BasBQ
Beef en Steak

Het ROOKMONSTER : grill - bbq en roken met uitgebreid fotoverslag !

Ik reken mijzelf niet tot de experts. Mijn ervaring: Ik heb de verbinding eerst voor 40% open gemaakt en sinds kort volledig open gemaakt. Met de 40% opening (+/- 160mm doorsnee) ging het grillen erg goed. Nu de verbinding volledig open gemaakt is is het wel lastiger om de vuurbox constant te houden. Er moet wat meer bijgestuurd worden om de temperatuur vast te houden.
 


Zo was het eerst.





En zo is het nu.

Ik kan je geen advies geven over de exacte ideale locatie van de doorvoer, maar mijn ervaring is dat de warmte met een beetje weerstand beter in het grillgedeelte blijft. Ik heb de doorvoer vrij gemaakt om ruimte te maken voor een spit.
 
Een vrije dag, wat doe je daarmee, knutselen in de garage natuurlijk!


CIMG0924_zps2517f71e.jpg


De doorvoer van de BBQ naar de rookkamer, 172 mm binnenmaat uit 3 mm sterk ijzer geplooid met de drukpers en hm .. niet helemaal juist afgemeten maar de slijpschijf moet ook wat te doen hebben natuurlijk.

CIMG0925_zps9cd46c2d.jpg


Haaks moet het worden.

CIMG0929_zpsba710e9b.jpg


De pootjes zodat hij voorlopig waterpas kan afgewerkt worden, de wielen doe ik het allerlaatst.

CIMG0927_zps3318618f.jpg


Zo ziet het er dus voorlopig uit na een namiddag knutselen, veel konden we niet doen want zoonlief besliste dat hij het lassen met de halfautomaat wou aanleren.
Dat hoeft hij uiteraard geen twee keer vragen, of hij het reeds kan ...wel laat ons zeggen redelijk maar trots , ja trots dat ben ik wel !

Groeten,

Steve
 
het wordt zo langzamerhand een echte smoker  ;)
 
De hele middag verder kunnen werken aan het rookmonster, dit jaar krijg ik em nie meer af maar laat ons hopen dat we de eerste bbq test kunnen doen tegen 15 jan 15 !


CIMG0936_zps5eb917d7.jpg


De handgreep aan de vuurkamer/ Grill, het hout moet nog gedraaid worden dus voorlopig maar op deze manier .Stukje plat ijzer van 120 mm lang, 30 mm breed met gaatje van 16 mm op 100 mm, 250 mm lang zal de houten greep zijn en diameter 40 mm, het asje door het hout is dus 15mm.
Het gat in het hout doe ik 16.5 om zo weinig mogelijk warmte door te geven .

CIMG0937_zps5b0202dd.jpg


Deur voor de rookkamer, handgreep 450mm lang

CIMG0935_zpsc1c2a540.jpg


Handgreep op bbq kamer, 350 mm lang

CIMG0933_zps20f0a473.jpg


Zo ziet het er voorlopig uit dus.


Hoop zo vlug mogelijk alle deuren te kunnen afwerken, dan kan het werk met de schouw beginnen.
Die wil ik alvast in hoogte kunnen regelen, vlinderklep erin of klep erop .. daar moet nog over nagedacht worden.


groeten,

Steve
 
bobdehaan zei:
Wat voor materialen gebruik je nu voor de handgrepen? Of komt er nog wat omheen?


De handgrepen zijn voorlopig met de stang 15 mm (ijzer) gelast zodat ik kan verder werken en testen.
Deze stang in ijzer dient later als kern voor het hout dat ik ga draaien met de nodige versiering, het soort hout dat ik ga gebruiken zal waarschijnlijk beuk zijn.

Handvat 1 = 250 mm lang en 40 mm diameter
Handvat 2 = 350 mm lang en 40 mm diameter
Handvat 3 = 450 mm lang en 40 mm diameter

In deze houten handvaten boor ik een gat helemaal door van 16mm zodat het hout zo weinig mogelijk kan opwarmen .

Het is wel wachten op stukken hout en een draaibankje want ik wil dit echt wel zelf bewerken .


Groeten,

Steve



 
steve zei:
De hele middag verder kunnen werken aan het rookmonster, dit jaar krijg ik em nie meer af maar laat ons hopen dat we de eerste bbq test kunnen doen tegen 15 jan 15 !

Dan kun je hem mooi komen showen tijdens de winterbijeenkomst van het BBQ Genootschap....
:D
 
ReneR zei:
steve zei:
De hele middag verder kunnen werken aan het rookmonster, dit jaar krijg ik em nie meer af maar laat ons hopen dat we de eerste bbq test kunnen doen tegen 15 jan 15 !

Dan kun je hem mooi komen showen tijdens de winterbijeenkomst van het BBQ Genootschap....
:D

Wie verteld me hierover meer, waar, wanneer, hoe, waarom, enz ...
Heb uiteraard interesse maar moet natuurlijk haalbaar zijn.


