BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe Tafel voor mijn Weber 57..

dennis zei:
vogels zei:
Ceriel zei:
Mooi gemaakt!
Zijn de wieltjes zwaar genoeg?

volgens specificaties kunnen ze 90kilo per stuk aan (zijn dubbele wielen).
Het blad weeg ~150kilo, de tegel onderin ~30kilo en het houtwerk ongeveer 150kilo = 330kilo dus dat is op het randje.

Een tip; draagvermogen per wiel niet met 4 vermenigvuldigen (4 wielen), maar met 3. Officieel wiebelt iets met 4 poten of wielen altijd. 3 oplegpunten is statisch bepaald en in feite stabiel. 3x90=270 kg

Klopt niet helemaal.  Wielen staan ver uit elkaar. In het ergste geval staan twee diagonale wielen wat hoger. Dan rust bijna alle kract op deze twee wielen en de andere houdt het alleen  maar rechtop. Dusvoor de kracht moet je ongeveer 2 x 90 =180 kg. Bij een rond voorwerp met drie poten netjes verdeeld heb je gelijk
 
Sodeju wat een blog!
Echt helemaal geweldig!

Ook helemaal super dat je in detail uitlegt hoe je die tafel in elkaar hebt gezet. Kunnen veel mensen een hoop van leren en voordeel mee doen!

Ik ben zo onhandig als maar wat daar ik nog amper kan bepalen wat de bovenkant van een hamer is maar wellicht dat ik deze post toch eens efkes doorstuur naar mijn schoonbroer, die meubelmaker is  :D

 
Profi gemaakt zeg! Dat houten frame is indrukwekkend timmerwerk! Ik heb een soortgelijke tafel, maar daarvan heb ik het frame gewoon in elkaar geschroefd en vervolgens met tuinhout bekleed.

Blad is indrukwekkend met beton, zal zeker fijner werken dan met hout, dat wordt toch sneller vies.
Wel balen dat je deksel niet meer past nu, dat wordt nog een uitdaging om dat weer goed te krijgen.

Succes iig!
 
EHH zei:
dennis zei:
vogels zei:
Ceriel zei:
Mooi gemaakt!
Zijn de wieltjes zwaar genoeg?

volgens specificaties kunnen ze 90kilo per stuk aan (zijn dubbele wielen).
Het blad weeg ~150kilo, de tegel onderin ~30kilo en het houtwerk ongeveer 150kilo = 330kilo dus dat is op het randje.

Een tip; draagvermogen per wiel niet met 4 vermenigvuldigen (4 wielen), maar met 3. Officieel wiebelt iets met 4 poten of wielen altijd. 3 oplegpunten is statisch bepaald en in feite stabiel. 3x90=270 kg

Klopt niet helemaal.  Wielen staan ver uit elkaar. In het ergste geval staan twee diagonale wielen wat hoger. Dan rust bijna alle kract op deze twee wielen en de andere houdt het alleen  maar rechtop. Dusvoor de kracht moet je ongeveer 2 x 90 =180 kg. Bij een rond voorwerp met drie poten netjes verdeeld heb je gelijk

Volgens mij , iets wat in deze constructie op 2 wielen staat zou natuurlijk omvallen dus zal het altijd op 3 punten steunen en niet op 2.
Maar goed , gewoon grotere/zwaardere wielen bestellen en klaar .
Je hebt me wel op een idee gebracht met zo'n tafel .
Ik zou wel uitkijken met plastic als afdekzeil/hoes . Het kan niet ademen onder zeil , zorg wel dat er wind onderdoor kan .
 
Dat is nou het mooie tussen theorie en praktijk... in theorie is 4 oplegpunten overbepaald en mag je niet rekenen dat alle 4 de punten evenveel gewicht opnemen.
Echter zorgt het hoge gewicht en de interne slapte van het constructiemateriaal (hout) ervoor dat alle 4 de punten (wielen) gewoon aanliggen op de ondergrond.

Dus ik durf veilig te stellen dat alle 4 de wielen bijdragen (wellicht niet in dezelfde mate).. maar voor het geval dat heb ik al wielen liggen met een draagvermogen van 180kilo de stuk  :D
echter zijn deze wielen hoger, en wil ik mijn tafel niet hoger hebben, dus ik moet nog een beugel maken om het gewicht opnieuw te verdelen.

Het zeil heb ik al wat offertes van opgevraagd, ze gebruiken allemaal een materiaal wat ademend is...
 
vogels zei:
Echter zorgt het hoge gewicht en de interne slapte van het constructiemateriaal (hout) ervoor dat alle 4 de punten (wielen) gewoon aanliggen op de ondergrond.

Als je er vanuit gaat dat de constructie slap is, draagt het "slappe" wiel dus niks bij aan draagkracht.
Maar goed, theoretisch of praktisch bekeken maakt niet uit, ik denk dat ie het wel houd
Zolang je geen stoepranden op en af hoeft met 120 km/h, maar da's meestal niet met de bbq...
 
Mooie tafel geworden ;)
Hoe heb je het bovenblad de gaatjes dicht gemaakt.
Welke cement heb je hoer voor gebruikt.
En hoe heb je geschuurd?


Greetz,
Blefke
 
Het Wielenhuis in Rotterdam heeft echt van alles op het gebied van.... wielen.
Als je wielen wil hebben die niet groter zijn als degene die je nu hebt, maar wel een hoger draagvermogen hebben dan kunnen ze je ongetwijfeld verder helpen.

http://www.wielen-bandenhuis.nl

Gr Peter
 
blefke zei:
Hoe heb je het bovenblad de gaatjes dicht gemaakt.
En hoe heb je geschuurd?

Gaatjes opvullen met een mix van puur cement,hechtemulsie en water

McPeet zei:
Het Wielenhuis in Rotterdam heeft echt van alles op het gebied van.... wielen.

Heb de meeste websites al bezocht, groter draagvermogen zonder dat de wielen groter worden bestaat niet standaard, en daarnaast rijden grotere wielen gewoon fijner, dus ik denk dat ik ze nog ga vervangen door de wielen die ik toch al heb.
 
Zo.. Laatste update van deze DIY;

Wat hebben we gedaan;
- BBQ gefixeerd, toch maar gekozen om er twee gaatjes in te boren en hem hiermee in het houten frame te trekken, BBQ zit nu mooi vast.
- Ophang haakjes voor het gereedschap..
- Een hoes zodat hij ten alle tijden buiten kan blijven staan (heb ik weer ruimte in de schuur voor de volgende DIY).
- en hem natuurlijk aangestookt..

Foto's:
DSC_0981_20160110_170928_zpsymhohjnz.jpg


DSC_0980_20160110_171003_zpslvljgnuk.jpg


DSC_0982_20160110_171019_zpska3e9pvf.jpg


DSC_0985_20160110_190132_zps1npz20re.jpg

 
Ziet er top uit. Prima plekje
 
Ziet er echt super gaaf uit! Mooi verslag. Echt heel mooi!
 
Nice  :D
En een mooi verslag. Top
 
Mooi hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan