BasBQ
Beef en Steak

Het ROOKMONSTER : grill - bbq en roken met uitgebreid fotoverslag !

Iemand suggesties voor het rooster voor de bbq (rechthoekig  +/- 75 cm * 40 cm ) en twee roosters voor de rookkamer (rond diameter +/- 44 cm )
Kunnen deze ergens besteld worden of beter zelf maken ?
Wat zijn jullie ervaringen met roosters, wat laat zich makkelijk kuisen en welke zijn prijs/kwaliteit de beste en waarop moet ik letten wanneer ik beslis om ze zelf te maken (materiaal / afstand tss de stangetjes, buisjes of vol )
Wat zijn de temperaturen die minimum moeten kunnen behaald worden in de bbq en de rookkamer ?
Waarmee kan ik dit best uittesten, hout (welke soort) of houtskool ?

Alle tips/ positieve en negatieve ervaringe zijn welkom ;)


Groeten,

Steve
 
Ik maak de roosters zelf van rondstaf RVS316 5 en 6 mm, en dan gewoon lassen met Tig  zowel de ronde als de vierkante roosters (heb er pas nog 1 gemaakt voor mijn kogeltje  van 3 tientjes, rooster was net zo duur schat ik, maar gaat eeuwig mee)  De rvs  roosters vind ik zelf het fijnst, kan je met borstels schuursponzen etc op
Ik heb vroeger wel strekgaas van staal gehad, maar dat roest toch altijd wel een beetje.

De afstand tussen de spijlen 1,5 tot 2 cm lijkt mij voor de meeste toepassingen wel goed.
 
Vandaag 15 meter rvs rond gekocht in 6 mm en 2.5 meter vierkant rvs van 20*20 .
Morgenavond probeer ik de gaatjes te boren en alles te monteren.

Het gaat traag maar zeker verder met het rookmonster en ben blij af en toe wat tips en informatie te krijgen hier op het forum .


Steve
 
Hoi,

Eerste grillrooster is gemaakt in rvs , 700*400 en ligt heel diep in de bbqkamer.
Een tweede komt er zodra ik rvs "gunstig" kan aankopen en zal 700*445 worden zodat deze mooi hoog ligt .

Vierkant 20*20 rvs genomen en dan gaatjes geboort met diameter 6.2 om er staafjes van 6 mm in te plaatsen .

foto volgt .

Steve

 
Verkeerde topic!
 
Mooi voorbeeldje.

Zijn er nog veranderingen gebeurt? of is gij nu af?

grtn
 
ben even het een en ander aan het bij lezen.........nu mis ik het eindresultaat  X( X(


hoe staat het ervoor?
 
Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, komen er nog foto's van?  Gr. Cor
 
Ik ga je volgen! Staat op mijn todo list
Haha, ik ben nu bij mijn eigen bericht gekomen. Ik zag ook dat dit allemaal vorig jaar was. Heel gaaf maar ik ben wel heel benieuwd naar het eindresultaat
 
Ik ben er weer na een time out .

Nu ga ik verder met de afwerking van '' het rookmonster'' ,

To do :
Een uitlaat/ schouw monteren met afsluitklep.
Hout draaien voor de handvaten.
alles glad slijpen.
Nieuw rvs rooster maken of aankopen want het eerdere was niet optimaal en heeft nieuwe bestemming gevonden.
Twee gietijzeren roosters van max diameter 44 cm om in de rooktunnel te monteren moeten nog aangekocht worden. Iemand tips of iets in aanbieding ?

Verf erop zetten .

Nieuwe sterkere wielen maken met betere lagers qanr de huidige waren wat te licht .Ze zijn niet in de afvalbak gekomen maar staan nu reeds onder mijn een andere bbq' een reverse .. maar daar lees je binnenkort alles over in een nieuw topic van me bij DIY .

Het meeste materiaal heb ik , de uitlaatbuis , het eikenhout en het ijzer voor de wielen. Enkel nog verf ...daar geraak ik maar niet uit en hoop alsnog op een goeie tip vanuit het forum hier.


Ik hoor het wel als iemand wat voor me heeft.


Jullie horen nog van het verdere verloop en volg vooral ook de bouw van mijn reverse bbq

Steve




 
Prachtig dit... En ik zit al maanden aan te hikken om een smokenator te maken, dat valt in het niet bij zo'n project als dit!
 
Daar gaan we dus, de twee wielen zijn werkelijkheid en moest niet eens lassen ... ik heb namelijk twee oude "geklonken" wielen gevonden die ooit aan een paardeploeg hingen.
Roest zijn ze wel maar na een grondige zandstraalbeurt (hoop morgen) zijn ze perfect voor "het rookmonster" en kan ik ze deze week nog monteren. Dan ben ik alvast min of meer mobiel.

Foto volgt uiteraard !

Steve



 
.
 
Het zandstralen is dus niet gelukt wegens het niet functioneren van mijn zandstraalapparaat en ik krijg het maar niet aan de praat .. verstopping alom .

Heb ondertussen wat verder geklungeld aan allerlei kleine zaken zoals de handvaten aangepast , binnenin alles nog gelast , ontbramen , opkuisen van de randen enz ..

Het gaat langzaam maar zeker vooruit :)

Als iemand zich geroepen voelt om te komen helpen ben je zeker welkom.

Steve
 
FOR SALE  TE KOOP  A VENDRE  ZU VERKAUFEN


Wegens tijdsgebrek wil ik mijn zelfbouw bbq grill smoker verkopen voor een prijs NOG ONDER de kost van de materialen .. 1000 euro. zo kan ik iemand mss plezieren die heel wat werk kan besparen want het laswerk is zo goed als gedaan en zelfs het hout voor de handvaten is klaar. Enkel nofg wrijven en schilderen.

Afhaling kan uiteraard 8900 Ieper Belgie of levering is mogelijk na duidelijke afspraak en brandstofvergoeding.


Fotos via whatsapp of mail
 
Terug
Bovenaan Onderaan