BasBQ
Beef en Steak

Kerst 2013

Yep, maar daar komt geen Q aan te pas.. Helaas pindakaas.
 
amuses/'snacks' voor het gezelschap aan tafel gaat, nog deels onbekend, maar in elk geval filet americain van runderhart en een pate
eerste gang: zalm confit met vanille mayonaise en zoethout gelei en asperges (heston blumenthal)
tweede gang: gerookte duivenborst (van de bbq ; ) met duivenpootje confit en gekarameliseerde rode ui in rode portsaus (misschien nog met wat (pompoen)puree)
hoofdgerecht: speenvarken van het spit gevuld met appels en aromatische kruidenrub, krokant zwoerd (los, back up plan) en appel mierikswortelsaus en alle traditionele kerst bijgerechten (stoofperen, spruiten met kastanjes, cranberriecompote, gratin) ?n heston blumenthals 18 uur gegaarde varkensbuik (voor de zeikerige eters en omdat we met wat teveel zijn voor het speenvarken) met zuurkoolstamppot en saus van het kookvocht (calvados)
dessert: peperkoeken huisje met peperkoeken slee met rendieren, omringd door sneeuwpoppen gevuld met chocolade mousse of after eight marquise (gordon ramsay) en kerstbomen (tuilles in ijscohoorn vorm gevuld met chocolade) gevuld met passievruchtparfait, gegarneerd met twee smaken fudge en millionaire's shortbread dakpannen op het huisje

appeltje eitje lijkt me.
 
Sterrendiner... Kom ik aan met 5,5kg kalkoen  :(

Succes met de voorbereidingen en erg benieuwd naar het resultaat!
 
@Marieken.

Dat klinkt indrukwekkend. Ik neem aan (hoop) dat je wel genoeg hulp hebt bij al dat geweld. Over
de 18 uur roast, ik las dat hij 250 gram zout op een liter water gebruikt voor de bakpekel. Ik heb
een keer 200 gram zout gebruikt , voor een ander buikspek recept, ik heb toen keukenzout gebruikt en dat was
mij veel te zout, Dus ik zou voorzichtig zijn en ieder geval grof zout gebruiken.
 
Miki zei:
@Marieken.

Dat klinkt indrukwekkend. Ik neem aan (hoop) dat je wel genoeg hulp hebt bij al dat geweld. Over
de 18 uur roast, ik las dat hij 250 gram zout op een liter water gebruikt voor de bakpekel. Ik heb
een keer 200 gram zout gebruikt , voor een ander buikspek recept, ik heb toen keukenzout gebruikt en dat was
mij veel te zout, Dus ik zou voorzichtig zijn en ieder geval grof zout gebruiken.

oei, dank voor de waarschuwing. het is inderdaad 250gram zout op een liter water (25% pekelbad staat er boven). nu denk ik dat het niet uitmaakt of je 250 gr grof zout of fijn zout pakt, het maakt wel veel uit als je in volumematen meet (eetlepel, kop etc) maar het gewicht zou gelijk moeten zijn. het gaat 12 uur in de pekel en moet dan een uur lang uitspoelen. had jij het vlees toen ook een uur weer uitgespoeld?
 
Misschien heb je gelijk over het wegen. Mijn recept kwam van Tom Kerridge, en inmiddels ben ik erachter
dat zijn recepten vaak onnauwkeurig zijn. Het daarna plaatsen in water is inderdaad een manier die wordt
gebruikt om zout te onttrekken. Maar dan vraag ik mij af wat de reden is om in de eerste instantie meer
zout toe te voegen. Wat ik inmiddels steevast doe is na de bakpekel het vlees afspoelen en geruime tijd
laten drogen (doozouten). Het zout vermengt zich dan verder in het vlees en je hebt dan niet de zeer zoute
randen die je hebt als je dat niet doet.

Wat je kunt doen is als je klaar bent met de pekel een klein stukje afsnijden en in een pan gaar bakken en
proeven. Je weet dan hoe zout het is en of je het langer in het water wilt laten staan.
 
Nagerecht zou bij mij iets van de Q worden maar dat gaat niet door.

Dessert wordt een banoffee pie met eigengemaakte grand-marnierparfait.
En yups, dat staat al in de koelkast en de vriezer  :p

Morgen vast de bietenchutney en de cranberrysaus maken dus heerlijke relaxe kerstdagen vwb het eten :D
 
Het Kerstmenu is al jaren het domein van de Mrs. daar mag geen bbq aan te pas komen, veel pijn en moeite tweede kerstdag het rookoventje kunnen aanzwengelen. :)

1ste kerstdag met haar ouders 7 gangen.

Voor
Gerookte zalm-avacodo-chili
knolselderij-basilicum-amandelstengel
frietjes-expresso-brieonaise
coquille-truffelaardappel-cashewnoot
vijg-citroensorbet-pistache

Hoofd
hert of camembert-walnoot-pastinaak-white chocolade-cranberry
on the side aardappelrozetjes-bloemkool-broccoli

Na
vanilleijs-kers-bastogne
koffie-thee-zoet

2de kerstdag met mijn ouders 3 gangen.

Voor
zalm op twee wijze

Hoofd
trio van wild (fazant/eend/wildzwijn)

Na
IJs

paar impressies

20131225-2013-12-25184256.jpg

Gerookte zalm-avacodo-chili

20131225-2013-12-25201136.jpg

coquille-truffelaardappel-cashewnoot

20131225-2013-12-25212208.jpg

hert of camembert-walnoot-pastinaak-white chocolade-cranberry

20131226-2013-12-26191000.jpg

Zalm op twee wijze
 
Terug
Bovenaan Onderaan