Beef en Steak

1e Brisket poging

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mac
  • Startdatum Startdatum

Mac

Gerijpt
Zoals reeds eerder beloofd, komt het er nu dan eindelijk van om mijn eerste Brisket te maken.
Wilde het eigenlijk een aantal weken geleden al maken, maar een nachtdienst gooide toen roet in het eten. (vandaag ook bijna)
Ik had ook eigenlijk gisteren reeds willen injecteren, maar dat schijnt niet goed te kunnen met een nog bevroren brisket  ;)
Daarom vanmorgen maar gedaan.

8609454890_6c107c1912.jpg

Er zit toch wel meer vet aan als ik in eerste instantie dacht, moet ik wel zeggen.

8608345423_7940a1c6d0.jpg

Het is best ff een werkje om dat vet er zo af te halen, dat je nog het e.e.a. aan vlees overhoud. (oefening baart kunst zeggen ze wel eens, maar dat betekend dus dat ik nog wel een paar briskets mag maken  ;) )

8608343249_19b92d45c7.jpg

We gaan voor injecteren, en inpakken (daar hoor ik iig goede verhalen over, en anders vrees ik voor een droge lap, aangezien dit een lastig stukje vlees is om goed te kunnen maken)

8609446962_0279e03437.jpg

Voor de goede orde, bovenstaande foto is van de onderkant (aan de bovenkant laat ik nog een klein beetje vet zitten)

In de rub, en inmiddels het het grote groene ei beland (het is toch immers Pasen  :) )
(Moest traditioneel natuurlijk eerst ff zoeken naar het ei, maar heb haar in de schuur gevonden, verstopt onder haar groene hoes.)
Wat later begonnen als gepland (dit ivm het licht t.b.v. foto's voor mijn blog, wel raar, want gisterenochtend leek het wel een uurtje of zo eerder licht te zijn  ::) )

08:30 uur lag ze op het ei, en inmiddels een kleine 2 uurtjes verder zit ze al aan de 64 gr (bij een dome van zo'n 110 - 115 gr)
Wordt dus vervolgd

ik ga je volgen! benieuwd naar het resultaat! veel plezier en succes!

Hi Mac, dit gaan we uiteraard volgen  ;)
Suc6!!

P.S. waarmee heb je geinjecteerd? Zie ik bouillon op de foto?

Geert, jij hebt scherpe ogen hoor  :) ik heb idd boullion gebruikt in het injectaat (is dit eigenlijk wel een woord ?)
ik heb het e.e.a. bekeken op http://howtobbqright.com/cookingbrisket.html

Uiteindelijk heb ik in het injectaat boullion, Wochestershire sauce, ketjep, en een klein beetje rub gedaan.

Mac

Succes!!

Ik zou de vetkant onderop leggen, als een soort hitteschild (ook al werk je indirect). ook blijft je bark dan mooier.

Succes

Frits, daar zijn de meningen over verdeeld (en eerlijk gezegd weet ik het uiteraard ook niet )
Aaron Franklin, doet het boven, en Miron Mixon doet het weer onder. (beide zijn wereld beroemd door hun BBQ resultaten)

De reden dat ik het boven heb gelaten, is dat ik denk, dat de plate setter van het ei (in combi met een druipbakje met wat water) voldoende bescherming zal bieden.
Maar zeker weten doe ik dat natuuurlijk niet.
Ik begon te twijfelen, toek ik gisteren zag dat RedFox het onder deed  ???
Ik ga waarschijnlijk de volgende x eens onder doen (heb ik meteen een soort van vergelijk)

Mac

Je bark vormt mooier op vlees dan op vet, dus als je voor een mooi resultaat, iets dat bij een wedstrijd belangrijk is dan hou je de mooie kant boven om te voorkomen dat er een patroon van je rooster in je vlees zit ;)

Aaron doet geen wedstrijden, Myron wel...

Noskos +1 .......de tekening van het rooster was bij mijn brisket aan de onderkant ook te zien, en door het vet ook minder regelmatige bark

onderkantbrisketbruin_zpsebd7a407.jpg

Laatst bewerkt:
succes Marcel  :)

om 08:30u is Marcel gestart, mogelijk krijgen we over een goed half uur weer een mooie foto?  ;)

Ha ha Geert, ik was ?m net aan het uploaden naar Flickr.

Foto tussenstandje na 3 uur was...

8608719005_89d42c2aed.jpg

Na 5 uur onderweg, zit ze inmiddels zo'n 3 uur rond de 64 (2 gr gedaald, want zat op 66 gr) gr, dit had ik niet meer verwacht, aangezien ik na 2 uur al op 63 gr zat (ik dacht dit wordt de snelste Brisket ooit  ??? )
Mmm begin nu al spijt te krijgen dat ik later ben begonnen (de tijd (lees licht) wat ik vanmorgen te kort kwam, gaat zich vanavond waarschijnlijk opbreken !)
We gaan het zien. (we zijn iig lekker bezig)

Mac

Het langste dat ik ooit in de zone heb gezeten was bij brisket!

Ik heb geen idee meer Structor.
Ze schiet na het inpakken inmiddels naar boven !
Zit nu op de 82?C (herstel 83?C)

We wachten rustig af 
Ff plaatjes uploaden, dan kan ik ze zo posten.

Mac

zo Marcel, dat krijgt al een kleurtje maar zal nog wel bruiner worden, heb je ook ingepakt? want anders zal het zeker bijna donker zijn als je klaar bent.
reactie op je foto wat later, we zijn net terug van een wandeling van 1,5 u door het dorp (Drunens Paasfestijn  ;)) en gaan ook weer over op de order van de Q!
later vanmiddag komen de kinderen en kleinkinderen weer....gezellig hoor, en natuurlijk hebben ze dan ook honger meegebracht :D

benieuwd hoe je verder gaat en naar het resultaat straks!

Terug
Bovenaan Onderaan