gepand van beefensteak. Deze had ik gister binnen willen hebben om deze voor te bereiden voor vandaag. Nou heb ik deze helaas te laat besteld :( en komt die vandaag binnen. Wat dan wel weer een geluk is is dat hem binnenkort nog een keer mag maken. Had voor vandaag wel al mensen uitgenodigd dus ben naar een lokale slager gelopen om te kijken of die wat voor me had. Hij had runderborst en daar kon hij wel een stuk voor me van afsnijden. Ik weet het niet zeker maar maar volgens mij zijn het de flat en de point aan elkaar. Moet vanavond maar kijken hoe dat uitpakt om dat die spieren redelijk haaks op elkaar staan.

Foto-FTGTA3EG-D.jpg


Omdat ik al meerdere keren had gelezen dat het wat droog kan uit vallen dacht ik waarom lardeer je het niet met rundervet. of nog beter Wagyu rundervet. Ik heb dat vet gekocht, iets verwarmd  in stroken gespoten met een spuitzak en in de vriezer gelegd.

Foto-3TC8WUTX-D.jpg


Het is toch wel lastig. Een lever larderen met spekvet is makkelijk. Dit niet, het vlees is harder dus moest de naald er met en tang doorheen trekken en het puntje aan bij het knijpertje van de naald krom buigen omdat deze het vet breekt.

Foto-KPYCWQJM-D.jpg


Tussen het vet heb ik hem ook nog eens ge?njecteerd met een runder fond en in gesmeerd met een slather die ik heb gemaakt van Nokos Basic BBQ Rub (die ik nog had staan) Met extra bruine basterd suiker, chipotle poeder, mosterd en worcestersaus.

Foto-LTYNEFCU-D.jpg


Ik had om 9 uur willen beginnen maar dat is zoals altijd wat later geworden. 9:20 om precies te zijn. Met wat eiken en beuken hout.

Foto-3QU8SLL3-D.jpg

Foto-W3BSX688-D.jpg
 

Om tien voor 2 de 71 graden bereikt en in gepakt terug gelegd. De kern temperatuur is terug gezakt naar 68 graden (denk dat de thermometer niet helemaal goed heeft gezeten de eerste keer) De bark was goed dus maakt niet veel uit denk.

Foto-QBQMSXES-D.jpg

Foto-TUN64Z6O-D.jpg


Het is allemaal vrij hard gegaan. Daarom moet hij in plaats van  1 uur 2 uur rusten in een koelbox met folie en theedoeken. Voor de liefhebber heb ik nog wat statistieken.

Foto-NKIEUAUG-D.jpg

Foto-F8F7X8MU-D.jpg


Het resultaat

Foto-64TGFJOX-D.jpg

Foto-WYZIV88F-D.jpg


Wat vonden wij ervan? Ten eerste was het nog goed warm na twee uur. De smaak was goed, licht pittig met een ferme rooksmaak . Helaas is het wagyu vet helemaal weg gesmolten zonder dat het iets van smaak of vet heeft achter gelaten. Een ervaring rijker een illusie armer. Het linker stuk, waar je ziet dat die boven liggende spier dwars ligt was erg mals doordat daar ook wat vet van het rund tussen zat. het rechter stukje was wat droger. Denk wel logisch omdat dit eigenlijk iets te lang heeft gehad in verhouding met het linker stuk. Was verder niet hinderlijk. De structuur was, naar ik gelezen heb, goed. Viel niet uit elkaar bij optillen maar was wel breekbaar.
Al met al toch wel een succes ook namens de andere 6 eters. Kwam neer op ongeveer anderhalve plak per persoon.

En zoals we hier normaal brisket/(klapstuk) eten tijdens de week dat leiden is bevrijd(ontzet) van de Spanjaarden, door de Geuzen. Uiteraard met hutspot.

Foto-UU7YVQWG-D.jpg
 
Leuk project, benieuwd hoe dat met het larderen gaat. Kan goed het ei van Columbus zijn
 
spannend hoor, is altijd leuk een eerste keer van iets.
wens je veel succes met je sessie, blijf het volgen
 
Het klinkt in ieder geval al goed! Ben benieuwd.
Succes!
 
M'n nieuwe vriend is ook aan gekomen. Maar deze krijgt voorlopig een prominente plaats in de vriezer.
Foto-8QZAPGTY-D.jpg
 
Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken!
 
Ben erg benieuwd naar het resultaat van het larderen!! Ik volg!!
 
Ga dit zeker volgen! de aanpassing van de Smokey Joe is geweldig om te zien, lijkt wel een pan uit "grootmoeders tijd"!
 
Hij zit in de folie. Foto's bovenaan. @ Camiel ik had al een een filmpje gemaakt. Heb alleen het bord vervangen door een rond dienblad omdat het bord telkens brak na twee sessies (en het tuincentrum ze niet meer had) Mini mountain weber
 
Heel veel succes..
 
A3aan84 zei:
Hij zit in de folie. Foto's bovenaan. @ Camiel ik had al een een filmpje gemaakt. Heb alleen het bord vervangen door een rond dienblad omdat het bord telkens brak na twee sessies (en het tuincentrum ze niet meer had) Mini mountain weber

Mooi gemaakt! ik ga eens kijken of ik ook wat kan knutselen, lijkt me een top projectje voor de herfst/winter om samen met mijn zoon (BBQboy Lukas) van 11 te maken.

 
A3aan84, wat is de tussenstand???? Ziet er heel goed uit...
 
ziet er goed uit Kattuk
 
Dennis de tussenstand is: Alles op. zie boven aan. Jack bedankt!
 
Ziet er goed uit! Jammer dat je de eco's niet zelf komt halen vanavond, kan je gelijk wat op een schoteltje meenemen. Oh, alles op? Laat dan Dennis maar komen.

:D


Z.
 
Haha! Er ligt nog een stuk in de vriezer, volgende keer.
 
ik deel ze niet uit maar een koetje heb je wel verdiend vind ik!!
 
Gefeliciteerd met je koetje!!
 
Gefeliciteerd meet je koetje en welkom bij de grote Drie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan