BasBQ
Beef en Steak

Kerst 2013

plannen genoeg, maar ik weet nog niet waar het moet gaan gebeuren (locatie locatie locatie) dus het is afwachten wat ik voor keuken beschikbaar heb. tis een 12 personen aangelegenheid. ik twijfel nog tussen een vooraf van thee-gerookte eendeborst of een vooraf met een culinair vermomde nachtlang gegaarde buikspek (in calvados met wat verdwaalde appel ofzo). dan daarna zou ik wel iets van vis willen serveren, gegrilde coquille voorzien van knolselderij puree, maar in geval van stress is dat het eerste dat weggestreept wordt vermoed ik  ;)

hoofdgrecht gaat dan vergezeld van de standaard kerstmeuk, stoofperen (in port met kaneel en steranijs etc), spruitjes met pancetta en kastanje afgeblust met madeira oid, gratin met aardappel en pastinaak, rode kool, afijn, al die winterse huiselijke kost. maar het belangrijkste is natuurlijk een Groot Stuk Vlees, en dat hangt wel van de locatie af. mss een heel varkentje of wild zwijntje, maar ik dacht ook aan ree rack/lende, gans...
toe dan nog wat grand dessert toestanden, als ik echt doordraai mss een peperkoeken huisje om de boel op te fleuren.

en ik wilde ook confit maken, van kwartel, of eendepoot, maar ik geloof dat er geen ruimte meer is op het menu.

zucht, ik haat kerst  :-S
 
Marieken zei:
plannen genoeg, maar ik weet nog niet waar het moet gaan gebeuren (locatie locatie locatie) dus het is afwachten wat ik voor keuken beschikbaar heb. tis een 12 personen aangelegenheid. ik twijfel nog tussen een vooraf van thee-gerookte eendeborst of een vooraf met een culinair vermomde nachtlang gegaarde buikspek (in calvados met wat verdwaalde appel ofzo). dan daarna zou ik wel iets van vis willen serveren, gegrilde coquille voorzien van knolselderij puree, maar in geval van stress is dat het eerste dat weggestreept wordt vermoed ik  ;)

hoofdgrecht gaat dan vergezeld van de standaard kerstmeuk, stoofperen (in port met kaneel en steranijs etc), spruitjes met pancetta en kastanje afgeblust met madeira oid, gratin met aardappel en pastinaak, rode kool, afijn, al die winterse huiselijke kost. maar het belangrijkste is natuurlijk een Groot Stuk Vlees, en dat hangt wel van de locatie af. mss een heel varkentje of wild zwijntje, maar ik dacht ook aan ree rack/lende, gans...
toe dan nog wat grand dessert toestanden, als ik echt doordraai mss een peperkoeken huisje om de boel op te fleuren.

en ik wilde ook confit maken, van kwartel, of eendepoot, maar ik geloof dat er geen ruimte meer is op het menu.

zucht, ik haat kerst  :-S
. Als je het te veel vind Marieken kun je altijd nog gourmetten.
 
Of een koude schotel halen bij de V&D... =))
 
nou ik heb net gevonden dat het in olie gekonfijte 44 graden zalm wordt als visgerecht.

kerst is dan ruk, het maandenlang uitproberen en voorproeven van het diner maakt een hoop goed  :p
 
Marieken zei:
nou ik heb net gevonden dat het in olie gekonfijte 44 graden zalm wordt als visgerecht.

kerst is dan ruk, het maandenlang uitproberen en voorproeven van het diner maakt een hoop goed  :p

Lol :D
 
Gekonfijte zalm is erg lekker en eigenlijk heel erg handig voor een diner. Wat voor marinade gebruik je?
 
Miki zei:
Gekonfijte zalm is erg lekker en eigenlijk heel erg handig voor een diner. Wat voor marinade gebruik je?

Nog geen idee, ik heb het nog niet eerder geprobeerd. Heb je tips? Ik kreeg al gelijk kritiek dat zalm te afgezaagd was, dus het moet lekkerder dan mogelijk worden..  ;)
 
Besteld. 2.5 kilo Boston Butt en proefpakket Ribbels en 4 konijnenparken voor de kerstavond. Nu nog een mooie moot zalm voor 1ste kerstdag halen en ik ben klaar. 2de kerstdag traditioneel pannenkoeken.
 
Zo jij hebt er. Zin in.  Waar heb je alles bestelt dan?  Ik heb. Nog geen idee wat ik ga maken
 
Beef & Steak. De zalm haal ik 'in het dorp' bij de lokale visboer met z'n wagen. Pannenkoekenmix in de supermarkt ;)
 
@Marieken

Ik heb dit recept gebruikt: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/confitofsalmonwithap_93270

Het recept heb ik aangepast, in de zin dat ik de appelvarianten niet heb geprobeerd, het ging mij om de confit techniek. Het belangrijke is dat je de temperatuur in de gaten houdt, het mag niet boven de gestelde temperatuur komen. Verder moet je  rekening houden met de dikte van de zalm, minder dik stuk is sneller klaar. Ik heb het meen ik tweemaal gemaakt en iedere keer was het een succes. Ik zou het in de winter niet als hoofdgerecht serveren.
 
Heb vorig jaar een kalkoen gemaakt volgens recept van Noskos : www.bbq-nl.com .
Mijn schoonmoeder werkt bij en poelier, maar geen idee welk ras dit was..... Wel weet ik dat hij heerlijk was op deze manier !
 
93 euro voor een veredelde kip !?!?!  :-O :-O :-O
 
Ik heb net een bestelling bij B&S geplaatst voor een hele kalkoen van 4 kg (32euro) en een brisket (hadden ze alleen een point...jammer  :()

 
Wij hebben voor 2de kerstdag een kalkoen en een biggetje.
 
Bij ons wordt het eerste kerstdag een menu in Braziliaanse sferen: Picanha!  :D

Nog nooit eerder klaar gemaakt dus we gaan ons best doen om het goed te laten komen....  B-)
 
Ik zou hem wel even oefenen voor de kerst ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan