BasBQ
Beef en Steak

Kerst 2013

noskos zei:
Ik zou hem wel even oefenen voor de kerst ;)
Als er nu nog wat meer weekenden, voordat kerst begint, beschikbaar waren dan had ik dat misschien wel kunnen doen.... :D
 
ik ga waarschijnlijk toch voor een speenvarkentje, al dan niet aan een spit. nog nooit gedaan op een gasbbq die ik nog nooit gebruikt heb, niet oefenen, kan niet mis gaan toch ;)
 
Trijsie zei:
Ja, goed om te lezen! Die versie staat bij namelijk ook boven aan! Zag een soortgelijke voorbij komen bij de BBQPitboys. Heb nu drie adressen:

Kelly Bronze 5 kilo 93 euries
Beef en Steak 5 kilo 40 euro
Macro 5 kilo ?? geen idee... :)

Had jij m nog geinjecteerd voor extra vocht of was dat niet meer nodig...

Gr

Nee, niet meer ge?njecteerd puur de brine die zorgt voor smaak en extra vocht in het vlees.
En goed blijven bedruipen !
 
Marieken zei:
ik ga waarschijnlijk toch voor een speenvarkentje, al dan niet aan een spit. nog nooit gedaan op een gasbbq die ik nog nooit gebruikt heb, niet oefenen, kan niet mis gaan toch ;)

Ik doe met je mee.
 
Mike v R zei:
Marieken zei:
ik ga waarschijnlijk toch voor een speenvarkentje, al dan niet aan een spit. nog nooit gedaan op een gasbbq die ik nog nooit gebruikt heb, niet oefenen, kan niet mis gaan toch ;)

Ik doe met je mee.

voorlopig moet ik er eerst 1 zien te bemachtigen, dat valt nog vies tegen! de slager vind dat ik al te laat ben  :-S
 
en bij Beef & Steak?
 
Leo +1

Daar zijn ze in de aanbieding.
Daar heb ik de mijne ook vandaan.
 
1e k-dag

voorgerecht: zeetrio, garnalencocktail, zalmterine, coquilles

hoofdgerecht: wil ik natuurlijk iets groots, vlees op de bbq doen maar wat is nog de vraag, er bij komen iig gevulde aardappels met bacon en knoflook, een salade met warme peer walnoten en warme balsamico dressing en dan nog een nader te bepalen groente.

nagerecht: ijstaart

2e k-dag (joggingbroekdag, met 2 maatjes)

ribs van de bbq met stokbrood en kruidenboter.... iets groens eten ze niet.




 
net een proef hammetje gemaakt... pffff. geen succes.

hoewel het volgens serious eats http://www.seriouseats.com/2011/12/the-food-lab-how-to-roast-a-whole-suckling-pig.html vrijwel 'onmogelijk' is om je speenvarken te gaar te krijgen, vond ik het vlees aan de droge kant en het vel werd nog lang niet crispy... dus tenzij ik een gouden tip ga vinden veeg ik project speenvarken van de tafel  :(

ik ben eens gaan rondneuzen natuurlijk, en als ik de foto's van speenvarkentjes bekijk lijkt het wel alsof veel biggetjes een beetje drillerig zwoerd hebben ipv crispy, brrrr.

ik had een achterbout, ingesneden (ruitjes) op advies van de slager, gerubd (de rub was goddelijk trouwens, dat wel) en low en slow, en aan het einde de temperatuur opgestookt. enfin, als ik van de teleurstelling bekomen ben post ik m misschien nog wel even apart. waar is het subforum 'help paniek' btw?  ;)
 
In eerste instantie zou kerst dit jaar bij mijn schoonzus gevierd worden, en ik zou dan samen met haar het diner verzorgen. Nadat we menusuggesties besproken hadden, is het naar ons verplaatst.....

Morgen een runder-rollade testen. Als deze bevalt, komt ie op het menu.
Tevens als hoofdgerecht een beer- en een cola can chicken, de 24-kitchen spinazie-brie-taartjes van BBQ-nl.com en misschien nog een rooster vol kiplollies, voor de kinderen en als starter voor ons....
Ik ben alleen nog zoekende naar meer bijgerechten.... Iemand suggesties?
Liefst iets wat ruim van te voren klaar te maken is, met bovenstaande gerechten heb ik drie roosters vol :p

 
Ceriel zei:
In eerste instantie zou kerst dit jaar bij mijn schoonzus gevierd worden, en ik zou dan samen met haar het diner verzorgen. Nadat we menusuggesties besproken hadden, is het naar ons verplaatst.....

Morgen een runder-rollade testen. Als deze bevalt, komt ie op het menu.
Tevens als hoofdgerecht een beer- en een cola can chicken, de 24-kitchen spinazie-brie-taartjes van BBQ-nl.com en misschien nog een rooster vol kiplollies, voor de kinderen en als starter voor ons....
Ik ben alleen nog zoekende naar meer bijgerechten.... Iemand suggesties?
Liefst iets wat ruim van te voren klaar te maken is, met bovenstaande gerechten heb ik drie roosters vol :p

wil je alle bijgerechten ook van de bbq maken? voor hoeveel man moet je koken?

ik heb van de week hasselback gratin gemaakt, niet van de bbq maar toch nog in thema zeg maar ; ) vond m zelf geslaagd en ik ga hem serveren naast mijn kerstvarkentje (uiteindelijk dus t?ch van beef& steak, dat wordt verlofuren opnemen voor de kerstinkopen)
http://www.seriouseats.com/recipes/2013/12/hasselback-potato-gratin-casserole-holiday-food-lab.html

verder bij een kerstmenu kom ik toch altijd met de stoofperen enzo hoor. het is tenslotte kerst.
 
Mike v R zei:
Marieken zei:
ik ga waarschijnlijk toch voor een speenvarkentje, al dan niet aan een spit. nog nooit gedaan op een gasbbq die ik nog nooit gebruikt heb, niet oefenen, kan niet mis gaan toch ;)

Ik doe met je mee.

en ga je het  beestje dan in een pekelbadje laten zwemmen of injecteren of laat je m zoals beef&steak hem bedoeld heeft?
 
Rollade is jammerlijk mislukt... Deze was niet op smaak en structuur van het vlees was weg  :(. Omdat de verwachtingen hoog liggen, neem ik geen risico.
Besloten om het hoofdgerecht te veranderen in kalkoen, als deze nog te krijgen zijn...
Vooraf bij de borrel MOINKS, Kiplollies, ciabatta met camembert/honing/thijm.
Voorgerecht twee, nog nader te kiezen soepen. Deze kan ik de dag ervoor al maken...
De gratin gaat in overweging! Zijn de aardappels gaar na een uur? Mijn ervaring met hasselbacks is dat het langer duurt
 
Ceriel zei:
Rollade is jammerlijk mislukt... Deze was niet op smaak en structuur van het vlees was weg  :(. Omdat de verwachtingen hoog liggen, neem ik geen risico.
Besloten om het hoofdgerecht te veranderen in kalkoen, als deze nog te krijgen zijn...
Vooraf bij de borrel MOINKS, Kiplollies, ciabatta met camembert/honing/thijm.
Voorgerecht twee, nog nader te kiezen soepen. Deze kan ik de dag ervoor al maken...
De gratin gaat in overweging! Zijn de aardappels gaar na een uur? Mijn ervaring met hasselbacks is dat het langer duurt

het ligt aan het volume van je gratin, aan je oven, aan het ras aardappel, aan de dikte van de aardappelschijfjes... ik zou m een keer proef maken als je twijfelt. een gratin gaat wel sneller dan een hasselback 'droog' in je barbecue (door het vocht in de gratin gaart het sneller). ik maak in mijn oven een gratin wel in een uur, maar ik snij de aardappel met de keukenmachine in hele fijne schijfjes.
 
Kerst zit ik als het goed is ode canarische eilanden. Het diner weet ik nog niet maar ik denk eerst een koude cerveza dan stukje vlees met een tropisch wijntje.  :D
 
Hasselbacks maak ik in de oven, 220 graden is lastig in stand te houden in een OTX voor een uur. Nu 45 minuten in de oven, laag boter erover samen met wat kaas en dan nog een kwartier verder in de oven.

Hier net alles uitgeschreven en boodschappenlijstje gemaakt.

Kerstavond:
Zalm bonbon met makreel vooraf
Zalm op de plank van de Q met krieltjes en sugarsnaps
Oldschool Bananasplit na

1ste kerstdag:
Courgette met Carpaccio rolletjes vooraf
Konijnenpoten met Hasselbacks en salade
Ijs na

2de kerstdag:
Pannenkoeken! (Traditie)

Alleen de zalm van de Q (en de frikandel voor m'n dochter...) maar dat gaan we met oud en nieuw wel inhalen (PP, ribs, pizza voor de kleintjes, zalm, backed beans)
 
pvermeij zei:
noskos zei:
Ik zou hem wel even oefenen voor de kerst ;)
Als er nu nog wat meer weekenden, voordat kerst begint, beschikbaar waren dan had ik dat misschien wel kunnen doen.... :D

Het oefenen gaat toch nog goed komen.... op Kerstavond  :D
Met een groep vrienden lekker borrelen en eten waarbij iedereen iets te eten en drinken meeneemt.  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan