BasBQ
Beef en Steak

1e BCC op de Pro Q Frontier

T

Thor

Gast
Vorige week de PP gemaakt op mijn nieuwe 2e hands Pro Q Smoker, wat me een mooi knorretje heeft opgeleverd!  ;D

Nu meteen maar even doorpakken dan. Ik wilde toch al weer eens BCC maken en wilde dat dan ook wel eens op de smoker proberen. Op de OTS ging dat altijd prima, maar had nog geen idee hoe dat op de Pro Q zou gaan. Natuurlijk moet dat kunnen, want als je het internet even afstruint, vindt je er genoeg die het al eens gedaan hebben...

Gisteren 2 mooie dikke kippen gekocht bij de Jumbo. H?, zou die Butt Rub ook lekker zijn op kip? Geen idee, maar daar kom je maar op 1 manier achter. Dus het velletje hier en daar los gemaakt en een mooi dun laagje rub onderhuids in het kippenvlees gemasseerd. Niet te veel, want ik wil nog wel eens de sambal uit het potje snoepen, maar de rest van de family vindt het al gauw te pittig...

Vanmiddag om 15.30 de Pro Q opgestookt met een volle starter kokosbriketten met een flinke hand vol snippers van hickory en mesquite. en de kippetjes op hun bierstoeltjes op het onderste rooster.
Nieuwkoop_20121209_00069.jpg
Nieuwkoop_20121209_00070.jpg
Nieuwkoop_20121209_00071.jpg


Ondertussen op het gemakkie de kerstspulletje van zolder gehaald en de kerstboom vast opgetuigd. Tussendoor af en toe eens kijken en wat opvalt is dat ondanks de hoeveelheid briketten en dat alle luchtschuiven open staan, de temp in de rookkamer toch niet boven de 110C uit komt. Hmm...dan gaat het wel even duren met die kippetjes. Nog maar eens een starter gevuld (geen grote van Weber, maar zo'n kleine van de Aldi  ;) ) en erbij gekieperd. Uiteindelijk loopt de dome-temp op tot max 150C. Dat is helemaal geen verkeerde temperatuur om te smoken, maar ik had in m'n tijdschema toch rekening gehouden met een iets snellere bereidingstijd. De kids moeten tenslotte ook morgen weer naar school....  :-\

Affijn, de dames zaten er in elk geval lekker warmpjes bij
Nieuwkoop_20121209_00075.jpg


Om 18.00 begonnen de kids al aardig trek te krijgen en toch ook wel een beetje ongeduldig te worden. Maar de kippetjes waren nog niet op temperatuur (62C). Om 18.30 had de dikste van de 2 dames een kern van 69C, dus beloofde ik de kids dat we om 19.00 konden eten...

Dat hebben we ook gered. Om een paar minuten voor zeven hoorde ik tussen de slagregen en de gierende wind het piepje van de thermometer en ben ik als een gek naar buiten gerend om 30 seconden later tot het bot doorweekt met 2 kippetjes weer terug naar binnen te stuiteren. Door het barre weer heb ik helaas geen foto's van het moment dat ze van de smoker af kwamen en ik bedenk me nu dat ik zelfs niet eens meer een fotootje heb gemaakt hoe ze op tafel lagen (daar hebben ze dan ook niet lang gelegen  ;D )

Conclusie van deze sessie BCC op de Pro Q:
Ja, het kan! Heel goed zelfs! De kip smaakte heerlijk en was lekker sappig. Volgende keer zal ik alleen wel meer tijd inplannen. Of, bij een strakker tijdschema, gewoon de OTS gebruiken voor BCC (die verbruikt voor een soortgelijke sessie waarschijnlijk ook minder briketten...?).
Volgende keer wil ik weer kip maken op de Pro Q, maar dan zonder het bierblikje. Dat schijnt toch al vooral een "waste of good beer" te zijn!!  ;)
 
lekker hoor kippetjes! ben wel benieuwd naar het eindresultaat!
 
Toch een leuk resultaat.  De laatste keer dat ik de kip op de smoker bereidt heb was ik ongeveer 2,5 uur kwijt, maar volgens mij was het toen ook een niet zo'n groot exemplaar
Volgens mij heb ik zelfde thermometer maar is bij mij door de warmte de lijm met de magneetjes iets te vloeibaar geworden.
Wat resulteerde in 2 blokjes op de smoker en een iets lichtere thermometer in mijn hand  ;D
 
Zo die hebben hey gezellig ;), nog een foto van het eindresultaat en je bent welkom bij de Tokkies!
 
Dat gaat dan de volgende keer worden, Frits... :-(

Door het slechte weer en de ongeduldige, hongerige tafelgasten, ben ik die laatste foto helemaal vergeten te maken...

Kan nog wel even in de kliko kijken voor de botjes, maar daar wordt ook niemand vrolijk van...

Ach, dan nog maar even zonder tokkie. Het heeft er niet minder om gesmaakt ;-)

 
Ah, we zijn de rotste niet, hier een tokkie :)
 
Je krijgt de temperatuur makkelijker omhoog als je er een stacker tussen uit haalt. Scheelt ook brandstof.... Gefeliciteerd met je tokkie!
 
Yeah! Een tokkie, binnen is houden, denk ik dan! Gefeliciteerd!
 
YESSSSSS!!!!! Thanks!!!! ;D

En Gerard, bedankt voor de tip! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.... ;)

 
dat zijn heerlijke kippies geworden.
welkom bij de tokkies
 
Gefeliciteerd met je tokkie, was ik ff vergeten
 
Van harte met je tokkie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan