BasBQ
Beef en Steak

Het ROOKMONSTER : grill - bbq en roken met uitgebreid fotoverslag !

toch ffn nog reactie.
steve zei:
de trek zal toch beetje gedempt worden

  een beetje logica :dit wil je juist niet op die plek...alleen met een klep om te knijpen als t echt te hoog gaat en om te sluiten als je brandstof bij wilt vullen of opwil porren.
 
Smokey89 zei:
Ik zou het deurtje trouwens uitslijpen tot aan de onderkant. Anders wordt het vrij lastig om de as eruit te halen.

Daarnaast zou ik de doorgang ook uitslijpen in een halve maan. Heb ik ook en ik heb geen last van as op mijn producten. 

Martijn

Ja, deurtje moet nog iets lager, klopt .

Mooi verslag trouwens en idem toestel !

Groet,

Steve
 
AV zei:
toch ffn nog reactie.
steve zei:
de trek zal toch beetje gedempt worden

  een beetje logica :dit wil je juist niet op die plek...alleen met een klep om te knijpen als t echt te hoog gaat en om te sluiten als je brandstof bij wilt vullen of opwil porren.

Ja helemaal gelijk heb je, daar moet een regelklep tussen .
Ga zo vlug mogelijk aan de slag om zo een klep te knutselen .

Groet ,

Steve
 
Gister en vandaag nie veel tijd gehad om verder te werken maar ben toch alweer ietsje dichter bij het smullen .
Heb alvast besloten om de brander / grill zoveel mogelijk af te werken zodat die opzij kan want alle grote buizen ineens bewerken valt qua plaats echt niet mee !

CIMG0893_zpsda056ea9.jpg


Deurtje en plaat eringelast ..

CIMG0890_zpsc731944c.jpg


Deurtje ....

CIMG0888_zps1e14f194.jpg


Onder het waakzame oog van Teng heb ik voorlopig de garage opgeruimd maar morgen gaat de bouw verder!!


Groeten ,

Steve


 
Wat een chique deurtje! Ziet er allemaal mooi uit. Ik vraag me af waar die plaat met gaatjes voor is. Ik heb een open gat tussen het brand en grill gedeelte en dat gaat bij mij goed. Succes!
 
Voila de branderkamer is bijna afgewerkt, nog wat slijpen, handvaten moeten nog gemaakt worden, zandstralen en dan kan de tweede buis onder handen worden genomen.


CIMG0895_zps3b1dcb11.jpg

Linksonder de hendel om de regelklep te bedienen.

CIMG0902_zpsb523e917.jpg

De binnenkant van de branderkamer.

CIMG0898_zpsf7f9d143.jpg

Gaatjes boren met zoonlief, tot de motor van de boormachine ons met een zucht verliet .. pfwieeeuuuw en toen de rook om ons hoofd was verdwenen, wisten we ...een nieuwe motor moeten we vinden en wel zo vlug mogelijk .

CIMG0901_zpse909b241.jpg

Om het pannetje op te zetten .

CIMG0897_zps6611b370.jpg

De luchtklep, binnendiameter 130mm, voorlopig met de hand te verstellen aan de voorkant van de branderkamer .



Groetjes ,

Steve






 
dat gaat wel wat worden, succes verder  ;)
 
Het bouwen aan het rookmonster gaat langzaam maar zeker verder, hier wat nieuwe afbeeldingen :


CIMG0907_zpseefdb273.jpg


De vlinderklep met bediening, laat ons hopen dat de 130 mm genoeg is .

CIMG0909_zpsfc9ed8b2.jpg


Alvast de BBQ aan de branderkamer vastgezet zodat de positie van de deur kan worden bepaald .



CIMG0904_zps6b553999.jpg


Wist niet wat te doen met da stukje ijzerdraad, heb et dan maar wat plooien gegeven en das et resultaat een "braadworsthouder "

CIMG0903_zpsf97e3bd3.jpg


Zijaanzicht ...





CIMG0905_zps5114d05a.jpg


De volgende stap is het monteren van de rookbuis aan de BBQ, maar daar wil ik nog uitzoeken hoe groot de doorgang best kan zijn en hoe hoog de rookkamer komt toz van de horizontale bbq . Het stukje buis is trouwens een overschot, de uiteindelijke buis is 1400mm hoog maar dit stukje werkt makkelijker om een en ander uit te zoeken .


Groeten ,

Steve



 
EEN PAAR VRAAGJES :

- Wat is de ideale werkhoogte van het bbq rooster en dit gemeten van de grond tot rooster.

- Welk hout kan ik best gebruiken voor de handvaten aan grill/bbq en rookkamer ?

