BasBQ
Beef en Steak

10 kilo spare ribs ontdooien

Marcdepark

Stoker
Berichten
302
Hallo allemaal,

Kort geleden 10 kilo spare ribs besteld, was een mooie aanbieding.
Alleen toen kwam het vlees binnen, alles als een grote "klont" bevroren..
Na flink de vriezer te hebben opgeruimd het passend gekregen, brood past er nu niet meer bij maar ja 😉.

Nu wil ik op 2e kerstdag de familie spare ribs voorzetten, wil ze minimaal nog 2 dagen marineren.
Dit betekend dus dat ze op 23-12 ontdooit moeten zijn.
Normaliter haal ik grote stukken vlees er 2 dagen van te voren uit, echter is 10 kilo wel een ander verhaal.

Ik heb jullie advies nodig, misschien heeft iemand al eens iets soortgelijks gehad en kan me helpen een inschatting te maken.
Alvast bedankt!

ps. zou ik spare ribs ook warm kunnen houden in een koelbox (ca 1 a 2 uur?) met pulled pork heb ik dat wel vaker gedaan
 
Laatst bewerkt:
Is het je familie of je schoonfamilie? 😅

Moeilijk van een afstandje te zeggen natuurlijk. Hoe klont is klont? Uiteindelijk blijven het natuurlijk losse relatief platte stukken vlees met ribben. Hoe schat je de kans in dat je ze na 24 uur los van elkaar kunt halen? Daarna zijn ze zeker vlot ontdooid.
 
Hallo allemaal,

Kort geleden 10 kilo spare ribs besteld, was een mooie aanbieding.
Alleen toen kwam het vlees binnen, alles als een grote "klont" bevroren..
Na flink de vriezer te hebben opgeruimd het passend gekregen, brood past er nu niet meer bij maar ja 😉.

Nu wil ik op 2e kerstdag de familie spare ribs voorzetten, wil ze minimaal nog 2 dagen marineren.
Dit betekend dus dat ze op 23-12 ontdooit moeten zijn.
Normaliter haal ik grote stukken vlees er 2 dagen van te voren uit, echter is 10 kilo wel een ander verhaal.

Ik heb jullie advies nodig, misschien heeft iemand al eens iets soortgelijks gehad en kan me helpen een inschatting te maken.
Alvast bedankt!

ps. zou ik spare ribs ook warm kunnen houden in een koelbox (ca 1 a 2 uur?) met pulled pork heb ik dat wel vaker gedaan

Lekker klantvriendelijk om het allemaal aan elkaar in te vriezen. Mag wel een erg goede aanbieding geweest zijn hopelijk 😅

Ik zou ze er zelf gewoon ruim op tijd uit halen en in de koelkast te leggen, dus een dag of 3 voordat ze de marinade in gaan ofzo.
Na een paar dagen zullen ze misschien nog wel bevroren zijn, maar niet meer keihard aan elkaar gevroren zitten. Dan kan je ze voorzichtig los trekken en dan zijn ze individueel snel verder ontdooit.

Wat betreft warmhouden: dat heb ik al enkele keren gedaan en dat werkt perfect.
Ga je ze 3-2-1 doen? Zo ja, dan kan je ze eventueel na 'de 2' (dus na de folie) even uit laten dampen en dan weer inpakken en in de koelbox bewaren. Voordat je ze opdient dan even terug op de bbq om af te lakken.
Succes!
 
Is het je familie of je schoonfamilie? 😅

Moeilijk van een afstandje te zeggen natuurlijk. Hoe klont is klont? Uiteindelijk blijven het natuurlijk losse relatief platte stukken vlees met ribben. Hoe schat je de kans in dat je ze na 24 uur los van elkaar kunt halen? Daarna zijn ze zeker vlot ontdooid.
Bedankt voor je reactie!

Familie 😉

Is een goeie, denk inderdaad dat er na ca 24 uur ribben los te halen zijn
 
Laatst bewerkt:
Lekker klantvriendelijk om het allemaal aan elkaar in te vriezen. Mag wel een erg goede aanbieding geweest zijn hopelijk

Ik zou ze er zelf gewoon ruim op tijd uit halen en in de koelkast te leggen, dus een dag of 3 voordat ze de marinade in gaan ofzo.
Na een paar dagen zullen ze misschien nog wel bevroren zijn, maar niet meer keihard aan elkaar gevroren zitten. Dan kan je ze voorzichtig los trekken en dan zijn ze individueel snel verder ontdooit.