Groeten,

Steve
 
De laatste dag van het jaar en dan toch nog ietsje kunnen verder afwerken.
De schouw, daar ga ik nog wa over nadenken, het spit daarentegen ja daar heb ik alvast een idee nu nog afwachten of het lukt en werkt .

De gaten ( diameter 16mm) voor de vaste aandrijfas gemaakt en de as op lengte gemaakt, diameter 15mm in rvs .

CIMG0941_zps1c9cb059.jpg


Het motertje voor het spit, 220volt 50hz, traagdraaiend, zeer traag maar zou ideaal moeten zijn voor het spit gezien de ongekende kracht dat dit kleine ding kan ophoesten.

CIMG0945_zps687ca2ee.jpg


De koppeling tss motoras en spitas zal met een stukje "ertalon" met breekvijsje gemaakt worden .


Groeten ,

Steve

IK WENS IEDEREEN EEN SUPER BBQ / GRILL EN ROOK - JAAR  2015 !! ;)







 
Eerste week van het jaar en niet veel kunnen afwerken, wel wat onderdelen gaan zoeken en nagedacht hoe het zou moeten worden.

CIMG0948_zpsa79e4739.jpg


Kettingwielen en ketting gekregen van ne goeie vriend, komt van afbraak pocket bike, ik kan dus alvast een en ander gaan monteren en dan met de juiste kettingwielen de juiste snelheid bepalen.


Groeten ,

Steve
 
steve zei:
ReneR zei:
steve zei:
De hele middag verder kunnen werken aan het rookmonster, dit jaar krijg ik em nie meer af maar laat ons hopen dat we de eerste bbq test kunnen doen tegen 15 jan 15 !

Dan kun je hem mooi komen showen tijdens de winterbijeenkomst van het BBQ Genootschap....
:D


Wie verteld me hierover meer, waar, wanneer, hoe, waarom, enz ...
Heb uiteraard interesse maar moet natuurlijk haalbaar zijn.


Groeten,

Steve


Hoi Steve,

Meer info over de winter meeting vind je hier:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/bbq-agenda/bbqgenootschap-wintermeating-zondag-25-januari-2015/
 
richard0501 zei:
hoeveel toeren draait je motortje? uitgaande as  :-/

Vermoedelijk 15 toeren maar daar ben ik helemaal niet zeker van, dit is wat een "bezoeker" mij vertelde.
Het monteren van het motortje zal hoogstwaarschijnlijk dit weekend gebeuren en dan laat ik hier zeker en vast een bericht met alle uitleg en natuurlijk wat afbeeldingen na.

Groeten,

Steve
 
ReneR zei:
steve zei:
ReneR zei:
steve zei:
De hele middag verder kunnen werken aan het rookmonster, dit jaar krijg ik em nie meer af maar laat ons hopen dat we de eerste bbq test kunnen doen tegen 15 jan 15 !

Dan kun je hem mooi komen showen tijdens de winterbijeenkomst van het BBQ Genootschap....
:D


Wie verteld me hierover meer, waar, wanneer, hoe, waarom, enz ...
Heb uiteraard interesse maar moet natuurlijk haalbaar zijn.


Groeten,

Steve


Hoi Steve,

Meer info over de winter meeting vind je hier:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/bbq-agenda/bbqgenootschap-wintermeating-zondag-25-januari-2015/

Oei, de datum is eventueel ok, alleen is het wel superver rijden natuurlijk vanuit Belgie en het rookmonster meebrengen lijkt me dan ook niet zo evident.
Dat ik een uitnodiging kreeg is echt super maar ik kan er spijtig genoeg niet op ingaan maar mss de volgende meeting, wie weet.

Groeten,

Steve
 
Vandaag nog een paar uurtjes kunnen verderwerken, het aandrijven met de ketting gaat voorlopig de kast in en riem met riemschijven worden naar boven gehaald .

CIMG0960_zpsb7aa7c17.jpg


De stang met de V tjes .

CIMG0957_zps39cc91df.jpg


CIMG0956_zps4efaa5a0.jpg


2 versnellingen

CIMG0954_zpscc720a68.jpg


riemschijf op as ..



Groetjes,

Steve

 
Voorlopige stand van zaken en to do list :


- gat maken en lassen uitlaatbuis .
- twee lagers maken met koperen busjes voor de aandrijfas van het spit en imbusschroefjes aankopen .
- meenemers voor het spit maken.
- waterdicht bakje in rvs maken voor de spitmotor en de nodige bekabeling.
- riemspanner maken want de riem voelt iets te slap aan hoewel je de stang met de hand niet kan tegenhouden.
- thermometer zien te vinden voor betaalbare prijs en monteren.
- de wielen eronder monteren.
- testbranden om te zien of de nodige temperaturen behaald kunnen worden.
- zandstralen
- schilderen met de juiste verf
- en wellicht nog dingen die ik vergeten zal zijn en achteraf ga merken ..


CIMG0961_zps5e7ffca1.jpg


CIMG0962_zps249290fd.jpg


CIMG0963_zpsf1ac9325.jpg



Groeten,

Steve
 
Terug
Bovenaan Onderaan