- Welke verf kan ik best gebruiken om het rookmonster mooi zwart te maken en waa kan ik deze bestellen ?


Groeten ,

Steve




 
Hij gaat goed! Voor de handvatten heb ik oude donkergelakte trapleuning gebruikt. Een beetje opschuren en nog  twee maal met buitenbeits gelakt. Als je hem wilt verven kan je hem beter ook eerst laten stralen. Je kan hem ook donker krijgen door hem warm te stoken en dan in te smeren met pindaolie ?0,50/L in elke supermarkt. Dat werkte bij mij erg goed en dan is hij gelijk waterafstotend. Succes verder!
 
zo dat is een joekel, en dikwandige buizen...
wat weegt dat geheel wel niet, en hoe ga je het vervoeren  :-S
 
Staat die 'braadworsthouder' nou naar je kalendermeisjes te kijken? Pas maar op!  :-O
 
bobdehaan zei:
Hij gaat goed! Voor de handvatten heb ik oude donkergelakte trapleuning gebruikt. Een beetje opschuren en nog  twee maal met buitenbeits gelakt. Als je hem wilt verven kan je hem beter ook eerst laten stralen. Je kan hem ook donker krijgen door hem warm te stoken en dan in te smeren met pindaolie ?0,50/L in elke supermarkt. Dat werkte bij mij erg goed en dan is hij gelijk waterafstotend. Succes verder!


Dat met die Pindaolie moet ik zeker es uittesten , de trapleuning moet ik ergens anders gaan uitbouwen want bij mij is die selfmade, in ijzer dus .. :)
Hoever staat het houten handvat dan ongeveer weg van het warme ijzer ???

Groeten ,

Steve
 
vogels zei:
zo dat is een joekel, en dikwandige buizen...
wat weegt dat geheel wel niet, en hoe ga je het vervoeren  :-S


Eeen joekel , ja is waar dikwandig , najja net geen 6 mm valt dus best wel mee hoor .
Wat het geheel gaat wegen weet ik niet maar schat ongeveer een 300 a 350 kg en vervoeren .. waarheen dan wel :)

Heb momenteel nog de keuze om er m'n zelfgemaakte ijzeren wieltjes onder te zetten of m'n kleine saris aanhangwagentje om te bouwen want dat staat me hier alleen maar in de weg .

groeten ,

Steve
 
steve zei:
bobdehaan zei:
Hij gaat goed! Voor de handvatten heb ik oude donkergelakte trapleuning gebruikt. Een beetje opschuren en nog  twee maal met buitenbeits gelakt. Als je hem wilt verven kan je hem beter ook eerst laten stralen. Je kan hem ook donker krijgen door hem warm te stoken en dan in te smeren met pindaolie ?0,50/L in elke supermarkt. Dat werkte bij mij erg goed en dan is hij gelijk waterafstotend. Succes verder!


Dat met die Pindaolie moet ik zeker es uittesten , de trapleuning moet ik ergens anders gaan uitbouwen want bij mij is die selfmade, in ijzer dus .. :)
Hoever staat het houten handvat dan ongeveer weg van het warme ijzer ???

Groeten ,

Steve
de57f7f1ba589ab31725b34b11455b85.jpg


Dit is de kleur die je krijgt met pindaolie. En geeft je misschien een idee van de afstand.

Groeten mark
 
Sander72 zei:
Staat die 'braadworsthouder' nou naar je kalendermeisjes te kijken? Pas maar op!  :-O

Over de kalendermeisjes:  een attente en zeer symphatieke  buurman kwam met de kalender langs als geschenkje, leuke buurt waar ik woon dus !
En weet je wa, sedert de kalenders heb ik precies geen behoefte meer aan pelletkachel in de garage .. raar, vraag me af waar ze zo de hele tijd naar staren die meiden, is da nu naar mij of naar het worstenhoudertje ???

Groeten,

Steve
 
Zo, de hele middag de slijpschijf en de halfautomaat laten afzien en we staan alweer een stap dichter bij het smullen.

De buis met het vraagteken moet nog vervangen worden door een buis van 1meter 40cm ..maar die is wat onhandig om af te meten en drom neem ik een kleinere ..


CIMG0923_zpsa0acba04.jpg

Zo ziet het er voorlopig uit dus ...

CIMG0921_zps576cb300.jpg


Dringende vraag aan de experten hier ... HOE HOOG MOET HET GAT / DOORGANG gemaakt worden in de rookkamer toz van de bbq, zo hoog mogelijk of zo laag mogelijk of neem ik beter het midden, de doorgang wou ik eventueel ook diameter 130mm doen, en met vlinderklep dus 


Groeten ,

Steve

 
Terug
Bovenaan Onderaan