Wat betreft warmhouden: dat heb ik al enkele keren gedaan en dat werkt perfect.
Ga je ze 3-2-1 doen? Zo ja, dan kan je ze eventueel na 'de 2' (dus na de folie) even uit laten dampen en dan weer inpakken en in de koelbox bewaren. Voordat je ze opdient dan even terug op de bbq om af te lakken.
Succes!
Bedankt voor je reactie!

Tsja, viel me inderdaad ook tegen dat het een ijsblok was.
Aan de andere kant, 10 kilo voor nog geen € 55,-

Ik zat zelf ook aan 3 dagen te denken.

Misschien "vloeken in de kerk" hier maar ik doe ze niet 3-2-1. Vaak geprobeerd maar vind ze op onderstaande manier het lekkerst:
Ik marineer de ribs twee dagen, in tomatenketchup, ketjap, olijfolie, gesnipperde ui, geperste knoflook, bruine basterdsuiker, sambal en wat zout en peper. Dan pak ik ze in in aluminiumfolie, 5 uur op 120-130 graden (indirect), daarna uitpakken en indirect op ca 170 graden (ook indirect),
nog een klein uurtje, nog een beetje insmeren met overgebleven marinade en klaar.
Dan voorzichtig er af halen (anders vallen de botjes er uit...)

Ga ze ook in de koelbox bewaren
 
Laatst bewerkt:
Die klont mag toch al een dag of 3 a 4 eruit.

Persoonlijk heb ik het wel niet voor gemarineerde ribben :D
 
Bedankt voor je reactie!

Tsja, viel me inderdaad ook tegen dat het een ijsblok was.
Aan de andere kant, 10 kilo voor nog geen € 55,- 🙈

Ik zat zelf ook aan 3 dagen te denken.

Misschien "vloeken in de kerk" hier maar ik doe ze niet 3-2-1. Vaak geprobeerd maar vind ze op onderstaande manier het lekkerst:
Ik marineer de ribs twee dagen, in tomatenketchup, ketjap, olijfolie, gesnipperde ui, geperste knoflook, bruine basterdsuiker, sambal en wat zout en peper. Dan pak ik ze in in aluminiumfolie, 3 uur op 150 graden (indirect), daarna uitpakken en indirect op ca 170 graden (ook indirect),
nog een klein uurtje, nog een beetje insmeren met overgebleven marinade en klaar.
Dan voorzichtig er af halen (anders vallen de botjes er uit...)

Ga ze ook in de koelbox bewaren

Dat is idd een goeie deal.

Je doet ze gelijk in alufolie? Je rookt de ribben dus niet?
Ach, vloeken in de kerk.. Smaken verschillen, als jij dit het lekkerst vindt moet je ze vooral zo blijven maken ;) Dat is toch juist het leuke van zelf koken?
 
MIjn methode is wat platvloers... Als ze nog in de doos zitten, dan van een meter of anderhalf op de grond laten vallen. zitten ze in dat dunne vaak blauwe plastic, dan doe ik er meestal nog een zak omheen en hetzelfde platvloerse ritueel . Ontdooien gaat vrij snel hoor als ze los zijn. Ik leg ze meestal op een rooster in een braadslee. dan zijn ze na twaalf uur echt wel voldoende ontdooit
 
Dat is idd een goeie deal.

Je doet ze gelijk in alufolie? Je rookt de ribben dus niet?
Ach, vloeken in de kerk.. Smaken verschillen, als jij dit het lekkerst vindt moet je ze vooral zo blijven maken ;) Dat is toch juist het leuke van zelf koken?
Precies! 👍
 
MIjn methode is wat platvloers... Als ze nog in de doos zitten, dan van een meter of anderhalf op de grond laten vallen. zitten ze in dat dunne vaak blauwe plastic, dan doe ik er meestal nog een zak omheen en hetzelfde platvloerse ritueel . Ontdooien gaat vrij snel hoor als ze los zijn. Ik leg ze meestal op een rooster in een braadslee. dan zijn ze na twaalf uur echt wel voldoende ontdooit
Haha, denk meer "deukvloers" 😉
 
MIjn methode is wat platvloers... Als ze nog in de doos zitten, dan van een meter of anderhalf op de grond laten vallen. zitten ze in dat dunne vaak blauwe plastic, dan doe ik er meestal nog een zak omheen en hetzelfde platvloerse ritueel . Ontdooien gaat vrij snel hoor als ze los zijn. Ik leg ze meestal op een rooster in een braadslee. dan zijn ze na twaalf uur echt wel voldoende ontdooit
Zo doe ik het ook. Wel op de kale betonvloer in de garage. Ik smijt dan gewoon die hele doos van 10 kg op de vloer. Werkt prima. Je kunt het ook op een deurmat doen.


Bedankt voor je reactie!

Tsja, viel me inderdaad ook tegen dat het een ijsblok was.
Aan de andere kant, 10 kilo voor nog geen € 55,- 🙈
Dat is een mooie prijs!
 
Zo doe ik het ook. Wel op de kale betonvloer in de garage. Ik smijt dan gewoon die hele doos van 10 kg op de vloer. Werkt prima. Je kunt het ook op een deurmat doen.



Dat is een mooie prijs!
Ben benieuwd of ze ook smaken.

Heb ze hier besteld:
 
Heb ze hier besteld:
Thx man. Komt nog wel een tientje verzendkosten overheen. Tenzij je.....
Kippendij ook een mooie prijs.

Krijgt volgens mij goede reviews, als ik zo snel even kijk
 
Thx man. Komt nog wel een tientje verzendkosten overheen. Tenzij je.....
Kippendij ook een mooie prijs.

Krijgt volgens mij goede reviews, als ik zo snel even kijk
Tsja, af en toe moet je een gokje wagen 😉
Had er zelf ook nog 5 kilo kip bij besteld, totaal ca € 80,- inclusief verzenden.

Thuisfront was wat minder blij omdat er echt GEEN enkele ruimte meer over was in de vriezer 🙈.

2e kerstdag gaan we het meemaken of het goed- of duurkoop was.
 
Tijdsverloop uiteindelijk:
* Woensdag spare ribs uit de vriezer in de koelkast gelegd;
* Donderdag kon je de buitenste ribs er al af halen;
* Zaterdag was alles netjes ontdooit en spare ribs in de marinade gezet;
* Dinsdag op de bqq.
Al met al prima gegaan dus.

De kwaliteit van de aanbiedings-spare-ribs was mwaah, een 6- als ik ze een cijfer zou moeten geven.
Deze bestel ik dus niet meer, de marinade heeft ze nog enigszins gered maar de volgende keer weer gewoon op mijn vertrouwende stekkie bestellen.
 
Tijdsverloop uiteindelijk:
* Woensdag spare ribs uit de vriezer in de koelkast gelegd;
* Donderdag kon je de buitenste ribs er al af halen;
* Zaterdag was alles netjes ontdooit en spare ribs in de marinade gezet;
* Dinsdag op de bqq.
Al met al prima gegaan dus.

De kwaliteit van de aanbiedings-spare-ribs was mwaah, een 6- als ik ze een cijfer zou moeten geven.
Deze bestel ik dus niet meer, de marinade heeft ze nog enigszins gered maar de volgende keer weer gewoon op mijn vertrouwende stekkie bestellen.

Ben zelf nog online slagers aan het uitproberen dus ben wel benieuwd welke het vertrouwde stekkie is.
 
Ben zelf nog online slagers aan het uitproberen dus ben wel benieuwd welke het vertrouwde stekkie is.

Dat is https://www.bbquality.nl/
Hier bestel ik al jaren en de kwaliteit en service zijn altijd goed.

Bijkomend voordeel is dat ze bij mij in de buurt zitten en ook afleveren bij https://basbq.nl/
En aangezien ik niet altijd gigantische bestellingen heb is het prettig dat als ik het dan bij Bas ophaal ik geen verzendkosten heb.

Ook heb ik goeie ervaringen met https://inamood.nl/ en https://beefensteak.nl/

Hopelijk heb je hier iets aan.
 
Dat is https://www.bbquality.nl/
Hier bestel ik al jaren en de kwaliteit en service zijn altijd goed.

Bijkomend voordeel is dat ze bij mij in de buurt zitten en ook afleveren bij https://basbq.nl/
En aangezien ik niet altijd gigantische bestellingen heb is het prettig dat als ik het dan bij Bas ophaal ik geen verzendkosten heb.

Ook heb ik goeie ervaringen met https://inamood.nl/ en https://beefensteak.nl/

Hopelijk heb je hier iets aan.
Tot nu toe 2 keer bij Aalvink besteld en tevreden maar zal volgende keer één van die proberen om een vergelijk te hebben. Bedankt voor de tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan